۱۱ بار که ویلن‌های مارول دست به یکی کردند

گروه اونجرز تواناترین قهرمانان زمین را دور هم گرد آورد تا در برابر تهدیداتی که برای یک قهرمان پرچالش به شمار می‌آیند ایستادگی کنند. ولی زمانی که ویلن‌های دنیای مارول با یکدیگر هم‌پیمان می‌شوند، خطراتی پدید می‌آورند که حتی اونجرز نیز در برابر آن‌ها به دردسر می‌خورد. در موقعیت‌های نادری که پلیدهای مارول تفاوت‌هایشان را کنار گذاشتند، توانستند برخی از بزرگ‌ترین شکست‌های اونجرز و دیگر قهرمانان را رقم بزنند و نشان دهند هر سوپر ویلنی با شرکای مناسب می‌تواند یک تهدید نابودگر باشد. به همین بهانه در این نوشتار به سراغ شماری از این همکاری‌های ویلن‌ها در دنیای مارول می‌رویم.

شناسه خبر: ۴۱۵۳۶۱
۱۱ بار که ویلن‌های مارول دست به یکی کردند

 درونمایه

  •  1 اعمال انتقام
  •  2 تحت محاصره
  •  3 شش پلید
  •  4 امپراتور دووم
  •  5 مرگ کاپیتان آمریکا
  •  6 فرمانروایی تاریک
  •  7 نابودی: چیرگی
  •  8 دشمنان برتر مرد عنکبوتی
  •  9 تار تاریک
  •  10 سلطنت شیطان
  •  11 اونجرز: گرگ و میش

اعمال انتقام

2_11zon (1)

پس از این که لوکی ناخواسته مایه‌ی پایه‌ریزی آغازین اونجرز شد، گروهی از ویلن‌های برجسته را در رویداد کراس‌اووری Acts of Vengeance دور هم گرد آورد. در این روایت، برای پیشگیری از آمادگی قهرمانان، لوکی شماری از ویلن‌ها را به سراغ قهرمانانی فرستاد که با آن‌ها برخوردی نداشتند.

این داستان که عملاً با نابود شدن پایگاه هایدروبیس اونجرز آغاز شد با به چالش کشیده شدن دردویل توسط اولتران، یورش ماندارین به ایکس-من و جنگ گروهی کوچکی از ویلن‌ها ناشناس با فنتستیک فور همراه بود. هر چند پس از این که مگنیتو، رد اسکال را زنده دفن کرد، دایره‌ی درونی ویلن‌های لوکی از هم پاشید. وقتی ثور فهمید این همکاری کار دست برادرش است، اونجرز توانستند لوکی و نیروهایش را شکست دهند.

تحت محاصره

3_11zon

با رهبری بارون زیمو، گروه مسترز آو ایویل برای سال‌ها موی دماغ اونجرز بوده‌اند. هنگامی که زیمو با تعدادی از ویلن‌ها همانند مونستون، مستر هاید، ابزوربینگ من و اعضای رکینگ کرو گروه خود را بازسازی کرد، مسترز آو ایویل توانستند در خط داستانی Avengers: Under Siege یکی از سهمناک‌ترین شکست‌های اونجرز را رقم بزنند.

پس از به دست آوردن کنترل عمارت اونجرز هنگامی که قهرمانان در آن جا نبودند، مسترز زمان بازگشت تکی قهرمانان توانستند آن‌ها را شکست دهند. در طول درگیری‌ها، مسترز آو ایویل موفق شدند سپر ابتدایی کاپیتان آمریکا را بشکانند، نزدیک بود ادوین جارویس را بکشند و حتی هرکول را به کما فرستادند. هر چند کاپیتان آمریکا در پایان زیمو را شکست داد اما مسترز توانستند برای نخستین بار این پایگاه اونجرز را از بین ببرند.

شش پلید

4_11zon

کمی پس از تبدیل شدن پیتر پارکر به مرد عنکبوتی، خطرناک‌ترین دشمنان تارتن دور هم جمع شدند تا گروه سینیستر سیکس را تشکیل دهند. پس از فرار از زندان، دکتر آکتپس توانست میستریو، الکترو، کریون شکارچی، سندمن و والچر را گرد هم آورد تا برای شکست‌های شرم‌آورشان از اسپایدرمن انتقام بگیرند.

دکتر آکتپس با ربودن زن عمو می و بتی برانت، مرد عنکبوتی که توانایی‌هایش گذرا از دست رفته بود را مجبور کرد در یک مبارزه با دشمنانش شرکت کند. هر چند در پایان این داستان اعضای سینیستر سیکس همگی به زندان افتادند اما پایه‌گذار داستان‌های Return of the Sinister Six و Revenge of the Sinister Six بود و همچنین این گروه را تبدیل به یکی از برجسته‌ترین گروه‌های ویلن‌های مارول کرد.

امپراتور دووم

دکتر دووم و نیمور (زمان‌هایی که در جایگاه ویلن قرار می‌گیرد) چندین بار با یکدیگر همکاری داشتند ولی شاید پیروزمندانه‌ترین‌شان مربوط به ماجرای Emperor Doom باشد. دووم پس از دزدیدن پرپل من و ساختن ابزاری که می‌توانست توانایی کنترل ذهنی‌اش را بهبود بخشد توانست کنترل دنیا را به دست بگیرد.

دکتر دووم با وسوسه‌ی ایده‌ی صلح جهانی توانست نیمور را به سمت خود بکشاند و قانع‌اش کند تا به سراغ قهرمانانی برود که می‌توانستند در برابر توانایی پرپل من پایداری کنند. با این که دووم توانست برای دوره‌ای دنیا را آن گونه که می‌خواست در آورد ولی واندر من که در آن زمان درون مخزن ایزوله بود تحت تأثیر قابلیت کیلگریو قرار نگرفت. پس از این که واندر من شماری از هم‌تیمی‌هایش را نجات داد، قهرمانان توانست دووم را شکست دهند و وضعیت جهانی را به حالت پیشین خود بازگردانند.

مرگ کاپیتان آمریکا

6_11zon (1)

در پایان Civil War، کاپیتان آمریکا در یکی از پایین‌ترین نقاط زندگی‌اش قرار داشت. پس از تسلیم شدن به آیرون من و نیروهایش، استیو راجرز دستگیر و با اتهامات فراوانی رو به رو شد. بدین گونه برخی از مرگبارترین دشمنانش دست به یکی کردند تا او را زمین‌گیر کنند.

در نقشه‌ای که توسط رد اسکال پایه‌ریزی شده بود، راجرز توسط کراس‌بونز هنگام رفتن به دادگاه مورد شلیک قرار گرفت. دکتر فاستوس از طریق شست‌وشوی مغزی شارون کارتر را به بازی گرفت تا از نزدیک سه شلیک مرگبار را انجام دهد. البته که اتحاد رد اسکال در نهایت به خاطر بی‌کفایتی هم‌پیمانانش از هم پاشید که پایه‌ریز بازگشت کاپیتان آمریکا نیز شد.

فرمانروایی تاریک

 

نورمن آزبورن پس از انجام نقشه‌اش که Secret Invasion را به پایان رساند تبدیل به یکی از تأثیرگذارترین کاراکترهای دنیای مارول شد. زمانی که او کنترل شیلد را از تونی استارک بیرون آورد، این سازمان را تبدیل به همر کرد و دکتر دووم، لوکی، نیمور، اما فراست و هود را دور هم جمع کرد تا نگارشی پلید از ایلومیناتی را خلق کند.

هنگامی که نقشه‌هایش علیه قهرمانان به جریان افتادند، آزبورن زره آیرون پاتریوت را به تن و شخصاً دارک اونجرز را رهبری کرد. این تیم شامل ویلن‌هایی از دنیای مارول همانند بولزآی و ونوم بود که خود را به عنوان قهرمان جا زده بودند. هر چند برنامه‌های نورمن آزبورن زمانی نقش بر آب شدند که یک یورش ناموفق به ازگارد را انجام داد.

نابودی: چیرگی

8_11zon

بعد از این که انایلوس و موج نابودی‌اش نزدیک بود تا هستی را نبود کند، اولتران کنترل فالانکس را به دست آورد تا تلاشی در چیرگی بر کیهان داشته باشد. این ویلن ابتدا به سراغ جذب بازماندگان امپراتوری کری و همچنین کاراکترهای نیرومندی همانند درکس و رونان رفت. او حتی شخصاً بدن آدام وارلاک را با هدف به دست آوردن «کمال راستین تکنو-ارگانیک» کنترل کرد.

البته با کمک وارلاک، شماری از قهرمانان کیهانی به مانند استار-لرد و نووا توانستند نیروهای اولتران را شکست دهند. در پایان این رویداد، استار-لرد رسماً گروه نگهبانان کهکشان را برای نخستین بار تشکیل داد تا در آینده از کیهان در برابر چنین خطراتی نگهداری کنند.

دشمنان برتر مرد عنکبوتی

9_11zon

در حالی که سینیستر سیکس شماری از دشمنان سرشناس مرد عنکبوتی را گرد می‌آورد ولی کمیک The Superior Foes of Spider-Man به سراغ برخی از ویلن‌های کم‌شناس او می‌رود. بومرنگ برای کمک در نقشه‌های گوناگونش از شاکر، اسپید دیمن، اووردرایو و بیتل می‌خواهد تا به گروهش بپیوندند.

این تیم که نه به دنبال چیرگی بر دنیا بلکه پول درآوردن و بیرون از زندان ماندن است تلاش دارد تا سر سیلورمین را برباید و یک نگارگری گم‌شده از دکتر دووم را بیابد. پس از این که این کمیک بخشی روشن‌تر از دشمنان سطح پایین از اسپایدرمن را به نمایش کشید، هر کدام از آن‌ها دوباره به تنهایی به سراغ به چالش کشیدن مرد عنکبوتی رفتند.

تار تاریک

10_11zon

در جایگاه کلون دوتا از شناخته‌شده‌ترین قهرمانان مارول، مدلین پرایر و بن ریلی هرگز زندگی آسوده‌ای نداشتند. بنابراین، پس از سال‌ها آزار، کلون‌های جین گری و پیتر پارکر با یکدیگر همراه می‌شوند تا انتقام بگیرند.

کمی بعد از این که پرایر بر دنیای شیطانی لیمبو مسلط می‌شود، ریلی بیش‌تر خاطراتش را از دست می‌دهد و تبدیل به ویلنی با نام کسم می‌شود. این کلون‌ها با همکاری یکدیگر ونوم را تبدیل به خدمتگذار بی‌اراده‌شان می‌کنند و شیاطین لیمبو را در تلاش برای خاطراتی که ادعا می‌کنند از آن‌ها گرفته شده بود به نیویورک می‌فرستند.

با این که پرایر وقتی که جین گری به خواسته‌ی خود خاطراتش را با او به اشتراک گذاشت کنار کشید اما کسم، لیمبو را به چنگ آورد و با کمک هالوز ایو حالتی شیطانی به خود گرفت. هر چند مدلین پرایر در پایان به قهرمانان کمک کرد تا کسم را شکست دهند و یک سفارت برای لیمبو در شهر نیویورک افتتاح کنند.

سلطنت شیطان

11_11zon

پس از این که ویلسون فیسک به عنوان شهردار نیویورک برگزیده شد، کینگ‌پین پیشین مارول با منابع سیاسی خود فعالیت‌های ویجلنتی‌ها در شهر را غیرقانونی قلمداد کرد. برای اعمال قانون تازه‌اش، ویلسون فیسک با دکتر آکتپس همکاری کرد و گروه پلید تاندربولتز را گرد آورد تا به در جایگاه نیروی ضربتی‌اش فعالیت کنند. سپس با توانایی پرپل من خواسته‌ی خودش را بر مردم نیویورک اجبار کرد. وقتی که نقشه‌های او شکست خوردند، فیسک و همسرش شهر نیویورک را ترک کردند و لوک کیج جایگزینش به عنوان شهردار شد.

اونجرز: گرگ و میش

12_11zon

در آینده‌ی تاریک Avengers: Twilight، تواناترین قهرمانان زمین شکست خوردند. پس از مرگ چندین قهرمان و انسان بی‌گناه در نبرد ایچ-دی، اونجرز و هم‌پیمانان بازمانده‌شان کنار گذاشته شدند. با پیر شدن آن‌ها، یک دولت توتالیتاری و لویالیست‌هایی همچون جیمز استارک جایگزینشان شدند.

بعد از یک تزریق تازه از سرم ابرسرباز، استیو راجرز سال‌خورده دوباره در نقش کاپیتان آمریکا پا پیش می‌گذارد تا برای دنیایی که از دست داده بجنگد. آن گونه که نمایان شد، رویدادهایی که مایه‌ی نابودی این دنیا شدند کار اولتران و رد اسکال بود. در حالی که اولتران حمله‌ی ایچ-دی را برنامه‌ریزی کرد، رد اسکال به آرامی جیمز استارک را به بازی گرفت و روی دولت تأثیر گذاشت تا دیدگاه وحشتناکش برای دنیا به واقعیت تبدیل شود.

 

منبع : ویجیاتو
نظرات
پربازدیدترین خبرها