آیا شما به خرید کردن معتادید؟! این نشانه‌ها به شما جواب می‌دهند!

اعتیاد به خرید یا اونیومانیا (Oniomania) که به وسواس خرید در دنیا معروف است یک نوع اختلال رفتاری است که فرد را وادار می‌کند به صورت افراطی دست به خرید بزند.

شناسه خبر: ۳۹۶۶۷۷
آیا شما به خرید کردن معتادید؟! این نشانه‌ها به شما جواب می‌دهند!

راهنماتو- «هرچی می‌خری تشنه‌تر میشی! اینطور نیست؟!»

همه ما خرید کردن را دوست داریم. گاهی خرید یک وسیله کوچک حتی حال روحی را چنان بهتر می‌کند که همیشه بعد از هر ناراحتی پس ذهنمان رفتن به خرید وجود دارد. این روزها که دیگر حتی نیازی به بازار و پاساژ رفتن هم نیست، از پشت گوشی و لپتاپ به راحتی می‌توانید وارد تمام فروشگاه‌ها بشوید و به صورت آنلاین خرید کنید! اما آیا واقعا تمام خریدهایی که صورت می‌گیرد واجب و ضروری است یا اینکه صرفا برای دلخوشی یا از سر بی حوصلگی است؟! آیا می‌دانید خرید کردن هم یک نوع اعتیاد است و ترک کردن آن سخت است؟

به گزارش راهنماتو، اعتیاد به خرید یا اونیومانیا (Oniomania) که به وسواس خرید در دنیا معروف است یک نوع اختلال رفتاری است که فرد را وادار می‌کند به صورت افراطی دست به خرید بزند و در انتها هم حتما پشیمانی به سراغش خواهد آمد برای اینکه در لحظه‌ی خرید فرد تنها به آرام کردن خود فکر می‌کند و با شور و هیجان به این کار می‌پردازد ولی در پایان شرایط مالی اوست که در تنگنا قرار خواهد گرفت! البته لازم است این را هم بدانید که فرد مبتلا به این اختلال بعد از احساس پشیمانی که به سراغش می‌آید و زمان آن هم کوتاه است دوباره و چندباره به این کار می‌پردازد! درواقع حس عذاب وجدان که به سراغش می‌آید موقت است و اثر دائمی ندارد و به عنوان یک عامل بازدارنده مطرح نخواهد شد!

شاید در حال خواندن این خطوط به این فکر کنید که شما هم اعتیاد خرید دارید یا خیر! اگر فکرتان مشغول شده است بد نیست، این موارد را مرور کنید تا بهتر متوجه بشوید:

  • ولخرجی کردن

فردی که دچار وسواس و اعتیاد خرید است معمولا چیزهایی می‌خرد که لازم و ضروری نیستند یا اینکه مقدار پولی که برای خرید یک وسیله هزینه می‌کند تناسبی با سطح درآمد و طبقه زندگی او ندارد! صرفا دچار یک هیجان شده و حتی ممکن است بخشی از بودجه موردنیاز زندگی را برای همان یک لحظه خرج کند بدون اینکه به جایگزین آن فکر کند!

خرید

  • از کنترل خارج شدن!

فرد معتاد به خرید می‌داند که در حال ضربه زدن به خود و زندگی‌اش است ولی با این حال باز هم این کار را انجام می‌دهد! درواقع هیچ گونه تسلطی بر خود ندارد!

  • وابستگی احساسی به خرید کردن

اگر شما اعتیاد به خرید داشته باشید هنگام این کار دچار هیجان و شورو نشاط زیادی هستید و حتی ممکن است بلافاصله بعد از کارت کشیدن احساس ندامت شدیدی به سراغتان بیاید و به شما اخطار بدهد که کارتان اشتباه بوده است ولی این روند باز هم تکرار خواهد شد! برای اینکه تجربه حس هیجان هنگام خرید آنچنان در شما ریشه دار شده است که اجازه نمی‌دهد پشیمانی بعد از آن بازدارنده باشد! شما وابستگی به این کار دارید با اینکه می‌دانید اشتباه است!

  • خرید کردن برای رفع احساسات منفی

یکی از دلایل خرید به صورت معتادگونه، رهایی از افکار و احساسات منفی است! ممکن است شما حال بدی داشته باشید، در افسردگی غوطه ور باشید، استرس و اضطراب شدیدی شما را احاطه کرده باشد و تمام این موارد موجب بشود که هنگام خرید حال شما بهتر شود و ابرهای منفی از آسمان احساساتتان دور شوند! برعکس این احساس هم هنگامی که خرید نمی‌کنید به سراغ شما خواهد آمد! یعنی وقتی مدتی بگذرد و خریدی نکرده باشد احساس پوچی و بیهودگی خواهید کرد!

  • دغدغه دائمی برای خرید کردن

گوشی دست گرفته و بدون اینکه به اطراف کاری داشته باشد توی فروشگاه‌های آنلاین می‌چرخد! نیاز او را به این سمت هدایت نکرده است بلکه فکر خرید است که صرفا عاملی برای این رفتار است! فرد معتاد به خرید براساس نیاز به سراغ خرید نمی‌رود بلکه نیاز به خرید کردن است که او را به سمت این کار می‌کشاند!

خرید

  • مخفی کردن خریدها!

از آنجا که فرد معتاد به خرید می‌داند با این کار به خود و زندگی مالی‌ یا حتی خانوادگیش ضربه زده است و ممکن است پولی که خرج کرده از منبعی دیگر برداشته باشد برای اینکه شرم و خجالت خود را پنهان کند یا اینکه از سرزنش اطرافیان دور بماند خریدهای خود را پنهان می‌کند یا حتی ممکن است برای مبلغ آنها یا علت خریدشان متوسل به دروغ بشود!

  • غرق شدن در مشکلات مالی بعد از خرید!

خرید کردن پول می‌خواهد! و وقتی شما مرتب به این کار بپردازید به خزانه غیب الهی که متصل نیستید، قطعا مشکلات مالی برایتان پیش خواهد آمد! اما اگر اعتیاد به خرید داشته باشید با اینکه پول‌ شما صرف لوازم غیرضروری شده است، با اینکه ممکن است به جای پرداخت بدهیتان آن را در خرید به مصرف رسانده باشید، باز هم به سراغ خرید می‌روید!

  • نادیده گرفتن مسئولیت‌ها!

خرید کردن علاوه بر هزینه‌ای که بر دوش فرد می‌گذارد وقت و توجه هم می‌خواهد! کسی که معتاد به خرید است مجبور است برای اینکه به نیاز خودش پاسخ بدهد از خیر خیلی مسئولیت‌ها بگذرد! ممکن است نسبت به عزیزانش، کار و مسئولیتش بی توجه شده و بازدهی‌اش به شدت پایین بیاید!

  • مشکلات اخلاقی!

فرد معتاد به خرید اگر به تنگنا بخورد برای اینکه حال خود را بهتر کرده و به خرید که سرچشمه انرژی اوست برسد ممکن است به راه خلاف هم کشیده بشود! دزدی کردن، استفاده از کارت اعتباری دیگر اعضای خانواده از این موارد است!

  • خرید کردن به چشم یک فعالیت تفریحی!

وقتی فرد به خرید اعتیاد دارد تنها سرگرمی و دلخوشی‌اش خرید کردن است! تمام برنامه‌های زندگیش را اعم از دیدار با دوستان، گردش خانوادگی و حتی رفع بی حوصلگی را در مراکز خرید خواهد گذراند!

نظرات
پربازدیدترین خبرها