کی و به چه صورت درخواست افزایش حقوق بدهیم؟!

هر کاری مقدمات خودش را دارد. بهتر است شما با نحوه  مناسب درخواست افزایش حقوق آشنا بشوید تا نتیجه آن بشود که شما دوست دارید!

شناسه خبر: ۴۰۲۴۳۷
کی و به چه صورت درخواست افزایش حقوق بدهیم؟!

راهنماتو- «کمه! باور کن کمه! به هفته اول ماه هم نمی‌رسه چه آخر ماه!»

ما کار می‌کنیم تا امرار معاش کنیم. کار می‌کنیم تا هزینه‌های زندگی را بپردازیم. کار می‌کنیم تا در کنار اینها از حس مفید بودن برخوردار شویم و دانسته‌هایمان را به کار ببندیم.

به گزارش راهنماتو، ممکن است شما از کارتان رضایت داشته باشید اما میزان حقوق دریافتی برای شما مناسب نباشد و بدانید که لیاقت و ارزشمندی شما بالاتر از این مقدار است. ممکن است این خواسته را در دلتان نگه دارید و فکر کنید مطرح کردن آن کار درستی نیست و کارتان به خطر خواهد افتاد! ممکن است منتظر بمانید تا کارفرما و رییستان حقوق شما را افزایش بدهد. اما راه دیگری هم وجود دارد! شما می‌توانید با درنظر گرفتن یکسری مسائل درخواست افزایش حقوق خود را به بهترین وجه طرح کرده و نتیجه خوبی هم بگیرید!

میزان حقوقی که هر فرد دریافت می‌کند ارتباط مستقیمی با میزان تحصیلات، سابقه شغلی، جایگاه و سمت شغلی، مهارت و تخصص، ساعات کاری و سختی کار دارد. براساس این موارد رییس مجموعه مقدار مشخصی را به عنوان پرداخت ماهانه تعیین می‌کند. هر سال به نسبت همین موارد و نیم نگاه کوچکی به تورم که شاخص ترسناکی دارد مقدار حقوق بالاتر خواهد رفت. اما گاهی در میان سال شما به این نتیجه پی می‌برید که دریافتی شما شاید در ابتدا مناسب بود ولی با گذر زمان سختی‌های کار بیشتر خودش را نشان داده و شما خود را محق می‌دانید که حقوق بالاتری دریافت کنید! شاید فشار زندگی و هماهنگ نبودن دخل و خرج شما را اذیت کند حتی عصبانی بشوید. آیا در این موقعیت به صورت مستقیم رو به رییستان می‌کنید و بدون مقدمه چینی می‌گویید حقوق مرا افزایش بدهید؟! قطعا چنین کاری نه حرفه‌ای است و نه بازخورد خوبی خواهد گرفت!

هر کاری مقدمات خودش را دارد. بهتر است شما با نحوه مناسب درخواست افزایش حقوق آشنا بشوید تا نتیجه آن بشود که شما دوست دارید!

  • مسئول مربوطه را شناسایی کنید

در هر سیستم و سازمان کاری فردی مسئولیت رسیدگی به امور مالی را دارد. معمولا برای هرگونه درخواست مالی از قبیل افزایش حقوق، تقاضای مساعده یا وام و از این قبیل موارد شما باید سلسله مراتب اداری را رعایت کنید و به فرد موردنظر مراجعه کنید.

  • زمان مناسب را پیدا کنید

وقتی سازمان یا شرکت شما درگیری‌های خاصی دارد یا می‌دانید که از نظر مالی تحت فشار است زمان مناسبی برای این تقاضا نخواهد بود. شما باید وقت شناس باشید! درست است که شما هم تحت فشار هستید ولی اگر در موقعیت مناسب خواسته خود را طرح نکنید قطعا با جواب منفی روبه رو خواهید شد. پس زمان را به خوبی درنظر بگیرید.

  • نسبت به توانایی‌هایتان آگاه باشید

گاهی اوقات به دلیل اینکه شما نسبت به میزان تخصص و مهارتتان آگاهی ندارید حقوق نامناسبی دریافت می‌کنید. بهتر است با جست و جو کردن در این مورد به این نتیجه برسید که موقعیت شغلی و توانایی و مهارت شما در سازمان‌های دیگر چه میزان ارزش مالی دارد تا به آگاهی نسبت به خواسته‌تان اقدام کنید!

  • سال مالی شرکت را بشناسید

معمولا هر شرکتی یک زمان مشخصی برای سال مالی خود تعریف کرده است. در این زمان بودجه بندی تمام موارد انجام می‌گیرد. اگر نسبت به این زمان آگاهی پیدا کنید امکان اینکه درخواستتان با موافقت روبه رو شود بیشتر خواهد بود.

  • از زبان گرم و همدل استفاده کنید!

تمام حرف‌های خود و بررسی ‌هایی که صورت داده‌اید را به خوبی جمع کنید و با فن بیان مناسب آنها را طرح کرده تا بر دل مخاطب شما بنشیند. ژست طلبکارانه گرفتن حتی اگر حق با شما هم باشد نتیجه منفی خواهد داد.

  • دستاوردهای مثبتتان را جمع بندی کنید

حتما نسبت به کارهای مفیدی که کردید و نتایج آن، در هر دوره 3 یا 6 ماهه دست به یک بررسی و جمع بندی بزنید تا با دست پر تقاضایتان را مطرح کنید.

  • اشتباهاتتان را از یاد نبرید!

اگر اشتباهات کاری قابل توجهی داشتید بهتر است فعلا در مطرح کردن چنین تقاضایی درنگ کنید! سعی کنید میزان کارهای مثبتتان را بالاتر ببرید تا روپوشی بر اشتباهات گذشته باشد و باعث کمرنگ تر شدن آنها بشود. پس اگر هنوز اشتباه یا خطاهای شما پررنگ است این درخواست کاملا غیرحرفه‌ای است و موقعیت شما را بیشتر در خطر قرار می‌دهد پس فعلا از آن صرف نظر کنید!

  • ایده‌های جدید رو کنید!

وقتی در حال مطرح کردن چنین درخواستی هستید حتما یکسری ایده ی جدید را هم مطرح کنید تا فعالیت و خلاقیت شما بیشتر به چشم بیاید!

  • مهارت‌هایتان را افزایش بدهید

اگر نسبت به چند ماه گذشته توانسته باشید در هر زمینه مرتبط با کارتان به پیشرفتی دست یابید و مهارت‌های جدید پیدا کنید زمینه برای موافقت با درخواست افزایش شما بیشتر فراهم خواهد شد.

در پایان:

نسبت به تمام زیر و بم‌های شرکت خود آگاهی داشته باشید. سلسله مراتب اداری را بشناسید و خارج از آن هیچ حرکتی انجام ندهید. اگر محیط اداری شما دوستانه است نیازی به نامه‌های رسمی نیست می‌توانید این موضوع را با توجه به فضا، کاملا صمیمانه طرح کنید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها