راهنماتو- دانشمندان دانشگاه نورث وسترن اخیرا اثبات کرده اند که چگونه غذاخوردن دیروقت موجب دیابت و افزایش وزن می شود. تحقیقات جدید برای اولین بار نشان می دهد که آزاد شدن انرژی ممکن است نوعی مکانیسم مولکولی باشد.
به گزارش راهنماتو، این مکانیسم در واقع کنترل تعادل انرژی توسط ریتم داخلی بدن می باشد. این مقاله با عنوان «تغذیه با محدودیت زمانی، چاقی را از طریق ترموژنز چربی کاهش می دهد» در 20 اکتبر در مجله Science منتشر شد.
دکتر «جوزف تی باس» متخصص غدد می گوید: «توهین و عدم توجه به ساعت بدن در واقع توهین به متابولیسم است. زمانی که حیوانات از رژیم غذایی کافه تریا به سبک غربی (پرچرب و با کربوهیدرات بالا) استفاده می کنند، ساعت بدن آنها به هم می خورد. ساعت به زمان غذا خوردن افراد حساس است و این حساسیت با رژیمهای پرچرب از بین میرود. ما هنوز نمیدانیم چرا این اتفاق می افتد. اما چیزی که مشخص است، این است که حیوانات زمانی چاق می شوند که در هنگام ساعت خواب خود، شروع به غذا خوردن می کنند.»
در این مطالعه، موش هایی که شب زنده دار بودند، در ساعات روشنایی و تاریکی با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند. موش هایی که در ساعات روشنایی تغذیه شده بودند در مقایسه با آنهایی که در تاریکی تغذیه شده بودند، وزن بیشتری اضافه کردند. دانشمندان به منظور کاهش اثرات دما بر نتایج این آزمایش، آن را روی 30 درجه تنظیم کردند، دمایی که موش ها کمترین انرژی را مصرف می کنند. ثابت بودن دما، سبب تغییر ریتم بدن شده و موش های شب بیدار افزایش وزن کمتری نسبت به آنهایی که روزها بیدار می مانند، پیدا کردند.
افزایش مصرف انرژی سبب شد تا این تیم به بررسی متابولیسم بافت چربی بپردازد. آنها دریافتند افزایش ترموژنز از نظر ژنتیکی در برخی موش ها (انتشار گرما از طریق سلول های چربی) از افزایش وزن آنها جلوگیری کرده و سلامت آنها را حفظ کرده بود. آنها همچنین دریافتند که کراتین (مولکولی که به حفظ انرژی کمک می کند) ممکن است مکانیسم اصلی انتشار گرما باشد. ما اکنون می دانیم که ساعت و ریتم داخلی بدن به سلامت متابولیک کمک می کنند. اما میزان تاثیر آن هنوز به طور دقیق مشخص نمی باشد.