
نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۵ نهتنها صحنهای برای خودنمایی برندهای جهانی است، بلکه آیینهای از تغییر مسیر صنعت خودروسازی به سوی طراحی مینیمالیستی، الکتریکیسازی، رانندگی هوشمند و طراحی کاربرمحور را ترسیم میکند.
در حالی که تحریمها، محدودیتهای وارداتی و شرایط اقتصادی خاص ایران درهای بازار را به روی بسیاری از خودروسازان جهانی بسته نگاه داشتهاند، خودروسازان چینی با درک واقعگرایانه از این خلأ نقش پیشقراولان تحول بازار ایران را بر عهده گرفتهاند. اما کدام خودروهای معرفی شده در نمایشگاه شانگهای به بازار ایران میآیند؟
آریزو ۹
چری فالوین A۹ یا همان آریزو ۹ یکی از ستارههای نمایشگاه شانگهای بود و با سیستم پلاگین هیبریدی خود چشمها را خیره کرد. این سدان نیمهلوکس که از موتور احتراقی ۱.۵ لیتری توربوشارژ با ۱۴۳ اسب بخار و موتور برقی ۲۰۴ اسببخاری بهره میبرد، قدرت ترکیبی قابل توجه ۶۱۰ اسب بخار و ۹۱۵ نیوتن متر را ارائه داده و شتاب صفر تا صد ۴.۹ ثانیهایاش آن را در قامت رقیبی جدی برای سدانهای وارداتی قرار میدهد.
برد الکتریکی ۲۰۰ کیلومتری و مجموع برد ترکیبی ۱۵۰۰ کیلومتری این خودرو را به گزینهای ایدهآل برای بازار ایران تبدیل میکند که زیرساخت شارژ برقی هنوز در آن لنگ میزند.
همکاری دیرینه چری با مدیران خودرو این احتمال را تقویت میکند که آریزو ۹ به خط تولید داخلی راه یابد و سیاستهای تشویقی دولت برای خودروهای هیبریدی مسیر راهیابی این خودرو به بازار ایران را هموارتر میکند.
با این حال قیمتگذاری رقابتی و تطبیق با شرایط سوخت و جادههای ایران پاشنه آشیل موفقیت این مدل باقی میماند و مدیران خودرو باید این چالش را با دقت مدیریت کند تا آریزو ۹ در بازار کمتنوع سدانها بدرخشد.
مینی ایسمن
مینی ایسمن محصول همکاری بامو و گریت وال چین در سگمنت کراساوورهای کوچک الکتریکی حرفهای زیادی برای گفتن دارد و پرشیا خودرو قصد دارد این مدل را به ایران بیاورد. نسخه SE این خودرو با موتور ۲۱۸ اسببخاری و برد ۴۰۰ کیلومتری، طراحی جعبهای و امکانات مدرنش را به رخ میکشد و شتاب ۷ ثانیهای آن تجربه رانندگی جذابی وعده میدهد.
خودروهای هیبریدی و برقی در ایران هنوز با چالش زیرساخت شارژ دستوپنجه نرم میکنند و مینی ایسمن هم از این قاعده مستثنی نمیماند. با این وجود جذابیت برند مینی این خودرو را به گزینهای لوکس مشتریان متمول تبدیل میکند که به دنبال تمایز میگردند.
تیگو ۹
چری تیگو ۹ که در چین با نام تیگو ۸L شناخته میشود در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۵ رونمایی شد و با موتور ۲ لیتری توربوشارژ ۲۵۱ اسببخاریاش توجهها را به خود جلب کرد.
این شاسیبلند خانوادگی که روی پلتفرم T۲X ساخته شده است، استحکام و ایمنی را با امکانات پیشرفتهای مثل سیستم رانندگی نیمهخودکار سطح ۲.۵ تلفیق کرده و طراحی مدرن و کابین جادارش آن را به گزینهای جذاب برای بازار ایران تبدیل میکند.
گرچه موفقیت این مدل به قیمتگذاری و خدمات پس از فروش وابسته است، اما نبود رقبای قدرتمند داخلی شانس تیگو ۹ را برای درخشش در بازار ایران بالا برده و این شاسیبلند میتواند جایگزینی جذاب برای مدلهای وارداتی گرانقیمت باشد.
بامو ۵۲۵Li
بامو ۵۲۵Li با کد اتاق G۶۸ و فاصله محوری کشیدهتر در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۵ معرفی شد و پرشیا خودرو برنامه دارد این سدان لوکس را به ایران بیاورد. موتور ۲ لیتری توربوشارژ با فناوری هیبرید خفیف ۱۹۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و گیربکس ۸ سرعته ZF رانندگی پویا را تضمین میکند.
طراحی تهاجمی با جلوپنجره بزرگ و کابین مجهز به نمایشگرهای پیشرفته این خودرو را به انتخابی جذاب برای علاقهمندان به سدانهای دیفرانسیلعقب تبدیل میکند که سالهاست در ایران کمرنگ شدهاند.
اکستریم VX C-DM
اکستریم VX C-DM نسخه جدید هیبریدی اکسید VX از برند لوکس چری در شانگهای رونمایی شد. این خودرو با قدرت ۶۱۰ اسببخاری و شتاب ۵ ثانیهایاش خود را بهعنوان یک شاسیبلند پرتوان معرفی میکند.
این خودرو که برد الکتریکی ۱۸۰ کیلومتری و برد ترکیبی ۱۳۰۰ کیلومتری ارائه میدهد، با ابعاد بزرگ و کابین ۶ یا ۷ نفرهاش برای خانوادههای ایرانی گزینهای جادار و لوکس به شمار میرود. سابقه حضور اکستریم در ایران و همکاری مدیران خودرو این احتمال را قوت میبخشد که این خودرو به بازار ایران راه یابد.
بایک BJ۳۰
بایک BJ۳۰ هیبرید که دیار خودرو قصد عرضهاش را دارد، در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۵ معرفی شد و با طراحی جذاب و قدرت ۴۰۴ اسببخاری در نسخه چهارچرخ محرک، خود را بهعنوان شاسیبلندی کارآمد نشان داد.
این خودرو که در سگمنت شاسیبلندهای میانسایزها قرار میگیرد، هم برای مسیرهای شهری مناسب بوده و هم قابلیت آفرود را حفظ میکند که با نیازهای متنوع رانندگان ایرانی همراستا است.
تجربه موفق دیار خودرو در عرضه مدلهایی مثل X۵۵ و X۷ این شانس را بالا میبرد که BJ۳۰ به سبد محصولات این شرکت اضافه شود و خودروهای هیبریدی گزینهای رقابتی در بازار ایران پیدا کنند.
پیکاپ چری هیملا
این خودرو که در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵ رونمایی شد، یکی از محصولاتی است که میتواند شانس حضور در بازار ایران را داشته باشد.
هیملا با هدف صادرات به بازارهای جهانی از جمله خاورمیانه طراحی شده و با توجه به همکاری طولانیمدت چری با شرکت مدیران خودرو در ایران، عرضه آن در کشور محتمل به نظر میرسد. بازار ایران به پیکاپهای دو دیفرانسیل و مجهز علاقه نشان داده و هیملا میتواند با رقبایی مثل کیامسی T۹، فوتون G۷ و پیکاپهای دیگر بازار ایران رقابت کند.
از نظر مشخصات فنی هیملا قرار است با گزینههای متنوعی از پیشرانه عرضه شود. ابتدا صحبت از موتورهای بنزینی ۱.۵ و ۲ لیتری بود، اما حالا گفته میشود چری یک موتور توربودیزل جدید و یک پیشرانه هیبریدی را برای آن در نظر گرفته و حتی احتمال عرضه نسخه تمامبرقی هم مطرح شده است.
این تنوع در پیشرانهها همراه با قابلیتهای آفرود و طراحی مدرن هیملا را به گزینهای مناسب برای نیازهای مختلف بازار ایران تبدیل میکند.
آیتو M۵ اولترا و ارس HM۵ پلاس
آیتو M۵ اولترا که در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵ رونمایی شد، نسخه پیشرفتهتر مدل M۵ است که پیشتر توسط گروه ماموت با نام ارس HM۵ در بازا ایران رونمایی شده است.
با توجه به استقبال بالا از مدل قبلی در ایران، احتمال ورود این نسخه ارتقایافته نیز وجود دارد، بهویژه با توجه به سیاستهای اخیر برای توسعه خودروهای برقی و هیبریدی در ایران مسیر ورود این خودرو هموار است.
از نظر مشخصات فنی، آیتو M۵ اولترا در دو نسخه عرضه میشود. نسخه تمام برقی با قدرت ۴۵۰ تا ۶۰۰ اسب بخار، گشتاوری حدود ۷۰۰ نیوتنمتر، شتاب ۴ تا ۴.۵ ثانیه و برد ۵۵۰ تا ۶۰۰ کیلومتری و نسخه هیبریدی بردافزا با موتور ۱.۵ لیتری توربو، برد الکتریکی ۲۰۰ کیلومتر و برد ترکیبی بیش از ۱۲۰۰ کیلومترمعرفی شده است.
فرصتهای پیش رو ورود خودروهای مدرن به بازار ایران
ورود خودروهای هیبریدی و برقی به بازار ایران با فرصتهایی طلایی و چالشهایی نفسگیر همراه است. از یک سو تقاضای روبهرشد برای خودروهای مدرن و سیاستهای تشویقی دولت راه را برای این محصولات باز میکند و از سوی دیگر ضعف زیرساخت شارژ و نوسانات ارزی سدی بلند پیش روی این خودروها گذاشته و قیمتگذاری غیررقابتی میتواند استقبال را کمرنگ کند.
جادههای ایران که گاه ناهموار مانده و سوخت داخلی که همیشه با کیفیت ایدهآل عرضه نمیشود هم سازگاری این مدلها را به آزمون میگذارد. نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵ نشان داد که خودروهای هیبریدی و برقی دیگر رویای دوردست نبوده و به واقعیت بازارهای جهانی نزدیک شدهاند.
ایران با همه محدودیتها در صورت گام برداشتن به سوی توسعه ایستگاههای شارژ و تثبیت سیاستگذاریها، این پتانسیل را دارد که بخشی از این تحول را در آغوش کشیده و خیابانهای خود را میزبان سدانها و شاسیبلندهای مدرنی کند که فناوری و کارایی را توامان عرضه میکنند.