(ویدئو) کارگران تخت‌جمشید در زمان هخامنشیان چقدر حقوق میگرفتند؟

در این ویدیو ترجمه‌ای از یک سنگ‌ نوشته را مشاهده می‌کنید که اطلاعاتی دربارۀ ساخت بنای تخت‌جمشید و حقوقی که به کارگران داده می‌شده، صحبت می‌شود.

شناسه خبر: ۴۱۳۳۱۸

تخت‌ جمشید یا پارسه شاخص‌ترین بنایی است که از دوره هخامنشیان بر جای مانده است. این بنای عظیم نتیجه کار صنعتگران، هنرمندان و کارگرانی است که با تلفیق هنر بومی ایرانی و هنر سایر ملل آن را بنا نهاده‌اند. بر پایه‌ الواح گلی یا گل‌نوشته‌هایی که در کاوش‌های باستان‌شناسی از تخت ‌جمشید به دست ‌آمده، می‌دانیم که اولا در ساخت این بنای عظیم از هیچ برده‌ای استفاده نشده و ثانیا اینکه پادشاهی هخامنشی برای ساخت این بنا برای کارگران و هنرمندان و صنعتگران، حقوق و جیره مشخص در نظر می‌گرفته و پرداخت می‌کرده است.

گل‌نوشته‌های تخت جمشید در چه زمانی و در واقع از چه کاوش‌های باستان‌شناسی به دست آمدند، باید اول این نکته را در نظر بگیریم که از تخت جمشید دو بایگانی حاوی اسناد اداری به دست آمده که یکی از آنها به بایگانی باروی تخت جمشید معروف است که در قسمت شمال شرقی باروی محوطه به دست آمد و دیگری با عنوان بایگانی خزانه تخت جمشید شناخته می‌شود که از اتاق شماره 32 خزانه در ضلع جنوب شرقی به دست آمده است.

 

منبع : سوفیانیوز
نظرات
پربازدیدترین خبرها