طرز تهیه کیک در مایکروفر با ترفندهای خاص!

پختن کیک لذتی است که لبخند را به چهره و عطری شیرین را به خانه می‌آورد. در حالی که اغلب فرهای سنتی همراه ما در آشپزخانه هستند، آیا می‌دانستید که می‌توانید کیک را در مایکروفر هم بپزیم؟

شناسه خبر: ۴۲۰۹۹۷
طرز تهیه کیک در مایکروفر با ترفندهای خاص!

مایکروفرها برای پخت و پز کوتاه و مفید ضروری هستند، شما می‌توانید به عنوان ابزاری برای پخت کیک و سایر مواد غذایی نیز از آن‌ها استفاده کنید. با این حال، همیشه بهتر است برای پخت کیک در مایکروفر از ظروف پیرکس قابل استفاده در مایکروفر بهره ببرید. در این مقاله قصد داریم تا با طرز تهیه کیک در مایکروفر آشنا شویم.

طرز تهیه کیک در مایکروفر با ترفندهای خاص!

چگونه در مایکروفر کیک درست کنیم؟

برای طرز تهیه کیک در مایکروفر کافی است مراحل زیر را پیش ببرید:

مواد مورد نیاز:

مقدار:

آرد

4 قاشق غذاخوری

شکر

4 قاشق غذاخوری

پودر کاکائو

2 قاشق غذاخوری

تخم‌مرغ متوسط

1 عدد

شیر

3 قاشق غذاخوری

روغن آفتابگردان

3 قاشق غذاخوری

اسانس وانیل

چند قطره

چیپس شکلات، آجیل یا کشمش (اختیاری)

2 قاشق غذاخوری (اختیاری)

گام اول: برای پخت کیک ابتدا چهار قاشق غذاخوری آرد، چهار قاشق غذاخوری شکر و 2 قاشق غذاخوری پودر کاکائو را در یک ظرف مخلوط کنید.

گام دوم: سپس یک عدد تخم‌مرغ متوسط را اضافه و تا جایی که می‌توانید مخلوط کنید.

گام سوم: سه قاشق غذاخوری شیر، سه قاشق غذاخوری روغن گیاهی یا آفتابگردان و چند قطره اسانس وانیل را نیز بیفزایید و هم بزنید تا مواد یکدست شود، بعد از اضافه کردن دو قاشق غذاخوری چیپس شکلات، آجیل یا کشمش، در صورت نیاز، مواد را دوباره مخلوط کنید.

گام چهارم: ظرف پیرکس خود را در وسط اجاق مایکروفر قرار دهید و مواد را به مدت 30 دقیقه در دمای 175 درجه سانتی‌گراد بپزید.

تنظیم درجه پخت

به عنوان یک قانون کلی، وقتی دمای فر را افزایش می‌دهید، زمان پخت را کاهش می‌دهید و برعکس. با این حال، این تنظیم یک نسبت یک به یک نیست و باید به چند نکته توجه کنید:

  • افزایش دما

اگر دمای فر را حدود 14 درجه سانتی‌گراد افزایش دادید، باید زمان پخت را حدود 10 درصد کاهش دهید. این به جلوگیری از سوختن قسمت بیرونی ظرف قبل از پختن غذا کمک می‌کند.

  • کاهش دما

برعکس، اگر دمای فر را حدود 14 درجه سانتی‌گراد کاهش دادید، زمان پخت را حدود 10 تا 15 درصد افزایش دهید. این فرآیند پخت کندتر اجازه می‌دهد تا گرما بدون پختن بیش از حد بخش بیرونی ظرف به مرکز ظرف نفوذ کند.

تنظیم مدت پخت

طرز تهیه کیک در مایکروفر به تغییرات دما بسیار حساس بوده، چرا که افزایش و بافت محصولات پخته شده به شدت تحت تأثیر گرما هستند. فراموش نکنید که برای اقلامی که نیاز به بالا آمدن دارند، مانند کیک و نان، دمای کمتر برای مدت طولانی‌تر می‌تواند به افزایش یکنواخت‌تر و جلوگیری از تشکیل سریع پوسته کمک کند.

اگر دستور پخت کیک، دمای 175 درجه سانتی‌گراد به مدت 30 دقیقه را پیشنهاد می‌کند، پخت در دمای 165 درجه سانتی‌گراد ممکن است به 5 تا 10 دقیقه دیگر نیاز داشته باشد.

انتخاب نوع ظرف

اگر ظرف پخت شما از مواد خوبی مانند آلومینیوم ساخته شده باشد، مطمئناً نتیجه پخت خوبی خواهید داشت. آلومینیوم یک رسانای حرارت عالی است و توزیع یکنواخت گرما را در کل کیک فراهم می‌کند و مطمئناً یک کیک زیبای کرم و طلایی خواهید داشت. توزیع یکنواخت گرما علاوه‌بر پخت خوب، اطمینان حاصل می‌کند که کیک شما ارتفاع یکنواختی داشته باشد و خرده‌های آن را به حداقل می‌رساند.

انتخاب نوع کیک

ما چندین نوع کیک برای انواع مناسبت‌ها داریم که شما می‌توانید طبق سلیقه خود، از آن‌ها ببرید:

  • کیک تولد و کیک جشن:بسیاری از کیک‌های تولد و کیک‌های جشن با تزئینات جشن و کیک‌های کره‌ای لایه‌بندی شده‌اند.
  • کیک‌های شکلاتی: این یکی از محبوب‌ترین طعم‌های کیک در جهان است. شکلات در طیف وسیعی از انواع و طعم‌ها، به راحتی در انواع مختلف کیک گنجانده می‌شود.
  • کیک‌های باندت: کیک‌های باندت کیک‌های حلقه‌ای شکلی هستند که در تابه‌های مخصوص و تزئینی پخته می‌شوند.
  • کیک‌های قهوه: کیک‌های قهوه معمولاً کیک‌های تک لایه‌ای هستند که دارای لعاب سبک و اغلب دارای نواری از طعم بوده که از مرکز آن عبور می‌کند.
  • چیز کیک (کیک پنیر): این نوع کیک زودتر از موعد درست می‌شود، بنابراین قبل از سرو باید زمانی برای خنک شدن آن اختصاص داد.

طرز تهیه کیک در مایکروفر با ترفندهای خاص!

استفاده از دکمه کانوکشن

اجاق کانوکشن چیست؟ یک اجاق همرفتی (کانوکشن) دارای یک فن و سیستم اگزوز است که هوای داغ را در اطراف غذا می‌دمد و سپس آن را به بیرون تخلیه می‌کند. در نتیجه این هوای گرم غذا را احاطه می‌کند تا یکنواخت و سریع‌تر پخته شود.

نکاتی در برابر استفاده از دکمه کانوکشن:

  • از آنجایی که هوای داغ به جای اینکه فقط آن را احاطه کند، مستقیماً روی غذا می‌وزد، غذا در اجاق همرفتی حدود 25 درصد سریع‌تر پخته می‌شود.
  • اجاق‌های معمولی بسته به محل قرارگیری عنصر گرمایش می‌توانند نقاط داغ داشته باشند، اما فن در اجاق همرفتی هوا را به گردش در می‌آورد تا تغییرات دما را یکنواخت کند.
  • هوا در یک اجاق معمولی ممکن است کمی مرطوب شود، زیرا رطوبت نمی‌تواند از آن خارج شود. دکمه کانوکشن جوی خشک ایجاد می‌کند که کیک را سریع‌تر بپزد.
  • آنجایی که غذا در یک اجاق همرفتی سریع‌تر پخته می‌شود و عموماً در دمای پایین‌تر، نسبت به یک اجاق معمولی انرژی کمتری نیز مصرف می‌کند.

طرز تهیه کیک در مایکروفر با ترفندهای خاص!

ترفندهای پخت کیک در مایکروفر

  • مایکروفرها مختلف دارای درجه دماهای متفاوتی هستند که امکان دارد بر پخت شما تأثیر بگذارند. بنابراین زمان را بر اساس مایکروفر خودتان تنظیم کنید.
  • مطمئن شوید ظرفی که انتخاب کرده‌اید آنقدر کوچک نباشد که خمیر در طول فرآیند پخت بیرون بریزد.
  • انواع مختلف کیک را با استفاده از پودر کاکائو، چیپس شکلات، عصاره میوه یا آجیل آزمایش کنید.
  • اگر در حالت گرمایش معمولی پخت می‌کنید، حتما از ظروف ایمن مایکروفر استفاده کنید.
  • اگر در حالت همرفت (کانوکشن) هستید، استفاده از قالب‌های کیک آلومینیومی و قالب‌های کاپ کیک اشکالی ندارد.
  • قبل از اینکه مایکروفر را از پشت خاموش کنید، بگذارید کاملا خنک شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک اسفنجی | چطور کیک ساده پف‌دار بپزیم؟

طرز تهیه کیک در مایکروفر با ترفندهای خاص!

مشکلات پخت کیک در مایکروفر

  • مشکل اول: ممکن است کیک را در دمای اشتباه مایکروفر بیش از حد بپزید. برای جلوگیری از این اتفاق با اطمینان از اینکه دمای مورد نیاز مایکروفر را به درستی تنظیم کرده‌اید، می‌توانید به سرعت این مشکل را برطرف کنید. شما باید به پخت کیک در مایکروفرهای بدون حالت همرفت، توجه بیشتری داشته باشید.
  • مشکل دوم: وقتی مواد کیک را به طور دقیق وزن نمی‌کنید، می‌تواند روی بافت و کیفیت نهایی کیک تأثیر بگذارد. به جهت رفع این مشکل، از ابزارهایی برای اندازه‌گیری حجم و وزن دقیق مواد خشک استفاده کنید، مانند فنجان‌های اندازه‌گیری مدرج.
  • مشکل سوم: بعد از اضافه کردن مواد خشک از هم زدن زیاد خودداری کنید. مخصوصاً وقتی آرد را اضافه کرده‌‍اید. زیرا وقتی آرد را خیلی با سرعت هم بزنید، گلوتن فعال می‌شود و یک کیک خشک و سفت را تشکیل می‌دهد.
  • مشکل چهارم: گرم شدن بیش از حد کیک یکی از دلایل سفت و سخت شدن کیک است. بعد از تست پخت کیک با خلال‌دندان، نیازی به گذاشتن کیک داخل آن حتی برای یک دقیقه نیست. اگر خلال دندان تمیز شد، بلافاصله کیک را بیرون بیاورید. به این ترتیب کیک شما رطوبت خود را از دست نمی‌دهد و فوق‌العاده نرم باقی می‌ماند.

طرز تهیه کیک در مایکروفر با ترفندهای خاص!

تفاوت مایکروفر و مایکروویو در پخت کیک

  • روش پخت: اجاق‌های مایکروویو از امواج مایکروویو که نوعی تشعشعات الکترومغناطیسی هستند برای پختن غذا استفاده می‌کنند. اما مایکروفرهای سنتی از گرما برای پخت و پز استفاده می‌کنند.
  • زمان پخت: مایکروویوها معمولاً غذا را سریع‌تر از اجاق‌ها می‌پزند، زیرا به جای اتکا به انتقال گرما از هوا، مستقیماً در غذا گرما تولید می‌کنند.
  • محدوده دما: مایکروفرها می‌توانند به دمای بالاتری نسبت به مایکروویو برسند، که باعث می‌شود برای انواع خاصی از پخت و پز، مانند پخت و برشته کردن، مناسب‌تر باشند.
  • قابلیت‌های پخت: مایکروویو برای گرم کردن و یخ‌زدایی بهتر است. اما مایکروفر برای پخت و برشته کردن کاربرد دارد.
  • بهره‌وری انرژی: مایکروویوها معمولاً انرژی کمتری نسبت به مایکروفرها مصرف می‌کنند زیرا غذا را سریع‌تر می‌پزند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرحله به مرحله کیک هویج با ماست

طرز تهیه کیک در مایکروفر با ترفندهای خاص!

چرا کیک سفت یا خشک می‌شود؟

اگر کیک شما سفت شده است، احتمالاً مشکل در مخلوط کردن است. کره باید در مراحل اولیه خوب هم زده شود تا هوای کافی برای بافت سبک و پفکی به ترکیب بدهد. برای رسیدن به این هدف، کره باید ولرم باشد و بنابراین خیلی سفت نباشد.

دلیل دیگر می‌تواند آن باشد که مقدار زیادی آرد در دستور غذا دارید و چربی کافی مانند کره یا روغن ندارید، کیک شما خشک و سفت خواهد شد.

در این مقاله قصد داشتیم تا طرز تهیه کیک در مایکروفر و نکات آن را با هم مرور کنیم. امیدواریم که این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد.

منبع : همشهری
نظرات
پربازدیدترین خبرها