افزایش ۵۰ درصدی نرخ غذای دانشجویی/جریمه غذای خورده نشده همچنان برقرار است

مدیر امور دانشجویی دانشگاه یزد با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی نرخ غذای دانشجویی در سال تحصیلی جدید متاثر از تورم سالانه، از تلاش برای جلب مشارکت بیشتر دانشجویان در امور خوابگاهی و تغذیه دانشگاه در قالب کار دانشجویی خبر داد.

شناسه خبر: ۴۱۵۰۴۴
افزایش ۵۰ درصدی نرخ غذای دانشجویی/جریمه غذای خورده نشده همچنان برقرار است

«عبدالخالق ابویی» راجع به افزایش نرخ غذای دانشجویی در سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: نرخ غذای دانشجویی هر ساله از سوی صندوق رفاه دانشجویی با بررسی و استعلام از دبیران دانشجویی مناطق ده‌گانه وزارت علوم و نظرات کارشناسی و تورم سالانه به دانشگاه‌ها ابلاغ می شود که در سال جدید نیز دستورالمعل مربوطه ابلاغ شده و سهم دانشجو از تامین هزینه غذا در طی سنوات مجاز تحصیل در همه مقاطع به تفکیک قیمت غذای پرهزینه، متوسط هزینه و کم‌هزینه به ترتیب ۱۵۰۰۰، ۱۲۰۰۰ و ۷۵۰۰ تومان تعیین شده که در مقایسه با سال گذشته افزایش ۵۰ درصدی داشته که متاثر از تورم سالانه است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته به‌ خصوص با تغییر رویکرد واگذاری پخت غذای دانشجویی در دانشگاه یزد، خوشبختانه رضایت‌مندی بیشتری را نسبت به سال‌های قبل شاهد بودیم و برای اولین بار علاوه بر توزیع غذای رایگان در وعده ناهار در رستوران مکمل دانشگاه، با نظر مثبت هیئت رییسه، شعبه رستوران را برای خوابگاه‌ها به منظور توزیع غذای رایگان در کنار سلف دانشجویی راه‌اندازی کردیم که بسیار مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت.

ابویی از آمادگی جهت افزایش تنوع غذایی در سلف‌های دانشگاه نیز خبر داد و گفت: شاید از محدود دانشگاه‌هایی باشیم که در سال گذشته و در مبحث تنوع غذایی عمکلرد خوبی داشتیم به طوری که در وعده ناهار در مجموع رستوران و سلف، بالغ بر ۲۰ نوع غذا ارائه می‌دهیم و در صورت استقبال، آمادگی برای افزایش تنوع غذایی نیز وجود دارد.

وی یادآور شد: از مجموع غذاهای وعده ناهار، حداقل هفت عنوان غذایی رایگان تعریف شده که از حیث تعداد غذا و کیفیت در کمتر دانشگاهی شاهد آن هستیم. همچنین در وعده شام نیز حدود هشت عنوان غذایی در مجموع سلف و رستوران توزیع می‌شود که در سال تحصیلی جدید سعی داریم در این رابطه نیز رضایت‌مندی بیشتر دانشجوها را رقم بزنیم.

مدیر امور دانشجویی دانشگاه به جریمه غذای خورده نشده در دانشگاه نیز اشاره و تصریح کرد: جریمه غذای خورده نشده با توجه به هزینه‌های بالای تمام شده غذا همانند سال‌های قبل و  مشابه همه دانشگاه‌ها، در صورت رزرو غذا و عدم مراجعه برای بیش از یک وعده در ماه، با نرخ تمام شده از حساب دانشجو کسر خواهد شد.

به گفته وی، رزرو غذا توسط دانشجویان تا ساعت ۱۴ (دو روز قبل) انجام می‌شود و دانشجویان موظف هستند حداکثر ۲۴ ساعت قبل از سرو غذا نسبت به لغو سفارش خود اقدام کنند.

وی افزود: البته در رستوران مکمل دانشگاه، جزو محدود دانشگاه‌هایی هستیم که نیازی به هیچ‌گونه رزروی نیست و دانشجو می‌تواند با مراجعه حضوری، خدمات دریافت کند. البته اختصاص یارانه غذایی در صورتی محقق خواهد شد که دانشجو در همان وعده، غذای سلف دانشجویی رزرو نکرده باشد.

این مسئول افزود: خوشبختانه در سال جدید نیز علی‌رغم بالا رفتن قیمت تمام شده غذا و چالش‌های تامین اعتبار، این روند با رفع برخی نواقص سال گذشته ادامه خواهد یافت، ضمن این که با توجه به مسئولیت دانشگاه در تامین مواد غذایی، تاکید ویژه‌ای بر کیفیت غذا و تهیه مواد از بهترین برندهای بازار صورت گرفته و در خصوص کمیت غذا نیز استانداردهایی وجود دارد که همگی رعایت خواهند شد؛ هرچند در صورت درخواست افزایش کمی از سوی دانشجویان، این آمادگی از سوی سلف‌ها وجود دارد.

وی اعلام کرد: دانشگاه در نظر دارد برای سال آینده با همکاری شورای صنفی رفاهی، برنامه اردوی یک روزه‌ی دانشجویان جهت بازدید از واحدها و شرکت‌های تولیدی مواد غذایی تامین کننده دانشگاه را برگزار کند.

ابویی در ادامه متذکر شد: دستورالعمل «استانداردهای تغذیه دانشجویی» و همچنین «دستور العمل آنالیز مواد غذایی» از سوی صندوق رفاه دانشجویی به همه دانشگاه‌ها ابلاغ شده و رویکرد اداره تغذیه دانشگاه‌ها را مشخص کرده لذا با نگاه مثبتی که در خصوص غذای دانشجویی از سوی هیئت رئیسه دانشگاه وجود داشته، همواره از حیث تهیه مواد، آنالیز و کیفیتی فراتر از استاندارد تعریف شده از سوی صندوق رفاه اقدام شده است.

وی ضمن اشاره به نگاه مثبت مسئولین دانشگاه در جهت تلاش برای ارائه خدمات مطلوب‌تر رفاهی برای دانشجویان، اظهار کرد: امسال در راستای ارتقای سطح خدمات تغذیه و با توجه به چالش تامین نان مورد نیاز سلف‌ها و بعضاً کیفیت نامطلوب آن، با اخذ مجوز از فرمانداری و غله تلاش داریم با راه اندازی نانوایی دانشگاه در مجاورت خوابگاه پسران از نیمسال جاری نسبت به رفع این مشکل اقدام کنیم تا هم نان باکیفیت در سلف‌ها و فروشگاه‌های خوابگاه توزیع شده و هم امکان تهیه نان توسط دانشجویان فراهم شود.

وی با اشاره به مشکلات فروشگاه‌های مواد غذایی خوابگاه‌های دانشجویی، گفت: در سال جدید با رایزنی صورت گرفته با چند فروشگاه زنجیره‌ای، توانستیم به جمع بندی لازم برای واگذاری فروشگاه دانشگاه برسیم و به زودی شاهد راه اندازی فروشگاه در مجاورت خوابگاه خواهیم بود.

مدیر امور دانشجویی دانشگاه یزد از تلاش برای افزایش مشارکت دانشجویان در امور خوابگاه‌ها خبر داد و افزود: به‌زودی فراخوان جذب «همیار متصدی» در قالب کار دانشجویی را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد تا از هم‌فکری دانشجویان خوابگاهی و نظرات شورای صنفی-رفاهی دانشجویان برای رفع نواقص احتمالی بهره‌مند شویم.

به گفته ابویی، امسال پیگیر ایجاد درمانگاه درون خوابگاهی برای رفع نیازهای دانشجویان به ویژه در خوابگاه دختران هم هستیم که به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

 

منبع : ايسنا
نظرات
پربازدیدترین خبرها