سید کاظم عزیزی افزود: طی ۱.۵ سال با شناسایی ۸۵ هزار خودروی دیزلی فاقد بیمه شخص ثالث و حذف کارت سوخت نیمی از خودروها یک میلیارد لیتر گازوئیل صرفهجویی شد.
معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و مجری طرح ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث در مورد این که چرا بر خلاف قانون، خودروها و موتور سیکلتهای فاقد بیمه ثالث هنوز کارت و سهمیه سوخت دارند، گفت: بر اساس ماده ۴۵، ۴۶ و ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال ۹۵، اعطای سهمیه و کارت سوخت، ثبت سند رسمی و تعویض پلاک برای این وسایل نقلیه ممنوع است.
وی بیان کرد: بیمه مرکزی هم مکلف است که اطلاعات آنلاین خودروها و موتورها را از نظر داشتن بیمهنامه شخص ثالث در سامانه آنلاین قرار دهد و کارت سوخت به وسایلی داده شود که بیمه دارند.
به گفته عزیزی، از سال ۱۴۰۱ معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت سوخت و حمل و نقل آسیب شناسی کرد که چرا این حکم ماده ۴۸ قانون اجرا نشد، لذا کارگروهی با حضور پلیس راهور، بیمه مرکزی و صندوق تامین خسارتهای بدنی و شرکت ملی پالایش فرآوردههای نفتی تشکیل و ۳۰ جلسه هم تشکیل شد که قانون چگونه اجرا شود.
مجری طرح ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث عنوان کرد، قرار شد ابتدا از خودروهای گازوئیلی شروع کردیم و طی ۱.۵ سال ۱۰۰ هزار خودرو گازوئیلی فاقد بیمه ثالث شناسایی شد، ابتدا طی دوماه با پیامک به آنها اطلاع رسانی شد که بیمه نامه تهیه کنند، ابتدا ۳۰ هزار و سپس ۱۰ هزار خودور اقدام به تهیه بیمهنامه کردند و لذا ۵۰ درصد بیمه خریدند و ۵۰ درصد بیمه نخریدند یا فعال نبودند یا اصلا وجود خارجی نداشتند و در نتیجه به اجبار کارت و سهمیه سوخت آنها باطل شد.
عزیزی بیان کرد: با ابطال کارت سوخت ۵۰ درصد خودروهای دیزلی بدون بیمه نامه ثالث معادل ۴۰ هزار خودرو دیزلی، این کار منجر به صرفهجویی روزانه ۲ میلیون لیتر گازوئیل و در مجموع یک سال و نیم معادل یک میلیارد لیتر گازوئیل به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار شد.
معاون ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت افزود: در مرحله دوم ۳۶۰ هزار وانت بار بدون بیمه ثالث شناسایی شد و به مالکان آنها پیامک داده شد که ظرف یک تا ۲ ماه بیمه نامه ثالث تهیه کنند و گرنه سهمیه سوخت آنها قطع خواهد شد.
عزیزی بیان کرد: از تعداد ۳۶ هزار وانت بار بدون بیمه تنها ۶۰ هزار خودرو دارای بیمه نامه شخص ثالث شدند و ۳۰۰ هزار وانت بار یا وجود خارجی نداشتند یا بمه ثالث نخریدند و ما بر اساس قانون سهمیه و کارت سوخت آنها را قطع کردیم که منجر به صرفهجویی روزانه ۳.۵ میلیون لیتر بنزین در کشور شد.
وی افزود:برخی خودروها که سهمیه سوخت آنها قطع شده بود، با کارت جایگاهداران سوختگیری کردند، بنزین از ۱۵۰۰ تومان به ۳۰۰ هزارتومان نرخ آزاد استفاده کردند، البته کارت جایگاهداران هم محدود شد و برخی نیز اصلا در چرخه نبودند و مالکان فقط از کارت آنها استفاده میکردند که قطع شد.
به گفته عزیزی، برای تاکسیهای بدون بیمه نیز ۳۸ هزار تاکسی بدون بیمه ثالث شناسایی شدند که بعد از پیامک ۱۰ هزار خودرو به خرید بیمه اقدام کردند و هنوز ۲۸ هزار تاکسی بدون بیمهنامه شخص ثالث در تردد هستند که سهمیه سوخت انها قطع شد و روزانه ۶۰۰ هزار لیتر بنزین صرفهجویی شد.
۸۰ درصد موتور سیکلت های دارای کارت سوخت بیمه ثالث ندارند
معاون ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت در مورد خودروهای معمولی نیز گفت: بیش از ۲ میلیون خودرو سواری بدون بیمه نامه ثالث در کشور داریم. در کل کشور حدود ۳۰ میلیون وسیله نقلیه اعم از ماشین و موتور داریم، در حالی که کل بیمه نامه صادره حدود ۲۴ میلیون برگ است.
عزیزی با بیان این که ۶ میلیون کارت سوخت موتور در کشور صادر شده است، بیان کرد: ۵ میلیون موتور سیکلت بدون بیمه ثالث هستند، اما کارت سوخت دارند، برخی موتورها هم وجود خارجی ندارند، اما کارت سوخت آنها فعال است.
وی در مورد اطلاعات بیمه و کارت سوخت و گواهی نامه خودروها و موتورها گفت: تا کنون سامانه آفلاین بوده و قرار است از آذرماه سامانه آنلاین این سه اطلاع به هم وصل شود. درآن صورت ما متوجه میشویم که فرد متقاضی بیمه ثالث ندارد، لذا کارت سوخت صادر نمی کنیم یا سهمیه او را قطع میکنیم.
عزیزی این را تصریح کرد، در شرایطی که ناترازی بنزین و گازوئیل داریم و مجبوریم واردات کنیم، چرا به خودروها یا موتورهایی که راکب آن نه گواهی نامه دارد و نه بیمه نامه شخص ثالث دارد، کارت و سهیمه سوخت ارزان بدهیم؟
به گفته وی با حذف کارت سوخت افراد فاقد بیمه اجباری شخص ثالث، علاون بر امنیت روانی جامعه در مواقع تصادف، از ناترازی سوخت و هدر رفت سوخت یارانه برای افراد خلاف کار قانون جلوگیری میشود.
عزیزی بیان کرد: از ۶ میلیون کارت سوخت موتور ۵ میلیون موتور معادل ۸۰ درصد موتورسیکلتها فاقد بیمه نامه ثالث هستند.
وی تاکید کرد: حکم ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث را مرحله به مرحله و به تدریج اجرا میکنیم تا افراد فاقد گواهی نامه و بیمه نامه از داشتن کارت سوخت و سند و پلاک وسیله نقلیه محروم شوند.
معاون ستاد حمل و نقل و سوخت همچنین در مورد این که آیا معاملات قولنامهای ماشین و موتور باعث نخریدن بیمه نامه شده است، بیان کرد: کارت سوخت بر اساس شماره شاسی، شماره موتور و شناسه VIN خودرو صادر میشود و با تغییر مالک تغییر نمیکند، بیمه نامه به موتور یا خودرو تعلق میگیرد و فرقی نمیکند، چه کسی مالک باشد.
به گفته عزیزی، کسانی که از نظر قانون خلافکارند و بیمه ثالث و گواهی نامه ندارند، چرا باید از کارت سوخت و سهمیه سوخت استفاده کنند. بیمه نامه داشتن به نفع خودر راننده است، اگر تصادفی شود، بیمه خسارت را جبران میکند، اما بدون بیمه فرد از زندگی ساقط میشود.