استعلام دهک بندی یارانه با کد دستوری | نحوه استعلام دهک بندی یارانه با کد ملی

دهک بندی یارانه یکی از مسائلی است که برای مردم سوالهای زیادی را ایجاد کرده است. در دهک بندی یارانه مردم به ده گروه تقسیم میشوند.

شناسه خبر: ۴۳۹۶۳۷
استعلام دهک بندی یارانه با کد دستوری | نحوه استعلام دهک بندی یارانه با کد ملی

دهک بندی یارانه به فرآیند تقسیم بندی خانوار ها بر اساس سطح درآمد و دارایی آنها برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی گفته میشود. بررسی و اصلاح دهک بندی یارانه همچنان یکی از چالش های اصلی دولت در سیاست های حمایتی است. دهک بندی یارانه یکی از مسائل به شدت مهم است. دهک بندی یارانه از چند طریق قابل استعلام گرفتن میباشد. دهک بندی یارانه برای مردم سوالهای زیادی را ایجاد کرده است. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

چگونه از دهک بندی یارانه مطلع شویم؟

بسیاری از شهروندان مایلند بدانند که در کدام دهک اقتصادی قرار دارند و آیا مشمول دریافت یارانه هستند یا خیر. برای استعلام دهک‌بندی خانوار، چند روش در نظر گرفته شده است:

استعلام دهک بندی یارانه با کد دستوری | نحوه استعلام دهک بندی یارانه با کد ملی / مبلغ ۵ میلیون حساب یارانه بگیران شارژ شد

۱. استعلام از طریق سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای دهک بندی یارانه

متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه “حمایت” به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir، وضعیت دهک‌بندی خود را مشاهده کنند. این سامانه همچنین امکان بررسی و پیگیری واریز یارانه معیشتی را فراهم می‌کند

۲. استعلام از طریق شماره تماس گویا برای دهک بندی یارانه

برای استفاده از این روش، افراد باید با شماره ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند و پس از وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار و شماره تلفن همراه خود، اطلاعات مربوط به دهک اقتصادی خود را دریافت کنند

۳. استعلام دهک بندی یارانه از طریق کد دستوری USSD

روش سوم شامل شماره‌گیری یک کد دستوری با تلفن همراه است. افراد می‌توانند با شماره‌ای که به نام خودشان ثبت شده، کد #کد ملی۴۳۸۵۷۴* را شماره‌گیری کنند و از وضعیت دهک اقتصادی خانوار خود مطلع شوند.

۴. استعلام دهک بندی یارانه از طریق مراجعه حضوری به بانک

برای افرادی که ترجیح می‌دهند به‌صورت حضوری اقدام کنند، مراجعه به بانکی که حساب یارانه در آن ثبت شده است، امکان‌پذیر است. با ارائه کد ملی و شماره حساب به کارمند بانک، گردش حساب یارانه قابل‌بررسی است. همچنین می‌توانید از طریق اپلیکیشن همراه‌بانک یا اینترنت‌بانک مربوطه، اطلاعات واریزی یارانه خود را مشاهده کنید.

ورود به سامانه جدید اعتراض به دهک بندی یارانه

دولت و وزارت رفاه، علاوه بر سامانه اعلام نیاز یارانه نقدی که از طریق آدرس refahi.ir، در دسترس است، اقدام به راه اندازی سامانه ای جدید، تحت عنوان سامانه اعتراض به دهک بندی یارانه نموده اند تا اشخاصی که دهک بندی آن ها، تغییر کرده و به همین سبب، مشمول انواع یارانه حمایتی، اعم از یارانه نقدی یا معیشتی و …، نمی گردند، از طریق آن، اعتراض به دهک بندی خود را ثبت کرده و در مراحل بعدی، اقدام به پیگیری نتیجه و استعلام با کد ملی آن نمایند.

نام سامانه جدید اعتراض به دهک بندی یارانه که با نام سامانه جامع رفاه ایرانیان اعتراض به دهک بندی نیز شناخته می شود؛ سامانه حمایت معیشتی بوده که با جستجوی آدرس hemayat.mcls.gov.ir، در دسترس متقاضیان خواهد بود و علاوه بر امکان ثبت اعتراض به دهک بندی و درخواست بررسی، امکان پیگیری نتیجه اعتراض به دهک بندی و استعلام آن را نیز، فراهم می آورد. به منظور ورود به سامانه جدید اعتراض به دهک بندی یارانه شخص باید در مرورگر خود سایت hemayat.mcls.gov.ir را وارد نموده و گزینه ورود به سامانه حمایت را برگزیند.

سپس شخص باید گزینه نوع شخصیت خود را انتخاب کرده و اطلاعات لازم را درج نماید.

شایان ذکر است، ثبت اعتراض به دهک بندی، از طریق سامانه جدید اعتراض به دهک بندی یارانه، یا همان سامانه حمایت معیشتی hemayat.mcls.gov.ir، باید توسط سرپرست خانوار صورت گیرد و انجام موفق این امر، مستلزم عضویت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، می باشد. سامانه اعتراض به قطع یارانه نیز همین سایت است.

نحوه اعتراض به دهک بندی یارانه با ورود به سامانه جدید وزارت کار

نحوه اعتراض به دهک بندی یارانه با ورود به سامانه جدید وزارت کار، مستلزم جستجوی آدرس hemayat.mcls.gov.ir، از سوی سرپرست خانوار و کلیک برروی گزینه “ورود و ثبت نام” و سپس، کلیک برروی گزینه “ورود از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند”، است.

با کلیک برروی گزینه های پیشین، فرد، به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، هدایت خواهد شد و باید، شماره همراه و اعداد تصویر امنیتی را در کادر مربوطه، وارد کرده و برروی گزینه “ارسال رمز یکبار مصرف”، کلیک کند.

در این مرحله، کدی به تلفن همراه وارد شده، ارسال خواهد شد که فرد باید، آن را در کادر مربوطه، وارد کرده و برروی گزینه “ورود”، کلیک کند.

در این قسمت، فرد، مجددا، به سامانه حمایت معیشتی hemayat.mcls.gov.ir، منتقل خواهد شد و باید برروی گزینه “درخواست بررسی”، کلیک کند. شایان ذکر است، چنانچه شخص، پیش از این، در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت، ثبت نام نشده باشد، باید مراحل احراز هویت خود را کامل کند تا به صفحه ای همانند صفحه زیر، هدایت گردد.

در این مرحله، قوانین سایت اعتراض به دهک بندی یارانه، نمایش داده خواهد شد و فرد باید، موافقت خود با قوانین سایت را اعلام نموده و به مرحله بعدی، برود.

در این قسمت، اطلاعات خانوار، به شخص، نمایش داده خواهد شد و وی باید، اطلاعات خانوار خود را تایید کرده و بروی گزینه “ثبت و ادامه”، کلیک کند.

در صورتی که در مرحله قبل، اطلاعات خانوار، مورد تایید فرد نیست، باید، گزینه “صحیح نمی باشد” را انتخاب کرده و پس از مطالعه پیغام نمایش داده شده، به مرحله بعدی برود.

در این قسمت، سرپرست خانوار، اطلاعات خودروی خود را مشاهده خواهد کرد و چنانچه او، نسبت به اطلاعات نمایش داده شده، اعتراض دارد، باید اقدام به ثبت درخواست بررسی نماید. برای این کار، شخص باید، از کادر درخواست بررسی، گزینه مد نظر خود، که می تواند، گزینه “خوردو واگذار شده، ولی فرایند تعویض پلاک، هنوز انجام نگردیده”، “اساسا این خودرو، در مالکیت فرد نبوده”، و..، را انتخاب کرده و به مرحله بعدی برود.

در مراحل بعدی نیز، به ترتیب، اطلاعات مربوط به واریز و خرید، درآمد، وجود شرایط خاص ( به عنوان مثال، مبتلا بودن به بیماری خاص یا داشتن عضو معلول در خانواده و…)، به فرد، نمایش داده خواهد شد و چنانچه شخص بخواهد، اعتراض خود، نسبت به اطلاعات نمایش داده شده در هر مورد را، ثبت کند، باید از طریق کادر درخواست بررسی، این امر را انجام داده و سپس، به مرحله بعدی برود.

منبع : اندیشه معاصر
نظرات
پربازدیدترین خبرها