اولین حمله آمریکا با بمب افکن b۲ به یمن؛ مشخصات بمب افکن b۲ اسپیریت

وزیر دفاع ایالات متحده شب گذشته اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور برای اولین بار اهدافی در یمن را با بمب افکن های B۲ بمباران کردند.

شناسه خبر: ۴۱۹۸۳۶
اولین حمله آمریکا با بمب افکن b2 به یمن؛ مشخصات بمب افکن b2 اسپیریت

راهنماتو- آمریکا برای نخستین بار از بمب‌افکن‌های بی ۲ اسپریت برای بمباران مواضع انصارالله استفاده کرده است.

به گزارش راهنماتو به نقل از سی ان ان، در همین راستا، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا مدعی شده است که حملات دقیقی را علیه پنج انبار اسلحه در زیر زمین در مناطق تحت کنترل انصارالله واقع در یمن صورت داده‌اند. وی گفت، این حملات با دستور «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور صورت گرفته و در آن از بمب‌افکن‌های "بی ۲ "نیروی هوایی آمریکا استفاده شده است.

آستین ادامه داد: حملات ما علیه اماکن نگهداری سلاح‌های مختلف که برای هدف قرار دادن کشتی‌ها استفاده می‌شد صورت گرفت. ما در انجام هیچگونه اقداماتی برای بازدارندگی حملات و حفاظت از آزادی دریانوردی تردید نخواهیم کرد و انصارالله با تبعات حملات غیرقانونی خود مواجه خواهد شد.

آستین همچنین با هم ارزیابی کردن استفاده از بمب افکن های استراتژیک B2 در عملیات یمن تاکید کرد؛ این موضوع نشان می دهد که برای آمریکا هیچ اهمیتی ندارد که تسلیحات چقدر در عمق زمین انبار شده باشد زیرا ما می توانیم در هر زمان و مکان به آن حمله کنیم.

maxresdefault

مشخصات بمب افکن B2 اسپیریت

نسل دوم این بمب‌افکن، دارای ویژگی رادارگریزی بهتری است که می‌تواند در برابر تهدیدهای سیستم‌های ضدهوایی ایمن باشد. بدنهٔ این بمب‌افکن از مواد خاصی ساخته شده که امواج رادار را جذب می‌کند. دودهای حاصل از احتراق موتور بی-۲ قبل از اینکه خارج شوند، کاملاً سرد می‌شوند تا رادارهای حرارتی نتوانند مسیر آن را پیدا کنند. همان‌طور که در تصاویر بی-۲ پیداست، در این بمب‌افکن سکان عمودی وجود ندارد. به این نوع طراحی، بال‌دیس می‌گویند که در آن همه تجهیزات و محموله درون بال هواپیما قرار دارد. بی-۲ برای چرخش و غلت زدن، مرکز ثقل خود را تغییر می‌دهد. تمام این ویژگی‌ها سبب شده‌اند که بی-۲ مانند یک روح با آزادی عمل بالا، آسمان را طی کند.

این بمب افکن در سال ۱۹۹۷ معرفی شد و تعداد ۲۱ فروند از آن تاکنون ساخته شده‌است. نام مستعاری که برای هر فروند از این ۲۱ فروند انتخاب شده، به صورت ترکیب کلمه شبح (spirit) به علاوهٔ نام یکی از ایالت‌های آمریکا است (مانند شبح نیویورک، شبح اوهایو، شبح پنسیلوانیا و…).

B-2 Bomber U.S. Air Force

از میان این ۲۱ فروند، یک فروند به‌نام «شبح کانزاس» در ۲۳ فوریه ۲۰۰۸، مدت کمی پس از برخاستن از باند فرودگاه پایگاه هوایی اندرسن، بر اثر نقص فنی با باند پرواز برخورد کرد و کاملاً نابود شد. دو خلبان این بمب‌افکن، بعد از برخورد بال چپ به زمینِ کنار باند، اقدام به خروج اضطراری (ایجکت) از بمب افکن کردند و از این سانحه جان سالم به در بردند. این حادثه از پرهزینه‌ترین حادثه‌های هوانوردی دنیا به‌شمار می‌آید.

هزینه‌های نگهداری این هواپیما هم بسیار زیاد است. هزینه نگهداری هر فروند بی-۲ در هر ماه ۳٫۴ میلیون دلار است و پس از هر ساعت پرواز باید ۶۰ ساعت فعالیت تعمیراتی و نگهداری بر روی آن انجام شود. با توجه به اینکه عملیات‌های بی-۲ معمولاً بیش از ۳۰ ساعت طول می‌کشند، پس از هر مأموریت باید ده‌ها روز فعالیت تعمیراتی بر روی آن‌ها انجام شود.

B-2-air-data-ports-top

ویژگی‌های کلی

  • خدمه:  ۲: خلبان (سمت چپ) و فرمانده عملیات (سمت راست)
  • طول:  ۶۹ فوت (۲۱ متر)
  • پهنای بال:  ۱۷۲ فوت (۵۲ متر)
  • ارتفاع:  ۱۷ فوت (۵٫۲ متر)
  • مساحت بال‌ها:  ۵٬۱۴۰ فوت مربع (۴۷۸ متر مربع)
  • وزن خالی:  ۱۵۸٬۰۰۰ پوند (۷۱٬۶۶۸ کیلوگرم)
  • وزن ناخالص:  ۳۳۶٬۵۰۰ پوند (۱۵۲٬۶۳۴ کیلوگرم)
  • بیشترین وزن برخاست:  ۳۷۶٬۰۰۰ پوند (۱۷۰٬۵۵۱ کیلوگرم)
  • ظرفیت سوخت:  ۱۶۷٬۰۰۰ پوند (۷۵٬۷۵۰ کیلوگرم)
  • پیشرانه هواگرد:  ۴ عدد توربوفن بدون پس‌سوز جنرال الکتریک اف۱۱۸-جی‌ای-۱۰۰،‌ با پیشرانه ۱۷٬۳۰۰ پوند-نیرو (۷۷ کیلونیوتن) در هر موتور

عملکرد

  • حداکثر سرعت:  ۶۳۰ مایل بر ساعت (۱٬۰۱۴ کیلومتر بر ساعت؛ ۵۴۷ گره) در ۴۰٬۰۰۰ فوت (۱۲٬۰۰۰ متر) ارتفاع از سطح دریا
  • سرعت کروز:  ۵۶۰ مایل بر ساعت (۹۰۱ کیلومتر بر ساعت؛ ۴۸۷ گره) در ۴۰٬۰۰۰ فوت (۱۲٬۰۰۰ متر) ارتقاء از سطح دریا
  • بُرد:  ۶٬۹۰۵ مایل؛ ۱۱٬۱۱۲ کیلومتر (۶٬۰۰۰ مایل دریایی)
  • حداکثر ارتفاع:  ۵۰٬۰۰۰ فوت (۱۵٬۰۰۰ متر)
  • بارگیری بال:  ۶۷٫۳ پوند بر فوت مربع (۳۲۹ کیلوگرم بر متر مربع)
  • نیرو به وزن:  ۰٫۲۰۵

maxresdefault (1)

مقایسه B2 با سایر بمب‌افکن‌های آمریکایی

این هواپیما در مقایسه با سایر بمب‌افکن‌های آمریکایی مانند بی-۵۲ و بی-۱، انعطاف‌پذیری بسیاری دارد و کاربردی‌ترین نوع در میان بمب‌افکن‌های سرنشین دار است.

طبق ادعای سازندگان، مهم‌ترین ویژگی این بمب افکن، رادارگریزی آن است که توانایی بی‌نظیری در انهدام مهم‌ترین و ارزش‌مندترین پایگاه‌های دشمن حتی در قلب پدافندهای هوایی بسیار سنگین به این بمب‌افکن می‌دهد. به این ترتیب، این هواپیما می‌تواند بدون ترس از شناسایی توسط رادار دشمن، در ارتفاعات بالا به عملیات و تجسس پرداخته و آزادی عمل فوق‌العاده‌ای نیز داشته باشد. هرچند به گفتهٔ کارشناسان این توانایی‌های ادعایی هنوز در میدان جنگ واقعی مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند. این ویژگی‌ باعث شده‌ که بی-۲ به عنوان تنها بمب افکن رادارگریز قرن بیست و یکم شناخته شود.علاوه بر رادارگریزی، ویژگی‌های آیرودینامیکی و توانایی حمل مقدار زیادی تسلیحات، این بمب‌افکن را از سایر بمب افکن‌های موجود متمایز می‌کند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها