۱- مکزیک
مکزیک ۳۴ فروند هواپیمای رزمی سبک دارد
دیگر هواپیماهای رزمی بال ثابت | ۳ فروند F-5E و ۳۳ فروند PC-7 |
سال تاسیس نیروی هوایی | ۱۹۱۳ (یا ۱۹۱۵) |
تعداد پرسنل | ۳۰,۰۰۰ نفر |
شاید غافلگیر کننده ترین کشوری که جتهای جنگنده فعال ندارد، مکزیک باشد. از دهه ۱۹۸۰، جنگنده سبک Northrop F-5E جت جنگنده اصلی در نیروی هوایی مکزیک بوده است (برای نقش های حمله سبک استفاده می شود). با این حال، به ادعای فلایت گلوبال، تنها سه فروند از این جت های قدیمی برای مکزیک باقی مانده است.
مکزیک همچنین دارای حدود ۳۳ هواپیمای آموزشی Pilatus PC-7 Turbo Trainer است. این هواپیماهای ملخی را می توان در برخی از نقش های رزمی استفاده کرد (آنها در مکزیک برای نقش رزمی پیکربندی شده اند). شاید تعجب آور باشد که بزرگترین کشور اسپانیولی زبان دنیا تقریباً فاقد بال نیروی هوایی رزمی است. شاید، مانند کانادا در شمال، مکزیک احساس نمیکند که نیازی به سرمایهگذاری گسترده روی چنین قابلیتهایی داشته باشد، زمانی که ایالات متحده با یک ارتش بسیار قدرتمند را به عنوان همسایه (عموماً دوست) در کنار خود دارد.
۲- نیوزیلند
نیوزیلند هیچ هواپیمای رزمی ندارد
دیگر هواپیماهای رزمی | ندارد |
سال تاسیس نیروی هوایی | ۱۹۲۳ |
تعداد پرسنل | ۲,۳۸۸ نفر |
در طول جنگ جهانی دوم، خلبانان نیوزلندی نقش بزرگی در نبرد بریتانیا ایفا کردند. سپس نیروی هوایی سلطنتی نیوزلند توانایی رزمی خود را تمام در طول جنگ سرد حفظ کرد که در سال ۲۰۰۱ با انحلال اسکادران های A-4 Skyhawk و Aermacchi MB-339 همراه بود. در آن زمان، نیوزیلند قصد داشت موافقت ایالات متحده را با پیشنهاد اجاره ۲۸ فروند F-16 Fighting Falcon که برای پاکستان در نظر گرفته شده بود، بگیرد.
با این حال، سال ۲۰۰۱ یک دوره صلح آمیز پس از پایان جنگ سرد و قبل از ظهور چین و رقابت قدرت های بزرگ بود. برای نیوزلندی ها، به نظر نمی رسید دلیل خوبی برای پرداخت هزینه اجاره جنگنده های F-16 وجود داشته باشد. این موضوع به یک مسئله بزرگ انتخاباتی تبدیل شد. در پایان، دولت ملی در انتخابات شکست خورد و دولت کارگری آینده به وعده انتخاباتی خود عمل کرده، پروژه خرید F-16 ها را لغو کرد و Skyhawkها را بدون جایگزینی بازنشسته کرد.
۳- ایرلند
ایرلند هیچ هواپیمای رزمی ندارد
دیگر هواپیماهای رزمی | ندارد |
سال تاسیس نیروی هوایی | ۱۹۲۴ |
تعداد پرسنل | ۸۸۶ نفر (تصویب شده)، ۶۳۸ نفر (در واقعیت) |
در حالی که بسیاری ممکن است انتظار نداشته باشند ایرلند نیروی هوایی با قابلیت رزمی داشته باشد، این غیرعادی است. ایرلند کشوری ثروتمند با جمعیتی در حدود ۵.۲ میلیون نفر است – این امر آن را تا حدودی با کشورهای شمال اروپا مانند نروژ، دانمارک، فنلاند و حتی سوئد (که همگی دارای نیروی هوایی قابل توجهی هستند) همطراز می کند. اقتصاد این کشور حتی از کشور بسیار کوچکتر اسلواکی (که در حال خرید جنگنده های F-16 Block 70 جدید است) بیشتر است.
ایرلند که همسایه بریتانیای بسیار بزرگتر و قدرتمندتر است (به رغم درگیری های تاریخی)، به نظر می رسد احساس امنیت مشابهی با مکزیک و کانادا دارد و احساس نمی کند که به هواپیماهای جنگنده خاص خودش نیاز دارد. به ادعای Irish Examiner، نیروی هوایی ایرلند باید ۸۸۶ نیرو داشته باشد، اما فقط ۶۳۸ پرسنل دارد که واقعاً در نیروی هوایی این کشور خدمت می کنند.
۴- آفریقای جنوبی
آفریقای جنوبی تنها دو فروند جنگنده Saab Gripen عملیاتی دارد
هواپیماهای رزمی | تنها ۲ فروند از ۲۶ فروند هواپیمای Saab Gripen عملیاتی هستند |
سال تاسیس نیروی هوایی | ۱۹۲۰ |
تعداد پرسنل | تقریباً ۱۳,۰۰۰ نفر |
در دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰، آفریقای جنوبی دارای نیروی هوایی قابل توجهی بود (و درگیر یک جنگ هوایی غیرقابل باور با کوبا بر سر آنگولا بود). با این حال، از اواسط دهه ۱۹۹۰، صنعت دفاعی بزرگ آفریقای جنوبی از بین رفت. آفریقای جنوبی ۲۶ فروند جت جنگنده چند منظوره Saab JAS 39 Gripen خریداری کرده است.
آفریقای جنوبی دارای جت های جنگنده چند منظوره است، اما در اینجا فهرست شده است، زیرا تنها دو گریپن عملیاتی دارد. به همین شکل، نیجریه نیز میتوانست در اینجا فهرست شده باشد زیرا فقط سه فروند JF-21 Thunder در خدمت دارد (بر اساس گزارش فلایت گلوبال در سال ۲۰۲۴). با این حال، ممکن است روزهای روشن تری برای ناوگان گریپن آفریقای جنوبی وجود داشته باشد، زیرا این کشور قراردادی با ساب امضا کرده است تا بسیاری از آنها را دوباره به خدمت بازگرداند.
۵- آرژانتین
آرژانتین ۳۴ فروند هواپیمای رزمی سبک دارد
دیگر هواپیماهای رزمی | ۲۴ فروند A-4 Skyhawk و ۱۰ فروند IA-63 Pampa |
سال تاسیس نیروی هوایی | ۱۹۴۵ |
تعداد پرسنل | تقریباً ۱۴,۰۰۰ نفر |
در اتفاقی مشهور، نیروی هوایی آرژانتین در طول جنگ فالکلند خسارت قابل توجهی به نیروی دریایی سلطنتی وارد کرد. با این حال، از آنجایی که آرژانتین در جنگ شکست خورد و حکومت نظامی منفور آن دوران در آرژانتین سرنگون شد (که به “جنگ کثیف”ی که حکومت نظامی علیه مردم خود به راه انداخته بود پایان داد)، نه مردم و نه دولت غیرنظامی به ارتش اعتماد نداشتند. نتیجه این امر سالها سرمایهگذاری اندک در ارتش آرژانتین بوده است تا جایی که ارتش این کشور تقریباً فاقد بال رزمی نیروی هوایی است.
طبق گزارش فلایت گلوبال، آرژانتین دارای ۲۴ فروند جنگنده تهاجمی قدیمی A-4 Skyhawk (این نوع هواپیما اولین بار در سال ۱۹۵۴ به پرواز درآمد) و ۱۰ فروند هواپیمای FMA IA-63 Pampa (اینها عمدتاً هواپیماهای آموزشی هستند) دارد. نیروی دریایی آرژانتین هواپیماهای جنگنده سوپر اتاندارد فرانسوی را خریداری کرده، اما تحریم های بریتانیا باعث شده این هواپیماها همچنان غیرعملیاتی باقی بمانند. این شرایط تغییر می کند زیرا آرژانتین قرار است ۲۴ فروند جنگنده F-16 Fighting Falcon بازنشسته دانمارکی را دریافت کند تا مقدار متوسطی از قدرت رزمی را به نیروی هوایی از بین رفته خود بازگرداند.