کشور کوچک بحرین در حاشیه خلیج فارس، قراردادی را برای سفارش ۹ هلیکوپتر Airbus H۱۴۵ (که قبلاً Eurocopter EC۱۴۵ نامیده می شد) امضا کرده است. H۱۴۵ یک هلیکوپتر چندمنوظره سبک دو موتوره است که توسط ایرباس بر اساس MBB/Kawaski BK ۱۱۷ C۱ ساخته شده است. در نوامبر ۲۰۲۴ ، Simple Flying گزارش داد که ایرباس اولین هلیکوپتر از ۸۲ هلیکوپتر H۱۴۵M را که با عجله توسط ارتش آلمان سفارش داده شده بود، تحویل داده است.
بحرین ۹ فروند هلیکوپتر Airbus H۱۴۵ سفارش داد
در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۴، ایرباس اعلام کرد که بحرین ۹ فروند هلیکوپتر H۱۴۵ سفارش داده و این کمپانی قراردادی را با شیخ راشد بن عبدالله آل خلیفه، وزیر کشور بحرین، امضا کرده است. H۱۴۵ نوع غیر نظامی این هلیکوپتر هستند (نوع نظامی H۱۴۵M نامیده می شود).
«ما بسیار مفتخریم که وزارت کشور بحرین عضو جدید جامعه جهانی H۱۴۵ شده است. ما مطمئن هستیم که H۱۴۵ به سرعت تبدیل به یک دارایی جدید با ارزش برای پلیس بحرین خواهد شد.» – اولیویه میشالون، معاون اجرایی تجارت جهانی هلیکوپترهای ایرباس
فرماندهی هوانوردی پلیس بحرین قرار است هلیکوپترهای H۱۴۵ را برای ماموریت های اجرای قانون و خدمات فوریت های پزشکی عملیاتی کند. به گفته ایرباس، بیش از ۶۰ فروند H۱۴۵ در حال حاضر در خاورمیانه در خدمت هستند و تقاضا برای این نوع هلیکوپتر « به منظور مجموعه گسترده ای از ماموریت ها رو به افزایش است.»
۶۰ فروند هلیکوپترِ در حال خدمت در خاورمیانه تعداد اندکی از بیش از ۱,۷۰۰ فروند هلیکوپتر خانواده H۱۴۵ است که اکنون در سراسر جهان در خدمت هستند (ایرباس یکی از تولیدکنندگان پیشرو هلیکوپتر در جهان است).
نوع نظامی این هلیکوپتر – H۱۴۵M – توانایی حمل نیروها و محموله های کالایی را در صورت نیاز ارائه می دهد «در حالی که به سرعت از قدرت آتش خود برای خنثی کردن یا نابود کردن نیروهای دشمن استفاده می کند.» در ارتش ایالات متحده، H۱۴۵M با نام UH-۷۲A و UH-۷۲B Lakota شناخته می شود. ارتش ایالات متحده تقریباً ۴۰۰ فروند H۱۴۵M (UH-۷۲ Lakota) در خدمت دارد و تعداد بیشتری نیز سفارش داده شده است (نیروی زمینی ایالات متحده بزرگترین نیروی هوایی بال چرخشی جهان را در اختیار دارد).
نیروی هوایی سلطنتی بحرین
در حالی که این هلیکوپترها توسط پلیس و نه ارتش بحرین مورد استفاده قرار خواهند گرفت، شایان ذکر است که بحرین با توجه به مساحت و جمعیت خود، دارای یک نیروی هوایی قابل توجه است (بحرین ۱.۵ میلیون نفر جمعیت دارد که تنها حدود ۷۰۰,۰۰۰ نفر از آنها اتباع بحرینی هستند). بحرین با تنها ۳۰۳ مایل مربع مساحت، تنها به اندازه ۳۰ درصد از مساحت ایالت رود آیلند (۱,۰۳۴ مایل مربع) مساحت دارد.
نیروی هوایی بحرین اولین نیروی هوایی در شورای همکاری خلیج فارس (به غیر از عربستان سعودی) بود که جنگنده های مدرن، «سری نوجوانان»، را در قالب F-۱۶C و F-۱۶D در سال ۱۹۸۹ تحویل گرفت و بدین ترتیب نیروی هوایی سلطنتی بحرین به اولین بازوی هوایی در منطقه تبدیل شد که موشک های AIM-۱۲۰ AMRAAM را دریافت می کرد.
از زمانی که اف-۱۶های بحرینی وارد خدمت شدند، کویت F/A-۱۸C/D Hornet را خریداری کرد، قطر به سراغ Mirage ۲۰۰۰-۵ فرانسه رفت، عمان F-۱۶C/D را دریافت کرد و امارات به جنگنده های F-۱۶E/F و Mirage ۲۰۰۰-۹ مجهز شد. و همه این نیروهای هوایی اکنون در حال پیشبرد برنامه های خود برای خرید جنگنده های جدیدتر بوده، و به بررسی و ارزیابی نسل بعدی جنگندهها میپردازند که نمونههای آن Eurofighter Typhoon، Dassault Rafale، McDonnell Douglas F/A-۱۸E/F Super Hornet و Advanced Super Hornet و انواع پیشرفته F-۱۵E Strike Eagle و F-۱۶ فایتینگ فالکون است.
در بازه زمانی ۲۰۱۰، جایگزینی برای ناوگان هوایی ارتش بحرین متشکل از ۱۲ فروند جنگنده سبک و قدیمی F-۵E and F-۵F Tiger II ساخت نورثروپ در نظر گرفته شده بود، و در آن زمان به طور گسترده پیش بینی می شد که محتمل ترین جایگزین آن، F-۱۶ های بیشتری باشد. تصور می شد که اینها یک اسکادران اضافی متشکل از ۱۰ فروند F-۱۶ دیگر را تشکیل دهند تا ۲۱ فروندی را که در حال حاضر در خدمت هستند، تقویت کنند. (یک F-۱۶ به همراه خلبانش در ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۳ از بین رفت، اولین تلفات جنگنده های سریع نیروی هوایی بحرین از سال ۱۹۸۵).
اگر و زمانی که بحرین یک نوع جنگنده جدید دریافت کند، تقریباً به طور قطع جایگزین جنگندههای قدیمی Northrop F-۵E/F Tiger II از ششمین اسکادران جنگنده تاکتیکی (“کوسههای مبارز”) در پایگاه هوایی شیخ عیسی خواهد شد، زیرا جایگزینی F-۱۶ ها مقرون به صرفه نخواهد بود – و همچنین غیر ضروری است زیرا F-۱۶ یک هواپیمای قدرتمند باقی می ماند. در عوض انتظار می رود که این جنگنده ها بروزرسانی شوند.
با این حال، نیروی هوایی بحرین اکنون دارای ۲۴ فروند جنگنده F-۱۶ Fighting Falcon و دو فروند C-۱۳۰J Super Hercules در خدمت است. نیروی هوایی بحرین همچنین دارای یک ناوگان هلیکوپتر بزرگ متشکل از Bell ۲۱۲، Bell ۵۰۵، Bell AH-۱ Cobra، Bell AH-۱Z Viper، Sikorsky UH-۶۰ (Black Hawk) و Sikorsky S-۹۲ است.
هلیکوپتر سبک چندمنظوره H۱۴۵ ساخت ایرباس
هلیکوپتر H۱۴۵ اولین بار در سال ۱۹۹۹ به پرواز درآمد و در سال ۲۰۲۰ به طور قابل توجهی به روز شد. این هلیکوپتر دارای یک روتور پنج پره جدید است که بار مفید آن را ۱۵۰ کیلوگرم افزایش می دهد. این هلیکوپتر دارای دو موتور Safran Arrial ۲E بوده و به سیستم « کنترل کامل موتور دیجیتال (FADEC) و مجموعه آویونیک دیجیتال هلیونیکس مجهز شده است».
ایرباس تصریح میکند که «برای ارائه عملکرد عالی در سراسر پاکت پرواز طراحی شده است، H۱۴۵ ساخت ایرباس جدیدترین عضو از مجموعه محصولات روتورکرافت دو موتوره کلاس چهار تنی این شرکت است – با قابلیت و انعطافپذیری طراحیشده در مأموریت، به ویژه در شرایط عملیاتی در ارتفاع بالا و پرتنش».
H۱۴۵ به خاطر خلبان خودکار ۴ محوره با کارآیی بالا و ردپای آکوستیک بسیار کم (یکی از کم صداترین هلیکوپترهای کلاس خود است) مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این، میزان انتشار گاز دی اکسید کربن در H۱۴۵ در میان کمترین میزان در کلاس خود قرار دارد. استقامت پروازی این هلیکوپتر ۳ ساعت و ۳۵ دقیقه است، می تواند تا ۱۰ مسافر را حمل کند و برد آن حدود ۶۵۰ کیلومتر است.
به عنوان یک هلیکوپتر چند منظوره، H۱۴۵ می تواند در خدمات فوریت های پزشکی، عملیات بخش انرژی، پلیس و ماموریت های خدماتی استفاده شود. این نسخه تاکنون هشت میلیون ساعت پرواز داشته است.