جانوری که سریع‌ترین «رشد» جهان را دارد و اقیانوس‌ها را تصفیه می‌کند

تنها ظرف ۴۸ ساعت، سالپ‌ها می‌توانند به بلوغ برسند، به این ترتیب آن‌ها سریع‌‎‌الرشدترین حیوانات چندسلولی روی زمین هستند که اثر قابل‌توجهی بر سلامت اقیانوس‌ها دارند.

شناسه خبر: ۴۱۲۶۹۲
جانوری که سریع‌ترین «رشد» جهان را دارد و اقیانوس‌ها را تصفیه می‌کند

بیش از ۷۰ گونه سالپ در سراسر جهان وجود دارد که سالپا فوزیفورمیس رایج‌ترین آن‌هاست. سالپ‌ها را می‌توان از سطح اقیانوس تا عمق حدود ۸۰۰ متر یافت. آن‌ها به شکل بشکه‌ای هستند که از ۰.۲ سانتیمتر در بدو تولد تا حدود ۱۰ سانتیمتر در بزرگسالی متغیر است. آن‌ها می‌توانند در زنجیره‌های طولانی به هم بپیوندند و به دنبال جزر و مد دریا حرکت کنند. 

 سالپ‌ها می‌توانند خودشان را از طریق نیروی محرکه‌ای شبیه نیروی محرکه جت به حرکت درآورند. آن‌ها با نوارهایی از ماهیچه که بدنشان را احاطه کرده، آب دریا را در بدنشان پمپاژ می‌کنند. همانطور که آب وارد بدن آن‌ها می‌شود و از عقب آن‌ها خارج می‌شود، غذا جمع‌آوری می‌شود و آن‌ها به جلو رانده می‌شوند. به همین دلیل، آن‌ها اعضای گروهی هستند که به «کوزه‌داران» معروف هستند. 

ج1

سالپ‌ها با هدایت آب به درون بدنشان و خارج کردن آن از عقب بدنشان، حرکت می‌کنند

بر خلاف چتر دریایی، سالپ‌ها سلول‌های گزنده ندارند. غذای اصلی آن‌ها فیتوپلانکتون است، اما هر چیزی را که بتوانند در شبکه تغذیه خود که شبکه‌های داخلی از مخاط چسبنده است، می‌گیرند و فیلتر می‌کنند. 

 

منبع : فرادید
نظرات
پربازدیدترین خبرها