کشف یک گنج باستانی حیرت انگیز توسط پسربچه ۱۲ساله

محققان می‌گویند که برخلاف بسیاری از جواهرات دیگری که به دوران روم در بریتانیا تعلق دارند، این دستبند درخشان احتمالا مال یک زن نبوده است.

شناسه خبر: ۴۱۲۰۷۳
کشف یک گنج باستانی حیرت انگیز توسط پسربچه 12ساله

راهنماتو- یک پسر 12ساله در حال پیاده‌روی با مادر و سگ‌شان در زمینی در انگلستان یک کشف حیرت‌انگیز کرد. کشف او یک تکه چوب برای سگ‌اش یا یک سنگ شگفت‌انگیز نبود، بلکه او یک دستبند طلایی متعلق به قرن اول دوران روم در بریتانیا را کشف کرد.

به گزارش راهنماتو، محققان می‌گویند که برخلاف بسیاری از جواهرات دیگری که به دوران روم در بریتانیا تعلق دارند، این دستبند درخشان احتمالا مال یک زن نبوده است. بلکه، احتمالا متعلق به مردی بوده که آن را به عنوان افتخار نظامی، احتمالا «پاداش شجاعت»، دریافت کرده است.

برطبق بیانیه شورای ناحیه چیچستر که دستبند در آن پیدا شده است: «این دستبند «استثنائی» است و «در دوران بریتانیای عصر روم» بسیار نادر بوده، به خصوص اینکه از طلا ساخته شده است. این پسربچه و مادرش، به نام‌ها روآن و آماندا، در سال  2022 در حال قدم زدن با سگ خانواده در روستای ساحلی ساسکس غربی در انگلستان بودند  که روآن متوجه دستبند شد. آن‌ها دستبند را به اداره محلی مرتبط با برنامه اشیاء باستانی سیار بردند.

Screenshot 2024-08-22 121103

حالا روی این دستبند آزمایش‌های تازه‌ای انجام شده است که نشان می‌دهد این دستبند از ورقه طلا با قالب‌های برجسته درست شده و به قرن اول میلادی برمی‌گردد که اندکی بعد از حمله امپراتوری روم کلادیوس به بریتانیا در سال 43 میلادی بود.

دستبند که اندکی خم شده است، 7.1سانتی‌متر درازا دارد اما اگر تای آن باز شود بلندتر می‌شود. این دستبند‌ از نوع دستبند آرمیلا، «جوایز نظامی»‌ای بودند که به دلیل شاهکارهای شجاعت در دوران فتح بریتانیا به سربازان داده می‌شد. بعدها به جای جواهرات به آن‌ها پول می‌دادند.

کشف این دستبند شواهد موجود را تقویت می کند که نشان می دهد در آن زمان در منطقه سربازان رومی فعال یا بازنشسته وجود داشته است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها