ریشه ۲۰۰۰ ساله هالووین: پیش از هالووین، سامهین بود

جشن هالووین یک ریشه تاریخی ۲۰۰۰ساله دارد که از جشن‌های کشاورزان سلتیک به جای مانده است. این مقاله شرح مختصری بر تاریخ هالووین در اروپاست.

شناسه خبر: ۴۲۰۸۲۶
ریشه 2000 ساله هالووین: پیش از هالووین، سامهین بود

راهنماتو-ریشه‌های هالووین را می‌توان در یک جشن باستانی سِلتی به نام سامهین پیدا کرد. سلت‌ها مردمانی بودند که در شمال اروپا، به خصوص در ایرلند، اسکاتلند و ولز امروزی زندگی می‌کردند.

به گزارش راهنماتو،  بنا بر افسانه‌ها، در طول سه روز جشن سامهین (از ۳۱ اکتبر تا ۲ نوامبر)، سلتی‌ها در ضیافت‌های بزرگ شرکت می‌کردند، دور آتش‌های عظیمی که آسمان شب را روشن می‌کرد، می‌نشستند و آیین‌های مختلفی را برای ادای احترام به خدایان یا آرام کردن آن‌ها و دیگر موجودات ناپایدار و غیرقابل پیش‌بینی، که در کنارشان زندگی می‌کردند، اجرا می‌کردند.

هیچ‌کس به‌طور دقیق نمی‌داند که سامهین اولین‌بار چه زمانی جشن گرفته شد. اما این جشن حداقل ۲۰۰۰ سال قدمت دارد و احتمالاً به دوره‌های اولیه تاریخ سلتی بازمی‌گردد.

 واژه «سامهین» در واقع «سو-ین» تلفظ می‌شود و در زبان ایرلندی به معنای «پایان تابستان» است. با این حال، در زمینه سلتی، این جشن برای نشان‌دادن گذار بین پاییز و زمستان برگزار می‌شد، زمانی که خورشید بیش‌تر روز در آسمان نبود و گیاهان می‌مردند، تا در بهار بعدی دوباره زنده شوند.

آیین‌های سامهین ارتباط نزدیکی با برداشت سالانه محصولات و ذخیره‌سازی آنها و همچنین کشتار و قصابی گاوهایی داشت که چندین ماه در مراتع فربه شده بودند. هر دو این امور آن‌قدر برای بقا ضروری بودند که سلتی‌ها احساس می‌کردند باید به خدایانی که این منابع غذایی را برای گذران زمستان‌های سخت به آنها می‌دادند، احترام بگذارند.

fd

آرام‌کردن موجودات دنیای دیگر

مردمان سلتی که در ایرلند، اسکاتلند، ولز و برخی مناطق شمالی اروپا زندگی می‌کردند، معتقد بودند که یک دنیای موازی با این جهان وجود دارد که به آن «آن‌دنیا» یا «دنیای‌ دیگر» می‌گفتند. این دنیا در بعد یا قلمروی جداگانه‌ای قرار داشت و قلمرو خدایان سلتی دانسته می‌شد.

مردم سلتی جشن سامهین را به‌عنوان سپری در برابر خشم خدایان قدرتمند می‌دیدند که ممکن بود آنها را نفرین کنند یا انواع بدبختی‌ها، مانند نابودی محصولات یا مرگ زودهنگام دام‌هایشان را بر سرشان بیاورند. اما این جشن همچنین برای محافظت از مردم در برابر اعمال شیطنت‌آمیز یا انتقام‌جویانه موجودات ماورایی که در کنار خدایان در دنیای دیگر زندگی می‌کردند نیز برگزار می‌شد. این شامل موجوداتی چون پری‌ها و الف‌های موذی و شاید انتقام‌جو و همچنین ارواح یا اشباح نیاکان درگذشته سلتی بود.

نظرات
پربازدیدترین خبرها