
راهنماتو- در جهانی که مرزهای طبیعی همواره مانعی برای اتصال مناطق مختلف بودهاند، انسان با تکیه بر دانش مهندسی و جسارت خلاقانه سازههایی حیرتانگیز پدید آورده که گویی قوانین طبیعت را به چالش میکشند. پلها تنها مسیرهایی برای عبور نیستند؛ آنها نماد پیوند، توسعه و ارادهای هستند که کوه و دریا را پشت سر میگذارند.
به گزارش راهنماتو، در این مطلب، با ۱۰ مورد از طولانیترین پلهای جهان آشنا خواهید شد. سازههایی که هر یک داستانی از مهندسی، عزم و شکوه در دل خود دارند.
1- پل بزرگ دانیانگ؛ کانشان، چین
پل دانیانگ طولانی ترین پل در جهان است که ۱۶۴.۸ کیلومتر طول دارد. این پل بخشی از مسیر راهآهن پرسرعت پکن–شانگهای را تشکیل میدهد و توسط شرکت راه و پل چین (CRBC) طراحی و اجرا شده است. این سازه عظیم حدود ۸.۵ میلیارد دلار هزینه دربرداشته و بهطور میانگین ۱۰۰ متر از سطح زمین ارتفاع دارد. این پل از بیش از ۱۵۰ رودخانه، زمینهای کشاورزی، دریاچهها و نواحی شهری عبور میکند و شامل دو بخش اصلی به طولهای ۵۲.۴ و ۱۱۲.۴ کیلومتر است. در ساخت این پل از پلهای کابلی، تیرهای بتنی و قطعات پیشساخته استفاده شده که نمونهای برجسته از مهندسی مدرن به شمار می رود.
2- پل هوایی چانگوا-کائوسیونگ؛ تایوان
دومین پل بلند جهان در سیستم راهآهن پرسرعت تایوان قرار دارد و یکی از مهمترین زیرساختهای حملونقل این کشور به شمار میرود. پل چانگهوا–کائوشیونگ با ۱۵۷.۳ کیلومتر طول، در سال ۲۰۰۷ به بهرهبرداری رسید و از شهرستان چانگهوا در شمال تا زوییینگ در جنوب کائوشیونگ امتداد دارد. طراحی و ساخت این سازه عظیم حاصل همکاری مشترک مهندسان تایوانی و ژاپنی و شرکتهایی چون توشیبا، کاوازاکی و میتسوبیشی بود. با توجه به زلزلهخیز بودن منطقه، پل و مسیر ریلی آن به گونهای طراحی شدهاند که در برابر زمینلرزههای شدید مقاوم باشند. در ساخت این پل از قطعات بتنی پیشساخته استفاده شده است.
3- پل بزرگ تیانجین، چین
پل تیانجین سومین پل بلند جهان است که بخشی از مسیر راهآهن پرسرعت پکن–شانگهای را تشکیل میدهد. این پل به طول ۱۱۳.۷ کیلومتر بین شهرهای لانگفانگ و چینگشیان ساخته شده و در سال ۲۰۱۱ به بهرهبرداری رسید. طراحی و اجرای این پروژه عظیم توسط شرکت گروه راهآهن چین و شرکتهای زیرمجموعه آن انجام شده است و در ساخت آن از قطعات بتنی پیشساخته استفاده شده است. پل تیانجین به فناوریهایی مجهز شده که مقاومت سازه را در برابر لرزشهای زمین افزایش می دهد؛ از جمله اتصالات انعطافپذیر و مصالحی که انرژی زلزله را جذب و دفع میکنند. این شاهکار مهندسی نقشی کلیدی در تسهیل حملونقل ریلی چین ایفا میکند.
4- پل بزرگ کانگده، چین
کانگده چهارمین پل بلند جهان است که که در سال ۲۰۱۰ به بهرهبرداری رسید. این پل بخشی حیاتی از مسیر راهآهن پرسرعت پکن–شانگهای بهشمار میرود و با طولی نزدیک به ۱۰۶ کیلومتر، یکی از پیچیدهترین پروژههای زیرساختی چین محسوب میشود. این پل توسط شرکت گروه راهآهن چین (CREC) و با همکاری هزاران مهندس، معمار و متخصص ساختوساز طراحی و اجرا شده است. این سازه بر روی بیش از ۳۰۹۰ پایه بتنی استوار است که پایداری آن را در برابر فشارهای ناشی از قطارهای پرسرعت تضمین میکند. در ساخت پل کانگده از قطعات بتنی پیشساخته استفاده شده است.
5- پل بزرگ وینان ویهه، چین
پل بزرگ وینان ویهه با طول نزدیک به ۸۰ کیلومتر، پنجمین پل بلند جهان است. این سازه عظیم در سال ۲۰۰۸ به بهرهبرداری رسید و توسط شرکت گروه راهآهن چین (CREC) به بهره برداری رسید. در ساخت این پل نیز از قطعات بتنی پیشساخته استفاده شده است و طراحی آن به گونه ای است که با انواع شرایط زمینشناسی و ناپایداریهای خاک در منطقه سازگار باشد. پل وینان ویهه نمونهای موفق از تطبیق مهندسی پیشرفته با چالشهای طبیعی است و قش مهمی در توسعه حملونقل ریلی چین ایفا میکند.
6- بزرگراه بانگ نا، تایلند
بزرگراه بانگ نا، ششمین پل بلند جهان است که حدود ۵۴ کیلومتر طول دارد و علاوه بر عبور از مناطق وسیع خشکی، از یک رودخانه نیز می گذرد. ساخت این پل در سال ۱۹۹۴ آغاز شد و در سال ۲۰۰۰ به پایان رسید. جالب است بدانید که تا سال ۲۰۰۴، این پل رکورد بلندترین پل جهان را در اختیار داشت. طراحی این پروژه توسط یک مهندس معروف آمریکایی انجام شده و در ساخت آن از بتن مسلح استفاده شده تا استحکام و دوام بالای سازه در برابر ترافیک سنگین تضمین شود. این بزرگراه نمونه برجسته ای از تلفیق مهندسی مدرن با نیازهای حملونقل شهری پرترافیک است.
7- پل بزرگ پکن، چین
پل بزرگ پکن یکی دیگر از سازههای عظیم چین است که در مسیر راهآهن پرسرعت پکن–شانگهای واقع شده است. این پل ۴۸.۲ کیلومتر طول دارد و در سال ۲۰۱۰ توسط شرکت گروه راهآهن چین (CREC) و شرکتهای وابسته به آن طراحی و ساخته شد. این پل نقشی کلیدی در اتصال بخشهای مهم مسیر ریلی شمال به جنوب چین ایفا میکند و نمونهای شاخص از مهندسی پیشرفته، دقت در اجرا و برنامهریزی زیرساختی گسترده است.
8- سیستم اسکایوی مترو مانیل، فیلیپین
سیستم اسکایوی مترو مانیل، بزرگراهی مرتفع در فیلیپین است که برای کاهش ترافیک سنگین و بهبود جریان خودروها در منطقه شهری مترو مانیل طراحی و ساخته شده است. ساخت این پروژه به صورت مرحلهای از سال ۲۰۰۲ آغاز و تا سال ۲۰۱۵ ادامه داشت. این بزرگراه حدود ۳۲ کیلومتر طول دارد و بخشهای متعددی را به نقاط مهم مترو مانیل متصل میکند. در ساخت این سازه از بتن مسلح استفاده شده که مقاومت بالا و دوام طولانیمدتی در برابر ترافیک سنگین و شرایط محیطی ارائه می دهد.
9- پل کازوی لیک پونچارترین، لوئیزیانا، آمریکا
کازوی لیک پونچارترین، پل منحصربه فردی است که در ایالت لوئیزیانا، شهرهای ماندویل و متری را به یکدیگر متصل میکند و تنها نماینده خارج از آسیا در فهرست طولانیترین پلهای جهان به شمار می رود. این سازه شامل دو پل موازی است؛ پل شمالی که در سال ۱۹۵۶ ساخته شد، ۳۸.۴ کیلومتر طول دارد و پل جنوبی که در سال ۱۹۶۹ تکمیل شد، ۱۵ متر بلندتراست. پل شمالی به draw-bridge مجهز شده است و امکان عبور کشتیهای بزرگ را میسر میسازد.
10- پل مترو ووهان، چین
پل مترو ووهان با طول نزدیک به ۳۷.۸ کیلومتر، دهمین پل بلند جهان و طولانیترین پل مداوم شبکه متروی جهان است. این پل که بخشی از خط ۱ متروی ووهان را تشکیل میدهد، پس از تکمیل در سال ۲۰۰۴، ووهان را به پنجمین شهر چین تبدیل کرد که به سیستم حملونقل ریلی زیرزمینی مجهز است. هدف اصلی از ساخت این پل پشتیبانی از عبور قطارهای سنگین و پاسخگویی به نیازهای حملونقل انبوه شهری در ووهان بوده است.