شکارچی جلوی دوربین خوراک شیر شد / رازگشایی از یک واقعه پربازدید

اینترنت همیشه منبع غنی‌ای از اطلاعات و اخبار است ولی گاهی وقت‌ها می‌تواند تبدیل به منبعی غیرمطمئن و ناامن شود.

شناسه خبر: ۴۲۴۸۵۲
شکارچی جلوی دوربین خوراک شیر شد / رازگشایی از یک واقعه پربازدید

 وب سایت Esquire Middle east مقاله‌ای را با این تیتر منتشر کرد:"یک شکارچی معروف که قصد داشت از یک شیر برای پست اینستاگرامی‌اش عکاسی کند، زنده زنده خوراک شیر شد." این مقاله، جنجال زیادی به پا کرد و البته یک مشکل بزرگ در میان بود؛ تک‌تک عناصری که در این مقاله به آنها اتکا شد، جعلی بودند.

به نظر می‌رسید که نویسندگان این وب‌سایت که زیرشاخه‌ای از مجله محبوب سبک زندگی به نام Esquire است و بیش از ۵۸۰ هزار مخاطب دارد، داستان خود را با بهره‌گیری از سه محتوای نادرست ترکیب و خلق کرده‌اند. آنها با بهره‌گیری از عکسی که سال‌ها بدون ذکر منبع در اینترنت دست به دست می‌شد، یک داستان بدون منبع از یک وب‌سایت گمنام و یک ویدیوی تخیلی که برای دولت استرالیا به‌عنوان یک آزمایش اجتماعی دو ساله در مورد اثربخشی محتوای وایرال شده تولید شده بود، این مقاله را تنظیم کردند و حالا، این یکی از جعلی‌ترین مقالات در تاریخ اینترنت لقب گرفته است.

5808115

ساعت ۱۷ بعدازظهر ۲۶ ژانویه، یک کاربر تائید شده در توئیتر با آیدی Fight Haven توئیتی را برپایه پست River City منتشر کرد.

این توئیت بلافاصله موردتوجه قرار گرفت و ساعت ۱۵.۳۰ فردای آن روز، ۱۴.۷ میلیون بازدید، ۱۸۲۰۰ بار ریتوئیت شده و ۱۷۱۲۰۰ لایک گرفت و هزاران پاسخ به آن داده شد که یکی از آنها برای Esquire Middle East سرنوشت‌ساز شد.

تجربه وایرال شدن ویدیوی شیر حسابی موفقیت‌آمیز بود و تا به امروز ۴۳ میلیون بازدید داشته. دیگر ویدیوهای جعلی هم حتی به خبرگزاری‌های سراسر دنیا نیز رسیدند. در همان زمان Men’s Journal و دیلی میل از جمله رسانه‌هایی بودند که گول این ویدیوی جعلی شکار شکارچی توسط شیر را خورده و در مورد آن مقاله نوشتند. هر چند که در گزارش‌هایشان صحت این ویدیو را زیر سوال بردند. ولی عملا برای آنها اهمیتی نداشت که این ویدیوها ساختگی هستند یا نه و از آنها برای جذب مخاطب و ایجاد تعامل بیشتر بهره بردند.

5804764

فرمول ایجاد یک خبر جعلی

در تئوری، بازنشر این ویدیوی جعلی شیر ضرری نداشت. باید بدانیم که ردیابی و سنجیدن صحت اکثر سوژه‌های توئیتر سخت است و این شبکه اجتماعی گهگاهی مملو از اطلاعات بی‌معناست. ولی کاری که Esquire Middle East انجام داد، ترکیب سه محتوای کاملا بی‌ربط (روایت داستان، ویدیو و عکس) و ساخت یک داستان بزرگ و تزریق آن به مخاطبانش برای جذب مخاطب بیشتر بود.

این مقاله بازتابی از مقاله River City بود که به شیوه‌ای ژورنالیستی‌تری نوشته شده بود. در شرایطی که خواننده درآن سرنخی از کاربر اینستاگرامی و یا منابع موثقی از این خبر پیدا نمی‌کند.

بعد از انتشار ویدیوی شکار شکارچی توسط شیر و انتشار آن، خواننده به این باور می‌رسد که نه تنها الگوی واقعیت داستان درست است، بلکه همه چیز در تصاویر ویدیویی به تصویر کشیده شده و هفت سال بعد از انتشار این خبر جعلی، بار دیگر این ویدیو همان وظیفه اصلی‌اش را دوباره انجام می‌دهد: فریب دادن مردم دنیا!

منبع : خبر آنلاین
نظرات
پربازدیدترین خبرها