
فولکس واگن ID.4 یکی از خودروهای وارداتی و جدید بازار ایران است که با ماموت خودرو به کشورمان میآید. این خودرو موفق شده در ژانویه، به پرفروشترین خودرو الکتریکی بازار اروپا تبدیل شود. علاوهبراین، فولکس واگن ID.4 بین 3 خودرو برتر ایالات متحده نیز قرار گرفته است.
براساس گزارش مؤسسه JATO Dynamics که فروش خودروها را بررسی میکند، ژانویه 165 هزار و 473 دستگاه خودرو الکتریکی در اروپا به فروش رسیدند. فولکس واگن ID.4 پرفروشترین خودرو الکتریکی اروپا در این ماه ژانویه بوده است. فروش این خودرو در ژانویه 2025 با نسبت به مدت مشابه گذشته، 195 درصد رشده کرده و به 7177 دستگاه رسیده است. فولکس واگن ID.4 موفق شد با ثبت این رکورد فروش، جایگاه تسلا مدل Y، بهعنوان پرفروشترین خودرو برقی بازار اروپا، را تصاحب کند.
علاوهبر فولکسواگن ID.4، فولکسواگن ID.7 نیز موفق شد با ثبت فروش 5 هزار و 879 دستگاه، در رتبه سوم پرفروشترین خودروهای برقی اروپا قرار گیرد. فروش این خودرو نسبت به ژانویه سال گذشته 657 درصد رشد کرده است. تسلا مدل Y نیز به رتبه دوم سقوط کرد. کیا EV3 در رتبه چهارم قرار گرفت و رتبه پنجم به اشکودا انیاک رسید.
افت فروش تسلا در سایه رشد فولکس واگن ID.4
درحالیکه فروش خودرو برقی فولکس واگن حدود سهبرابر شد، فروش خودروهای تسلا ازجمله تسلا مدل Y با 44 الی 46 درصد کاهش یافت. درکل تسلا ژانویه 2025 در بازار اروپا 9 هزار و 913 دستگاه خودرو فروخت که نسبت به سال گذشته 45 درصد کاهش یافت. واکنشهای منفی اروپاییها به رفتارهای سیاسی ایلان ماسک باعث نفرت فزاینده از محصولات تسلا در اروپا و ایالات متحده شده است. در شرایطی فروش تسلا کاهش یافته که این شرکت مدل Y فیسلیفت را بهتازگی معرفی کرده است. «فیلیپه مونوز»، تحلیلگر JATO Dynamics، دراینباره میگوید: «کاهش فروش درست قبل از معرفی نسل جدید یا مدل بهروز به بازار، غیرعادی نیست. بهطورکلی عملکرد مدل 3 و مدل Y نشانهای از کاهش محبوبیت تسلا در اروپاست.»
باوجود موفقیت فولکس واگن در بازار اروپا و ایالات متحده، این شرکت در چین با مشکلاتی مواجه شده است. سرمایهگذاری مشترک سایکموتورز و فولکس واگن در چین که به تولید مدل ID.4 X منجر شده، چندان موفق پیش نمیرود. این شرکت مجبور شد برای جلب نظر مشتریان چینی، قیمت این خودرو را به 139 هزار و900 یوان برساند که معادل 19 زهرا و 207 دلار (یکمیلیارد و 700 میلیون تومان) است.