
مزدا EZ-60 نسخه کراساوور نسل جدید مزدا 6 برای چینیهاست که با نام مزدا EZ-6 شناخته میشود. مزدا EZ-60 رسماً در نمایشگاه خودرو شانگهای 2025 معرفی شد و همزمان با آن اطلاعات فنی این خودرو در سایت وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین منتشر شد. ازآنجاییکه مزدا EZ-6 را آفتاب خودرو در صف ورود به ایران قرار داده، در آینده نزدیک مزدا EZ-60 را نیز در کشورمان خواهیم دید.
مزدا EZ-60 محصول ژاپنی نیست و در واقع ساخت چینی با برند ژاپنی به حساب میآید. این خودرو نسخهای تغییریافته از چانگان دیپال S07 به شمار میرود و رقیبی برای تسلا مدل Y است که خارج از چین با نام مزدا CX-6e شناخته میشود.
مانند مزدا EZ-6، کراساوور مزدا EZ60 نیز در 2 تیپ برقی و پلاگین هیبریدی تولید خواهد شد. نسخه برقی این خودرو به باتری 80 کیلووات ساعتی مجهز شده و حداکثر برد 600 کیلومتر را براساس چرخه CLTC ارائه میدهد. هنوز مشخصات فنی دقیق نسخه الکتریکی مشخص نیست.
مشخصات فنی مزدا EZ-60 پلاگین هیبرید
مشتریان چینی میتوانند مزدا EZ60 را در تیپ پلاگین هیبریدی بخرند. در این نسخه از یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی بهجای ژنراتور استفاده شده است. حداکثر برد این نسخه به هزار کیلومتر میرسد و برد تمامبرقی آن نیز 161 کیلومتر خواهد بود. پکیج باتری این تیپ از نوع لیتیوم آهن فسفات (LFP) است که CATL آن را تامین میکند و 31.7 کیلوواتساعت ظرفیت دارد.
مزدا درباره مشخصات فنی کراساوور جدید خود سکوت کرده اما میدانیم مزدا EZ60 بهعنوان خودرو دیفرانسیل عقب ثبت شده است. موتور الکتریکی نصب شده روی محور عقب مزدا EZ-60 در تیپ پلاگین هیبریدی 255 اسببخار قدرت دارد اما قدرت موتور بنزینی 97 اسببخار است. در نسخه پلاگین هیبریدی، شاهد توزیع وزن 50:50 را هستیم اما در نسخه برقی این توزیع وزن بهدلیل پکیج باتریها برهم میخورد و به حالت 47:53 درمیآید. چانگان کراساوور مزدا EZ60 را با سیستم تعلیق چنداتصاله و کمک فنرهای قابلکنترل مهندسی کرده است. این خودرو روی رینگهای 21 اینچی سوار میشود. فروش این خودرو از سال جاری در چین آغاز خواهد شد.