پاسخ به یک شایعه؛ آیا روغن تراپی به رشد موها کمک می کند؟

از قدیم بسیاری از مردم به این مساله اعتقاد داشتند که چرب کردن موها، می تواند به رشد مجدد آنها کمک کند. اما این گفته تا چه حد واقعیت دارد؟

شناسه خبر: ۳۹۱۳۰۳
پاسخ به یک شایعه؛ آیا روغن تراپی به رشد موها کمک می کند؟

راهنماتو- تاثیر مو بر زیبایی چهره بر هیچ کسی پوشیده نیست و می توان گفت مو یکی از مهم ترین فاکتورهای زیبایی به شمار می رود. هیچ کس کم مویی و طاسی سر را دوست ندارد؛ مساله ای که بیشتر در میان آقایان رایج است و می تواند به علل مختلفی از جمله کاهش وزن، کمبود آهن، اختلالات تیروئید، استرس، نقص ایمنی و زایمان اتفاق بیفتد. از قدیم بسیاری از مردم به این مساله اعتقاد داشتند که چرب کردن موها، می تواند به رشد مجدد آنها کمک کند. اما این گفته تا چه حد واقعیت دارد؟

به گزارش راهنماتو، باید بگوییم برخلاف انتظار این مساله به هیچ وجه واقعیت ندارد! روغن زدن موها تنها موهای شما را حالت می دهد، آنها را رطوبت رسانی می کند، از موهای شما محافظت می کند، ضد قارچ و میکروب کش است و از موهای شما در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کند؛ اما نمی تواند هیچ کمکی به رشد آنها بکند.

ریشه موهای ما توسط رگ های خونی تغذیه می شود؛ رگ هایی که خود از عوامل بی شماری فراتر از ژنتیک تغذیه می کنند. تغذیه، وضعیت سلامت کلی و تعادل هورمونی نقش اساسی در حفظ سلامت و شادابی موهای ما دارند و بر خلاف تصورات رایج برخی از بیماری‌ها اعم از حصبه، تب دنگی و تغییرات هورمونی پس از بارداری صرف نظر از اینکه شما به طور مرتب به موهای خود را روغن تراپی می کنید، می توانند منجر به ریزش موها شوند. تعادل داخلی بدن ما که به کمبود آهن یا ویتامین و عدم تعادل تیروئید بستگی دارد، می تواند به طور قابل توجهی بر وضعیت موهای ما تأثیر بگذارد.

روغن تراپی

ویتامین های گروه B به ویژه بیوتین، ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 برای رشد موها ضروری هستند. مو نوعی فیبر است، فاقد خون رسانی مستقیم است و برای سلامت و رشد خود به شرایط داخلی بدن متکی است. با این حال، قرار گرفتن در معرض عوامل استرس زای محیطی، مانند استرس اکسیداتیو، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و حرارت و مواد شیمیایی می تواند تارهای مو را به شدت ضعیف کند و به شکنندگی آنها منجر شود.

روغن کاری مو با رطوبت رسانی از فولیکول های موهای شما محافظت می کند، اما ممکن است برای افرادی که با مشکلات خاص پوست سر مانند شوره سر، جوش ها یا واکنش های آلرژیک دست و پنجه نرم می کنند، مناسب نباشد. در چنین مواقعی روغن زدن به موها می تواند به رشد مالاسزی، شوره سر، التهاب پوست سر و در نهایت ریزش موها منجر شود. همچنین چربی روغن ممکن است فولیکول های پوست سر را مسدود کند و منجر به ایجاد جوش و آلوپسی طاسی شود.

اگر قصد روغن زدن به موهایتان را دارید، تنها ساقه ها را روغن بزنید و از روغن زدن به ریشه ها خودداری کنید. در حین شستشو موهایتان را به شدت ماساژ ندهید و بیش از دو یا سه ساعت نگذارید روغن بر روی موهایتان باقی بماند. زیرا در صورتی که موهایتان مدت زیادی با روغن چرب بماند، این روغن ها با روغن های طبیعی موهای شما مخلوط شده و منجر به چرب شدن موها، جذب گردوغبار موجود بر روی بالش و تخت و در نتیجه ریزش موها می شود. در صورتی که با شوره سر یا سایر مشکلات پوست سر دست و پنجه نرم می کنید، پیشنهاد می کنیم به یک متخصص پوست مراجعه کنید. در چنین مواقعی نرم کننده ها و مرطوب کننده های ملایم جایگزین ایمن تری برای انواع روغن های مو هستند و از موهای شما بخوبی مراقبت می کنند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها