این اصطلاحات روانشناسی رو یاد بگیری بد نیست!

اختلالات روانی این روزها کوچک و بزرگ نمی‌شناسند، دست روی هر فردی می‌گذارند و تکه‌ای از وجودش را تصاحب می‌کنند! بهتر است یکسری اصطلاحات روانشناسی را بشناسیم!

شناسه خبر: ۳۹۳۶۳۰
این اصطلاحات روانشناسی رو یاد بگیری بد نیست!

راهنماتو- «بلد باشی بد نیست! بهتر راجع بهشون یاد می‌گیری!»

یاد گرفتن در هر زمینه‌ای کمک بسیار بزرگ و خوبی برای ماست. اختلالات روانی این روزها کوچک و بزرگ نمی‌شناسند، دست روی هر فردی می‌گذارند و تکه‌ای از وجودش را تصاحب می‌کنند! اگر هر کدام از ما به روانشناس مراجعه کنیم ممکن است به یک یا چند مورد از این اختلالات مبتلا باشیم و خودمان ندانیم! بهتر است آگاهیمان را در حد مختصر نسبت به آنها بالا برده و اگر زمینه‌هایی را در خود یا اطرافیانمان مشاهده کردیم برای پیگیری به سمت کارشناسان برویم! نظر شما هم مثبت است؟!

به گزارش راهنماتو، ما در راهنماتو اصطلاح چند اختلال روانی شایع را برای شما مطرح می‌کنیم، بد نیست این اصطلاحات را یاد بگیرید تا هرگاه اسمی از آنها شنیدید یا در جایی خواندید پیش زمینه‌ی ذهنی داشته باشید.

OCD یا اختلال وسواس فکری عملی

وسواس دست و پای آدم را می‌بندد! هم به صورت عملی و هم به صورت فکری! یک نوع اضطراب که فرد مرتب نسبت به اعمال خودش فکر می‌کند و آنها را تکرار کرده و این کار آنقدر می‌تواند شدید بشود که روند عادی زندگی را مختل کند!

OCPD یا اختلال شخصیت وسواسی اجباری

در این نوع اختلال شخصیتی، فرد با کمال گرایی و کنترل گری در سطح بالایی در هم آمیخته شده است! اصلا انعطاف پذیر نیست و اجازه نمی‌دهد اطرافیانش هم از سطح استانداردهای موردنظر او پایین بیایند! نکته‌ی بد ماجرا هم این است که خودش نسبت به اشکال رفتاری و شخصیتی‌اش آگاه نیست!

اختلال

ASPD یا اختلال شخصیت ضد اجتماعی

فردی که به هنجارهای اجتماعی پایبند نیست و نسبت به حقوق و احساسات دیگران کاملا بی اعتنا عمل می‌کند! این افراد اغلب دروغ می‌گویند، مرتکب جرم می‌شوند، رفتارهای خشونت‌آمیز انجام می‌دهند و نسبت به تمام بدرفتاری‌هایشان هم احساس مسئولیت ندارند!

BDD یا اختلال بدریخت انگاری

این افراد به طرز وسواس‌گونه‌ای نسبت به ظاهر خود حساس هستند! هر کاری می‌کنند تا ظاهر و شکل بهتری داشته باشند اما همیشه بر این گمان هستند که زشت و بد به نظر می‌رسند!

GAD یا اختلال اضطراب فراگیر

افرادی که این مشکل را دارند استرس و اضطراب زیادی را تحمل می‌کنند و بیش از اندازه نگران هستند! این نگرانی به هیچ عنوان منطقی و عادی نیست! نسبت به کوچکترین موارد بیش از اندازه مضطرب می‌شوند و نسبت به آینده یک نگرانی دائمی دارند.

MDD یا اختلال افسردگی اساسی

در زندگی همه ما غم و غصه وجود دارد. اما اگر فردی احساس کند برای مدت طولانی غم در دلش دارد و به هیچ عنوان با آن کنار نمی‌آید و نمی‌تواند آن را کاهش بدهد و روی تمام زندگی‌اش تاثیرگذار بوده است به نحوی که از هیچ اتفاقی لذت نمی‌برد و زندگی روزمره‌ی او مختل شده است نشانه‌هایی از افسردگی اساسی را در خود دارد.

PTSD اختلال استرس پس از سانحه

ممکن است یک اتفاق دردناک برای شما بیفتد و این طبیعی است که برای مدتی غرق در آن باشید اما اگر این مدت زمان غرق در اندوه و احساسات منفی طولانی بشود و واکنش‌های منفی از شما دور نشود و نتوانید به زندگی عادی برگردید (حتی به صورت تدریجی) به اختلال استرس پس از سانحه دچار شده‌اید.

پارانویید

PPD یا اختلال شخصیت پارانویید

این افراد به شدت از بدگمانی و شک و بی اعتمادی نسبت به دیگران رنج می‌برند! حتی در جایی که نیازی به سوءظن وجود ندارد آنها نمی‌توانند از این افکار خود رها شوند. این اختلال باعث پرخاشگری و همچنین منزوی شدن آنها می‌شود.

NPD یا اختلال شخصیت خودشیفته

فرد خودشیفته در یک کلام، خودش را تافته‌ی جدا بافته می‌داند! به طرز اغراق آمیزی خودش را سزاوار بهترین‌ها دانسته و دیگران را حقیر و پوچ می‌شمارد و این تفکر را در تمام رفتارهایش هم می‌گنجاند!

DD یا اختلال کج خلقی

این اختلال در دایره افسردگی قرار دارد ولی شدت آن از افسردگی اساسی کمتر است! خلق و خوی فرد اصلا عادی نیست و در یک نوسان کامل قرار دارد. عصبانیت و پرخاشگری زیادی از این افراد مشاهده می‌شود.

DID یا اختلال هویت تجزیه‌ای

در این نوع اختلال فرد دچار چند شخصیت در وجودی واحد است. افسردگی، اضطراب، افکار منفی، احساس ناشناس نسبت به هویت و حتی افکار خودکشی در وجود خود دارد.

BPD یا اختلال شخصیت مرزی

این افراد در هر رابطه‌ای که قرار می‌گیرند شخصیت بی ثباتی از خود نشان می‌دهند. اعتماد به نفس ندارند و از اینکه دیگران آنها را رها کنند می‌ترسند!

اختلال

HPD یا اختلال شخصیت نمایشی

افرادی که شخصیت نمایشی دارند به هر وسیله‌ای سعی می‌کنند توجه دیگران را به خود جلب کنند و به طور دائم منتظر تایید و تشویق دیگران هستند. عزت نفس بسیار پایین آنها عامل اصلی این رفتارهاست.

GID یا اختلال هویت جنسی یا آشفتگی جنسیتی

این افراد احساس ناراحتی نسبت به هویت جنسیشان دارند که در وجودشان خلاف آن را احساس می‌کنند. دوست ندارند در جامعه حاضر بشوند چون مجبورند مطابق جنسیتی که دارند ولی در درون آن را نمی‌پذیرند لباس بپوشند و رفتار کنند!

ADHD یا اختلال بیش فعالی و نقص توجه

شایع‌ترین اختلال در کودکان که اگر جدی گرفته نشود در بزرگسالی هم می‌توانند از آن رنج ببرند! این افراد بیش از حد فعال هستند و تمرکز کردن برایشان سخت است! تحرک زیادی دارند و آرام و قرار در آنها دیده نمی‌شود! تحمل کردن و انتظار کشیدن برایشان بسیار سخت و کشنده است!

CD یا اختلال سلوک

خوب است بدانید که این اختلال هم از کودکی شروع می‎شود. مشخصه اصلی این افراد تاب نیاوردن قانون است! این افراد با پذیرفتن قوانین و رفتارهای اجتماعی و اجرای آنها شدیدا مشکل دارند! ممکن است رفتارهای هنجارشکنانه از خود نشان بدهند.

BMD یا اختلال خلق دوقطبی

اسم قدیمی این اختلال شیدایی افسردگی است! فرد در این وضعیت ثبات خلق و خو ندارد. ممکن است لحظه‌ای غمگین باشد و ساعتی بعد از شادی روی پای خود بند نشود! به طور خلاصه باید گفت بین افسردگی و میل و اشتیاقی به کاری نداشتن و رفتارهای پرانرژی در تردد است!

دوقطبی

ASD یا اختلال طیف اوتیسم

اوتیسم یک بیماری و اختلال پیچیده است که از کودکی خودش را نشان می‌دهد به شرطی که نسبت به علائم آن هشیار باشید. این افراد برقراری ارتباط با دیگران برایشان مشکل است. یادگیری آنها با اشکال مواجه است و مهارت‌های زندگیشان به شدت درگیر می‌شود.

DBD یا اختلال رفتار تخریبی

این رفتارها از کودکی نمایان می‌شود. یکسری برخورد هنجارشکنانه که به صورت مداوم از کودک سرمی‌زند. ناسازگاری می‌کند، از دستورها سرپیچی کرده و همکاری نمی‌کند. این بچه‌ها به پرخاشگری فیزیکی هم علاقه نشان می‌دهند. به این نکته دقت کنید که این رفتارها در آنها به صورت همیشگی دیده می‌شود.

نظرات
پربازدیدترین خبرها