چگونه کپک های لباس را از بین ببریم؟

توصیه می کنیم به کمک این ترفندها این کپک های مزاحم را از بین ببرید.

شناسه خبر: ۳۹۳۸۱۰
چگونه کپک های لباس را از بین ببریم؟

راهنماتو- زندگی در شرایط آب و هوایی مرطوب و یا قرار دادن لباس و حوله در مکان های مرطوب می تواند منجر به کپک زدن لباس های شما شود. در حالی که اغلب ما انتظار داریم این کپک های مخوف را روی دیوار یا حتی خوراکی ها مشاهده کنیم، ظهور آنها بر روی پارچه و حوله نیز دور از انتظار نیست. حتی اگر برای جلوگیری از کپک زدن پارچه در کمد لباس هایتان از بهترین دستگاه رطوبت گیر استفاده کرده باشید، باز هم ممکن است کپک های لباس تان شما را غافلگیر کنند. نترسید! اگر شما هم با کپک هایی بر روی لباس دوست داشتنیتان مواجه شدید، نیازی نیست فورا به فکر دور انداختن آن بیفتید. پیش از خداحافظی با لباس دوست داشتنی، حوله، روبالشی و ملحفه مملو از کپک خود، توصیه می کنیم به کمک این ترفندها این کپک های مزاحم را از بین ببرید:

1- رعایت نکات ایمنی

به گزارش راهنماتو، مهم نیست که کپک را در کدام قسمت خانه تان مشاهده کرده اید. کپک ها در هر قسمتی از خانه که باشند، می توانند سیستم تنفسی ما را تهدید کنند؛ این مساله به ویژه برای افراد مبتلا به آسم و دیگر بیماران تنفسی خطرناک است. به همین دلیل توصیه می کنیم در هنگام برخورد با کپک، تماس با آن را به حداقل برسانید. کپک می‌تواند منجر به بروز آلرژی، مشکلات تنفسی، تحریکات پوستی و بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر شود و هر چه شما به مدت طولانی تری در معرض کپک قرار بگیرید، مشکلاتتان بیشتر خواهد شد. هاگ های کپک به سرعت پخش می شوند و ممکن است شما را به بیماری های متعددی دچار کنند. توصیه می کنیم در هنگام شستشو و از بین بردن کپک ها، از ماسک استفاده کنید تا میزان اسپورهای تنفسی را به حداقل برسانید.

کپک

2- بررسی برچسب لباس و پارچه

پیش از شروع شستشو، لازم است همه چیز را در خصوص پارچه ای که در حال شستشوی آن هستید، بدانید. قطعا نحوه تمیز کردن پرده اتاق با کفش های سفید و پارچه های جیر متفاوت است. لازم است دستورالعمل سازنده را در هنگام شستشو و از بین بردن کپک های پارچه دنبال کنید. زیرا هر نوع پارچه ای، برای شستشو به دمای معینی نیاز دارد، ممکن است برخی از پارچه ها برای آسیب ندیدن نیاز به شستشوی ملایم داشته باشند و حتی ممکن است برای خشک کردن برخی از پارچه ها روش خاصی توصیه شود.

کپک

3- از بین بردن کپک ها

اگر لکه های بزرگی از کپک را بر روی پارچه مشاهده می کنید، پیش از اقدام به شستشو و تمیز کردن پارچه، سعی کنید این کپک های بزرگ را از روی پارچه برداشته و از بین ببرید. می توانید برای این کار از یک برس نرم یا یک تکه پارچه خشک استفاده کنید. هر چه آرام تر پارچه را لمس کنید، احتمال آسیب رسیدن به آن کمتر خواهد شد و از مسدود شدن منافذ پارچه جلوگیری می شود.

کپک

4- تمیز کردن پارچه

پس از برداشتن کپک های بزرگ وقت از بین بردن هاگ های ریز کپک که در بافت پارچه لانه کرده اند، فرا رسیده است. در این مرحله نیز ضروری است که برای شستشو و درمان صحیح پارچه به دستورالعمل آن رجوع کنید. برای پارچه‌های قابل شستشو، از شستشو با آب گرم با استفاده از سفیدکننده‌های مبتنی بر اکسیژن استفاده کنید. زیرا سفید کننده های مبتنی بر کلر می توانند به برخی از پارچه ها آسیب برسانند. برای از بین بردن بوی پارچه از جوش شیرین استفاده کنید. در پارچه‌های غیرقابل شستشو از جاروبرقی برای از بین بردن هاگ‌های باقی‌مانده استفاده کنید. سرکه سفید و آب را به نسبت یک به یک با یکدیگر ترکیب کرده و اجازه دهید این محلول به مدت 30 دقیقه بر روی کپک ها باقی بماند. توصیه می کنیم برای جلوگیری از آسیب دیدن و رنگ گرفتن پارچه، ابتدا یک گوشه از آن را با محلول تمیز کننده آزمایش کنید.

کپک

5- خشک کردن پارچه

نحوه خشک کردن پارچه نیز به اندازه نحوه شستشوی آن مهم است. کپک دوست دارد در مکان‌های مرطوب رشد کند، به همین دلیل مکان هایی مانند پشت کمد لباس و نزدیک پنجره‌های سرد و متراکم مکان مناسبی برای رشد کپک ها است. سعی کنید پارچه را در هوای آزاد و در مقابل آفتاب خشک کنید. نور خورشید اثر سفیدکنندگی طبیعی دارد و می تواند در از بین بردن هاگ های کپک باقی مانده در پارچه موثر واقع شود. اگر شرایط فصلی اجازه خشک کردن پارچه در فضای باز را به شما نمی دهد، می توانید لباس ها را بر روی هواکش یا رطوبت گیر آویزان کنید.

کپک

نظرات
پربازدیدترین خبرها