افرادی که بیشتر در معرض اختلالات روان هستند

افراد دارای ریسک بالای ژنتیک ابتلاء به اختلالات روان و یا کسانی که خانواده و نزدیکان آنها سوءمصرف مواد مخدر دارند، باید بیش از سایرین توصیه‌ها را جدی بگیرند.

شناسه خبر: ۴۰۷۵۶۷
افرادی که بیشتر در معرض اختلالات روان هستند

صد آنلاین نوشت: یک روانپزشک، از تاثیر دوطرفه ابتلاء به اختلالات رواافرادی که بیشتر در معرض اختلالات روان هستندن و تمایل به مصرف مواد مخدر، سخن گفت.

مهدی صمیمی اردستانی، با بیان اینکه شیوع مصرف مواد مخدر در بیماران مبتلا به اختلالات روان از سایرین بیشتر است، گفت: به راحتی نمی‌توان رابطه علت و معلولی بین اختلالات روان و سوءمصرف مواد مخدر را مشخص کرد به این معنی که کدام فاکتور احتمال ریسک ابتلاء به بیماری روان و یا مصرف موارد مخدر را بالا می‌برد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه بیماری‌های روان می‌تواند محرکی برای سوءمصرف مواد مخدر شود اضافه کرد: نتیجه‌گیری مطالعات گسترده بیانگر این مهم است که مصرف مواد ارتباط معناداری با ابتلاء به انواع بیماری‌ها دارد.

صمیمی اردستانی با بیان اینکه ابتلاء به اختلالات روان و تمایل به مصرف مواد مخدر تأثیر دوطرفه بر یکدیگر دارند، افزود: بیماری‌های روان به عبارتی زمینه‌ساز مصرف مواد مخدر است و ماده مخدر هم منجر به تشدید اختلالات روانی خواهد شد.

وی در ادامه تأثیر عامل ژنتیک بر سو مصرف مواد را مورد توجه قرار داد و افزود: مطالعات بیانگر این است که مصرف انواع مواد مخدر خصوصاً الکل زمینه‌های ژنتیکی دارد و این مهم یکی از علت‌های اثرگذار در مصرف مواد مخدر است.

این روانپزشک اضافه کرد: الزاماً تمام افرادی که مبتلا به اختلالات روانی هستند مواد مصرف نمی‌کنند، این موضوع بیشتر در افرادی دیده می‌شود که عوامل محیطی و ژنتیک مؤثر بر سو مصرف مواد دارند.

وی ادامه داد: در بیمارانی که به اختلالات روانی مبتلا هستند و در عین حال ژنتیک مؤثر بر سو مصرف مواد مخدر دارند و یا در محیطی زندگی می‌کنند که گرایش بیشتری به مصرف مواد مخدر وجود دارد، درمان و ترک مصرف مواد مخدر به مراتب مشکل‌تر از سایرین است.

اردستانی توصیه کرد: افراد دارای ریسک بالای ژنتیک ابتلاء به اختلالات روان و یا کسانی که خانواده و نزدیکان آنها سوءمصرف مواد مخدر دارند، باید بیش از سایرین توصیه‌ها را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه توصیه به بررسی دوره‌ای ابتلاء به اختلالات روان و یا تمایل به مصرف مواد مخدر، تنها مختص به گروه خاصی نیست، ادامه داد: توصیه اکید به همه افراد خصوصاً در کسانی که خانواده و یا بستگان درجه یک سابقه ابتلاء به اختلال روان دارند، این است که از مصرف مواد مخدر به هر شکلی پرهیز کنند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها