گورهای دایره‌ای باستانی نروژی با رازی تاریک: قبر کودکان کشف شد!

کشف ده‌ها گور عصر آهن و مفرغ حاوی اجساد کودکان در جنوب نروژ، باستان‌شناسان را متحیر کرده است.

شناسه خبر: ۴۰۸۶۳۵
گورهای دایره‌ای باستانی نروژی با رازی تاریک: قبر کودکان کشف شد!

راهنماتو- سنگ‌های دایره‌ای باستانی در نروژ رازی تاریک را پنهان کرده بودند: ده‌ها قبر که حاوی اجساد کودکان بودند.

به گزارش راهنماتو، کشف ده‌ها گور عصر آهن و مفرغ حاوی اجساد کودکان در جنوب نروژ، باستان‌شناسان را متحیر کرده است.

هر کدام از گورها با دایره‌هایی متشکل از سنگ‌ که به شکلی اسرارآمیز دور هم چیده شده‌اند، نشان‌گذاری شده است. این گورها سال گذشته در 80کیلومتری جنوب اسلو در نزدیکی مرز سوئد پیدا شدند.

2

گورو فوسوم، مدیر موزه باستانی نروژ که این گورها به همت آن پیده شده‌اند، می‌گوید: «آن‌ها به شکلی اسرارآمیز در این مکان خفته بودند تا اینکه ما پیدایشان کردیم. یکی پس از دیگری آن‌ها را پیدا کردیم و نهایتا به 41 سازه‌ دایره‌ای سنگی رسیدیم.»

دایره‌های سنگی که قطرشان به 2متر می‌رسد، مثل سنگفرش در کنار هم اما چند اینچی زیر زمین قرار گرفته بودند.

چندین دایره دور یک سنگ مرکزی بزرگ قرار گرفته بودند و تحقیقات بعدی استخوان‌های سوخته و چند قطعه سفال را در زیر این سنگ‌ها پیدا کرد.

اکنون بررسی‌های تازه نشان می‌دهند که تقریبا همه گورها حاوی جسد کودکانی بودند که بین 800 تا 200 ق.م مرده بودند. بسیاری از این کودکان، نوزاد بودند و بقیه بین 3 تا 6سال سن داشتند.

فوسوم می‌گوید: «تاریخ‌گذاری نشان می‌دهد که این محوطه گورستانی یک دوره طولانی مورد استفاده بوده است، بنابراین همه آن‌ها همزمان در یک فاجعه طبیعی یا شیوع بیماری یا همه‌گیری از بین نرفته‌اند.»

3

محوطه‌ای منحصربه‌فرد

برطبق بیانیه موزه، تمرکز گورهای باستانی کودکان در اروپا به این شکل بسیاری نادر است. برطبق این بیانیه، ناحیه‌ای که محوطه گورستان را در بر گرفته است، با نقوشی پراکنده از حکاکی‌های صخره‌ای تزیین شده که سفرها و عبادت خورشید را توصیف می‌کنند. کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که نرخ مرگ و میر نوزادان در آن دوران احتمالا بالا بوده است، در غیراینصورت، توضیحی برای قبر این کودکان وجود ندارند.

بعد از به دست آوردن نمونه‌هایی از این محوطه و عکسبرداری‌های مبسوط از آن، باستان‌شناسان حفاری‌های خود را پوشاندند. اما یکی از این سازه‌های دایره‌ای به زودی در یک نمایشگاه با عنوان «به یاد کودکان»، در اسلو به نمایش گذاشته می‌شود.

چندین قطعه سفال و شیئی که به گمان کارشناسان یک سنجاق سینه فلزی است نیز در این محوطه پیدا شده است.

محققان کنجکاو هستند بدانند که این قطعات سفالی که برخی‌شان بین گورها قرار گرفته بودند، چه محتویاتی داشته‌اند.

فوسوم می‌گوید: «در طول عصر آهن و مفرغ در ناحیه شمال اروپا، مرسوم بود که مردگان را روی تل هیزم می‌سوزاندند یا دفن می‌کردند یا استخوان‌ها را پراکنده می‌کردند. سپس لایه‌ای مسطح از سنگ به شکل مارپیچ یا چرخ روی محل سوزاندن مرده قرار می‌گرفت.

اما محوطه‌ای که به تازگی پیدا شده است، غیرمعمول است. فوسوم می‌گوید: «گورها بسیار نزدیک به هم هستند. این گورها احتمالا در محوطه‌ای باز با جاده‌های اصلی در نزدیکی بوده‌اند، تا همه از وجود آن‌ها مطلع شوند. گودال‌های پخت و پز و شومینه‌هایی در اطراف این محوطه پیدا شده که نشان می‌دهد گردهمایی‌ها و مراسمی در ارتباط با این گورها برگزار می‌شده است.»

علاوه بر این قبرها با دقت فراوان ساخته شده‌اند. فوسوم می‌گوید: «هر سنگی از یک منبع متفاوت استخراج شده است و با دقت در این سازه کار گذاشته شده است. ما متعجیم که چه کسی با دقت این کار را انجام داده است.»

«این قبرها متعلق به کودکان بسیار کم سن بوده و با دقت و مراقبت زیاد برای آن‌ها قبر درست شده است.»

نظرات
پربازدیدترین خبرها