از کجا بفهمم فرد منظمی هستم؟

افرادی که سطوح بالایی از انضباط فردی دارند، افرادی متمرکزتر، مولدتر و راضی‌تر هستند.

شناسه خبر: ۴۰۸۹۴۲
از کجا بفهمم فرد منظمی هستم؟

راهنماتو- خصلت‌های زیادی هستند که می‌توانند بین افراد تمایز بگذارند. یکی از آن‌ها انضباط فردی است که منظور از آن توانایی فرد در کنترل احساسات خود و غلبه بر نقاط ضعف است. انضباط فردی یعنی فرد حتی در شرایطی که همه چیز او را وسوسه می‌کنند، کاری را انجام ندهد، بر این حس غلبه کند و کار درست را انجام دهد.

به گزارش راهنماتو، افرادی که سطوح بالایی از انضباط فردی دارند، افرادی متمرکزتر، مولدتر و راضی‌تر هستند. آیا شما نظم شخصی دارید؟ با راهنماتو همراه باشید تا نشانه‌های فردی که انضباط فردی دارد را با شما در میان بگذاریم:

1.اهداف دقیق و روشنی دارند

برخورداری از اهداف واضح و دقیق نشانه مهم انضباط فردی است. منظور این نیست که آن‌ها بلندپروازی‌های بسیار زیادی برای خودشان تعیین می‌کنند بلکه منظور آن است که گام‌هایی که برای رسیدن به هدف‌شان نیاز دارند را می‌شناسند. اگر برای خودتان اهداف دقیق، قابل اندازه‌گیری، قابل دسترسی و با زمان مشخص تعیین می‌کنید، فرد منضبطی هستید. از همه مهم‌تر صرفا هدف تعیین نمی‌کنید بلکه آن‌ها را اجرایی می‌کنید. مثلا هدف می‌گذارید که وزن‌تان را کم‌تر کنید. به جای آنکه هدفی مبهم مثل «تناسب اندام» برای خودتان تعیین کنید، تعیین می‌کنید که در 3ماه، 2کیلو کم کنید، و برای رسیدن به این هدف، هر روز 30دقیقه ورزش کنید و مصرف قند و شکر را به حداقل برسانید. وقتی که با موانعی مواجه می‌شوید، استراتژی و برنامه را تغییر می‌دهید، اما زود تسلیم نمی‌شوید.

2.لذت آنی را به تعویق می‌اندازید

نشانه دیگر انضباط شخصی، توانایی به تعویق انداختن لذت است. یعنی مقاومت در برابر وسوسه پاداش آنی به نفع پاداش‌های ارزشمندتر و چشم‌گیری که به صرف وقت و تلاش بیش‌تری نیاز دارند. مثلا ممکن است دلتان برای یک تکه کیک لک زده باشد، اما این اقدام با هدف تغذیه سالم همراستا نیست. بنابراین در مقابل این وسوسه مقاومت می‌کنید تا از منافع بلندمدت‌تر برای برخورداری از سلامتی بیش‌تر لذت ببرید.

به طور مشابه به جای آنکه دستمزدی که با مرارت به دست آورده‌اید را خرج خریدهای تکانشی کنید، تصمیم می‌گیرید که آن را بر خرید چیزی کلی‌تر و بزرگ‌تر، مثل یک ماشین یا خانه یا یک مسافرت رویایی پس‌انداز کنید.

3.همیشه سرتان شلوغ نیست

در جامعه‌ای که با سرعت زیادی در حال حرکت است، راحت می‌توانیم روی خودمان برچسب گرفتاری و شلوغی بزنیم و به آن افتخار کنیم. اما اگر برای خودتان وقت‌هایی برای استراحت می‌گذارید، یعنی نظم شخصی دارید. افرادی که انضباط شخصی دارند، از اهمیت برقراری تعادل مطلع‌اند و می‌دانند که همیشه کار کردن معادل بهره‌وری و مولد بودن نیست.

4.با شکست روبه‌رو می‌شوید

شکست بخشی از زندگی است. اما نحوه واکنش ما به آن می‌تواند نشان‌دهنده نظم شخصی باشد. اگر از شکست فرار نمی‌کنید، بلکه آن را فرصتی برای یادگیری می‌بینید، یعنی درجه‌ای بالا از انضباط شخصی دارید. کسانی که با شکست روبه‌رو می‌شوند، این خصلت‌ها را دارند:

دیگران را به خاطر شکست‌هایشان مقصر نمی‌بینند.

مسئولیت خودشان را در این شکست می‌پذیرند.

اقدامات لازم برای یادگیری و ارتقا را انجام می‌دهند.

این امر به معنی درک این نکته است که هر شکستی یک گام نزدیک‌تر شدن به پیروزی است.

5

5.از سلامتی‌تان مراقبت می‌کنید

نظم شخصی فقط به وضعیت ذهنی و روانی و دستاوردهای شغلی نمی‌پردازد بلکه به سلامت جسمی هم مربوط است. اگر ورزش منظم، رژیم غذایی متعادل و خواب کافی را در برنامه‌تان دارید، آدم منظمی هستید. معنایش این است که اهمیت سلامت جسمی را درک می‌کنید و به مراقبت از خودتان متعهد هستید.

6.یک برنامه روزانه منسجم دارید

شاید دنبال کردن یک برنامه روزمره دائمی کسل‌کننده و حتی پیش پا افتاده به نظرتان برسد. اما برخورداری از یک نظم روزمره منسجم و آخر هفته‌های منظم و مشخص، حقیقتا نشانه آن است که شما فردی منظم هستید.

این نظم شامل هر روز بیدار شدن رأس ساعتی مشخص، ورزش کردن، اختصاص زمان به کار و استراحت می‌شود که نتیجه آن نظم دادن به زندگی، کاهش استرس و افزایش کارامدی است.

همه ما روزهایی داریم که ترجیح می‌دهیم زنگ ساعت را نادیده بگیریم و از ورزش فرار کنیم. با این حال، اگر علی‌رغم همه این وسوسه‌ها به نظم روزمره‌تان پایبند هستید، یعنی سطحی بالا از نظم شخصی دارید.

7.می‌توانید به خودتان بخندید

باور کنید یا نه توانایی خندیدن به خود یکی از نشانه‌های انضباط شخصی است. این امر نشان می‌دهد که خودتان را خیلی جدی نمی‌گیرید و می‌توانید موقعیت‌ها را با حس شوخ‌طبعی مدیریت کنید. مثلا اگر سکندری بخورید و به زمین بفتید، اولین نفری که به این موقعیت می‌خندد، خودتان هستید. توانایی خندیدن به اشتباهات نه تنها نشان‌دهنده تاب‌آوری هیجانی و عاطفی بلکه نشان‌دهنده انضباط فردی است. زیرا فقط یک ذهن منظم است که می‌تواند به موقعیت‌های غیرمنتظره واکنش‌های کنترل‌شده نشان دهد و بین کلافگی و شرم، خندیدن را انتخاب کند.

8.خیلی تحت تأثیر عقاید دیگران قرار نمی‌گیرید

اگر خیلی به دنبال تأیید دیگران باشید و بر مبنای عقاید دیگران مواضع خودتان را تغییر دهید، نیاز دارید که در این امر تجدید نظر کنید. اما اگر خیلی بر عقایدتان استوار هستید و تصمیم‌هایتان را بی‌ چون و چرا می‌گیرید، یعنی نظم فردی دارید. معنایش این است که شجاعت دارید که خود حقیقی‌تان باشید و به ارزش‌هایتان وفادار بمانید.

9.انضباط فردی را کنترل می‌کنید

در رأس همه این موارد، اصلی‌ترین نشانه انضباط فردی توانایی تمرین انضباط فردی است. این امر یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های نظم است که سایر نشانه‌ها را در کنار هم نگه می‌دارد.

چه مقاومت در برابر خوردن غذای ناسالم باشد، چه کنترل خشم، خرید تکانشی یا متمرکز ماندن در انجام وظایف به رغم وجود انواعی از حواس‌پرتی‌ها، تمرین خود-کنترلی و خویشتن‌داری، یکی از نشانه‌های برخورداری از انضباط فردی است.

خود-انضباطی یعنی توانایی تصمیم‌گیری آگاهانه‌ای که همراستا با اهداف و ارزش‌هایمان است، هر چند که سخت و دشوار باشد. خود-انضباطی یعنی کاری که می‌دانیم درست است و برایمان منافع بلندمدت دارد را به جای کاری که آسان است و منافع کوتاه‌مدت دارد، انتخاب کنیم.

نظرات
پربازدیدترین خبرها