منظور از دوره نوبت دوم یا شبانه چیست و چه تفاوتی با دوره روزانه دارد؟

نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ نیمه‌شب روز جمعه نهم شهریور ماه روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت و این روزها بسیاری از داوطلبان در حال بررسی انتخاب رشته خود هستند. از میان رتبه‌های برتر کنکور امسال، ۱۱ نفر از تهران و ۲۹ نفر از شهرستان‌های مختلف کشور بودند. با شروع مرحله انتخاب رشته، بسیاری از داوطلبان ممکن است با گزینه‌های مختلفی مانند دوره روزانه و نوبت دوم (شبانه) مواجه شوند. اما دوره شبانه یا نوبت دوم چیست و چه تفاوتی با دوره روزانه دارد؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

شناسه خبر: ۴۱۳۰۴۰
منظور از دوره نوبت دوم یا شبانه چیست و چه تفاوتی با دوره روزانه دارد؟

منظور از نوبت دوم چیست؟

دانشگاه های دولتی دوره های مختلفی دارند که یکی از این دوره ها روزانه و دوره دیگر نوبت دوم است. در گذشته به نوبت دوم شبانه گفته میشد که بعدها اسم آن به دوره نوبت دوم تغییر پیدا کرد.

پس هر جایی در دفترچه انتخاب رشته کنکور در جدول نوع دوره با نوبت دوم برخورد کردید، بدانید که منظور از نوبت دوم همان شبانه است. به این دلیل که داوطلبان کنکور در اولویت های ابتدایی دانشگاه های روزانه را انتخاب میکنند، شانس قبولی در نوبت دوم بالاتر میرود.

می شود با یک استراتژی درست در رشته و دانشگاه بسیار خوب در دوره نوبت دوم قبول شد و از بسیاری از داوطلبینی که تنها کد رشته های مربوط به روزانه را انتخاب کردند و رتبه بهتری دارند، شرایط قبولی بهتری داشت.

مثال

ممکن است داوطلبی با رتبه ۲۵۰۰ کنکور ریاضی تنها کد رشته های مربوط به دانشگاه های روزانه را انتخاب کرده باشد و در نهایت در رشته ریاضی محض دانشگاه روزانه قبول شود، اما داوطلبی با رتبه ۳۰۰۰ در نوبت دوم اما در یکی از رشته های مهندسی قبول شود.

دانشگاه نوبت دوم یا شبانه به این معنی نیست که کلاس های دانشگاهی عصر یا شب برگزار میشود یا اینکه روزانه ها صبح ها دانشگاه میروند و شبانه ها در شیفت دیگر درس میخوانند. بلکه هر دو سر یک کلاس مینشینند و یک استاد به آن ها تدریس میکند.

حتی هم کلاسی ها نمیتوانند تشخیص دهند دیگران از چه طریقی و بر اساس چه دوره ای در دانشگاه قبول شدند. تنها موضوعی که این دو دوره را از هم متمایز میکند، شهریه ای است که دانشجویان شبانه باید پرداخت کنند.

دانشگاه های نوبت دوم از هیچ نظری جز شهریه با دانشگاه های روزانه تفاوتی ندارند و تنها کسانی نباید کد رشته های مربوط به شبانه را انتخاب کنند که از نظر پرداخت هزینه دچار مشکل هستند. در ادامه بیشتر در درباره تفاوت دانشگاه شبانه و روزانه صحبت میکنیم.

تفاوت دانشگاه شبانه و روزانه

شب1

بسیاری از داوطلبان بشدت دنبال تفاوت دانشگاه های شبانه و روزانه هستند تا انتخاب رشته بهتری انجام دهند.

شهریه

دانشگاه های نوبت دوم دارای شهریه هستند و شهریه ای حدودا به اندازه شهریه دانشگاه آزاد از دانشجو دریافت میکنند.

خوابگاه

ممکن است بعضی از دانشگاه های شبانه تعهد خوابگاه به دانشجویان غیر بومی نداشته باشند یا در صورت تامین خوابگاه هزینه ای بایت این موضوع دریافت کنند.

 تفاوت دانشگاه شبانه و پیام نور

شب2

دانشگاه های نوبت دوم دولتی محسوب میشوند و تقریباً تمام دانشگاه های دولتی دارای دوره شبانه هستند، مانند دانشگاه تهران یا دانشگاه امیر کبیر. در حالی که دانشگاه پیام نور جز دانشگاه های غیر دولتی محسوب میشود.

دانشگاه شبانه از اعتبار مدرک بالاتری نسبت به دانشگاه پیام نور برخوردار است. البته شهریه آن هم کمی بیشتر است. با توجه به دولتی بودن دانشگاه نوبت دوم از نظر کیفیت آموزشی و اساتید و حتی محیط و امکانات دانشگاهی قابل مقایسه با پیام نور نیست.

 تفاوت دانشگاه شبانه و غیر انتفاعی

دقیقاً تفاوت هایی که بین پیام نور و شبانه وجود دارد، نسبت به دانشگاه های غیر انتفاعی و موسسات آموزش عالی غیر دولتی نیز وجود دارد و از اعتبار مدرک و دانشگاه گرفته تا کیفیت آموزشی و رتبه قبولی با هم زمین تا آسمان فرق دارند.

تفاوت دانشگاه شبانه با پردیس

دانشگاه های پردیس یا پردیس بین الملل هم با دانشگاه شبانه تفاوت های زیادی دارند و مهم ترین تفاوت در شهریه های دانشجویان است که حتی از شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است، اما از نظر کیفیت آموزشی و اساتید دانشگاه های پردیس از پیام نور و غیر انتفاعی وضعیت بهتری دارند.

تفاوت دانشگاه شبانه با دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد دارای مدیریت یکپارچه کاملاً غیر دولتی و متکی به خود است. تا جایی که انتخاب رشته این دانشگاه مجزا برگزار میشود. حتی در گذشته کنکور دانشگاه آزاد هم مجزا بود. از نظر شهریه تقریباً در یک جایگاه هستند، اما دانشگاه شبانه دولتی و اعتبار آن قطعاً بالاتر است.

 تفاوت دانشگاه شبانه با دانشگاه علمی کاربردی

شب3

دانشگاه های علمی کاربردی صد در صد بدون کنکور هستند و به صورت ناپیوسته در دو مقطع کاردانی و کارشناسی پذیرش دارند. اما از نظر کیفیت و اعتبار مدرک به هیچ عنوان با دانشگاه های دولتی قابل قیاس نیستند. می توان گفت که در پایین ترین رقابت برای ورود قرار دارند و تقریبا تمام درخواست‌کنندگان به راحتی در این دانشگاه قبول میشوند.

اعتبار مدرک دانشگاه شبانه

همانطور که ذهن خیلی از داوطلبان درگیر اعتبار مدرک دانشگاه های با کنکور و بدون کنکور است، ذهن خیلی ها هم دائماً درگیر اعتبار مدرک دانشگاه شبانه و روزانه می شود. حتی خیلی ها دقیقاً به همین دلیل دانشگاه های نوبت دوم را انتخاب نمیکنند و وارد دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاه ها میشوند.

باید بدانید دانشگاه نوبت دوم دوره ای از دانشگاه های دولتی است و قطعاً اعتبار مدرک دانشگاه دولتی در بالاترین ترتیب اعتبار مدرکی از نظر بازار کار و مهاجرت تحصیلی قرار دارد. در ادامه ترتیب اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه های مختلف کشور را بیان میکنیم :

  • دانشگاه های دولتی (روزانه، شبانه، ظرفیت مازاد، شهریه پرداز)
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی
  • دانشگاه علمی کاربردی

 

منبع : روزیاتو
نظرات
پربازدیدترین خبرها