آیا نوشیدن آب سرد برای شما مضر است؟

ممکن است نوشیدن آب سرد به دلیل واکنشی به نام پاسخ پرسور، فشار خون را به طور موقت افزایش دهد.

شناسه خبر: ۴۲۰۵۹۶
آیا نوشیدن آب سرد برای شما مضر است؟

 نوشیدن  آب  برای سلامتی و بقای انسان ضروری است، و نوشیدن آب تمیز، صرف نظر از دمای آن، هرگز برای سلامتی شما مضر نیست. هیچ مدرک علمی از یک عبارت کلی مانند  «آب سرد برای شما مضر است»  پشتیبانی نمی کند، اگرچه شرایطی وجود دارد که آب گرم برای آن ها بهتر است.

چه چیزی آب سرد را "بد" می کند؟

ممکن است مخاط بینی را غلیظ کند

در زمان کودکی ممکن است به شما گفته شده باشد که هنگام بیماری  آب سرد  ننوشید. این درست است که هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا عفونت، بدن شما مخاطی غلیظ تر و چسبنده تر از حالت عادی تولید می کند.

مطالعه ای  در سال 1978 با حضور 15 شرکت کننده سالم نشان داد که نوشیدن آب سرد به طور قابل توجهی سرعت جریان مخاط بینی را کاهش می دهد، در حالی که هم آب گرم و هم سوپ مرغ گرم آن را افزایش می دهد. محققان نتیجه گرفتند که نوشیدن مایعات گرم برای مدیریت مخاط در افراد مبتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، مانند سرماخوردگی بهتر از مایعات سرد است.

با این وجود، این مطالعه بسیار قدیمی و کوچک است و از آن زمان تکرار نشده است. همچنین، شرکت کنندگان در طول مطالعه بیمار نبودند. در نهایت، زمانی که بیمار هستید، اولویت دادن به نوشیدن آب کافی برای هیدراته باقی ماندن مهم تر از تمرکز بر دمای ایده آل آب است. 

ممکن است سردرد را تشدید کند

مطالعه ای  در سال 2001 نشان داد که 51 نفر از 669 شرکت کننده زن (7.6 درصد) پس از نوشیدن 150 میلی لیتر آب یخ از طریق نی، سردرد را تجربه کردند. قابل توجه است زنانی که سابقه میگرن در یک سال گذشته را داشتند، دو برابر بیشتر احتمال داشت که پس از نوشیدن آب سرد، سردرد را تجربه کنند.

بر اساس آن مطالعه قدیمی تر، آشکار است که نوشیدن آب سرد موجب سردرد در همه نمی شود، اما ممکن است در برخی افراد مبتلا به میگرن، محرک ایجاد آن شود.

با این وجود،  پژوهش های  جدیدتر نشان می دهد که درمان های سرد مانند پک های سرد و دستگاه های خنک کننده داخل دهان (دستگاه های تجویزی برای خنک کردن دهان) در واقع به کاهش فوری علائم میگرن کمک می کنند.

هنگامی که صحبت از آب سرد و سردرد می شود، شناخت بدن خود بهترین گزینه است.

ممکن است بر گوارش تأثیر بگذارد

یکی از باورهای رایج در مورد نوشیدن آب سرد این است که می تواند برای گوارش «بد» باشد.

در آیورودا - طب سنتی هندی - آب سرد می تواند چیزی به نام آگنی، آتش گوارشی را خاموش کند. اعتقاد بر این است که عدم تطابق بین دمای بدن و آب منجر به مصرف انرژی می شود و گوارش غذا را دشوارتر می کند.

در طب سنتی چینی، نوشیدن آب سرد می تواند با تأثیرگذاری بر عملکرد طحال، کلیه ها و معده، چی (نیروی حیات) را مسدود کند.

مطالعه ای  که به تازگی انجام شد نحوه تأثیر دمای آب پیش از غذا بر حرکات معده (انقباضات غیرارادی عضلات که غذا را از دستگاه گوارش عبور می دهند) و مصرف انرژی (میزان غذایی که شرکت کنندگان می خورند) را بررسی کرد. یازده شرکت کننده مرد که در مناسبت های مختلف حضور داشتند، یک ساعت پیش از غذا، آب را در دمای 2، 37 و 60 درجه سلسیوس نوشیدند.

آزمایش آب سرد (2 درجه سلسیوس) منجر به انقباضات معده کمتری نسبت به آزمایش آب گرم (60 درجه سلسیوس) طی دوره یک ساعته پس از نوشیدن آب شد. آزمایش نوشیدن آب سرد همچنین به خوردن غذای کمتر توسط شرکت کنندگان با مصرف انرژی 19 درصد کمتر از آزمایش نوشیدن آب 37 درجه سلسیوس و 26 درصد کمتر از آزمایش نوشیدن آب 60 درجه سلسیوس منجر شد.

به عبارت دیگر، نتایج این مطالعه نشان می دهد که نوشیدن آب سرد می تواند به کندی حرکت معده، کاهش اشتها و در نتیجه مصرف کمتر غذا منجر شود.

این مطالعه فقط 11 شرکت کننده داشت، از این رو، نتیجه گیری قطعی در مورد آب سرد و گوارش دشوار است.

آب سرد برای کاهش وزن

ثابت شده است که نوشیدن آب ساده با رژیم غذایی سالم تر با کالری کمتر مرتبط است. شواهد نشان می دهد که آب ساده می تواند اشتها را کاهش دهد و رژیم غذایی سالم تری را تشویق کند. با این وجود، شواهد با کیفیت کافی برای بیان اینکه آیا دمای آب به طور قابل توجهی بر وزن تأثیر می‌گذارد، وجود ندارند.

ممکن است به آشالازی کمک کند

ممکن است نوشیدن آب سرد علائم افراد مبتلا به یک اختلال نادر مری به نام آشالازی را تشدید کند. آشالازی بر اسفنکتر تحتانی مری (حلقه ای از ماهیچه ها که مری را به معده متصل می کند) تأثیر می گذارد و منجر به دشواری در بلع غذا و نوشیدنی می شود.

آب سرد می تواند موجب اسپاسم های مری و تشدید علائم آشالازی شود.

در  مطالعه ای  در سال 2012، پژوهشگران اثرات نوشیدن آب با دماهای متفاوت (سرد، دمای اتاق و گرم) در 12 شرکت کننده مبتلا به آشالازی را بررسی کردند. این مطالعه نشان داد که نوشیدن آب سرد علائم آشالازی را بدتر می کند.

در مقابل، پژوهشگران دریافتند که آب گرم علائم آشالازی را کاهش می دهد. آنها نتیجه گرفتند که افراد مبتلا به آشالازی باید مصرف نوشیدنی های گرم یا داغ را مد نظر قرار دهند و از نوشیدنی های سرد پرهیز کنند.

ممکن است فشار خون را افزایش دهد

ممکن است نوشیدن آب سرد به دلیل واکنشی به نام پاسخ پرسور، فشار خون را به طور موقت افزایش دهد. پاسخ پرسور زمانی رخ می دهد که فشار خون در اثر نوشیدن  آب  (با هر دمایی) افزایش می یابد. این افزایش فشار خون در افرادی که دچار کم آبی، سن بالا یا ناخوش هستند، بسیار قابل توجه است، اما همچنان در افراد سالم در مقیاس بسیار کوچک تر رخ می دهد.

در  مطالعه ای  در سال 2022، پژوهشگران بررسی کردند که آیا نوشیدن آب سرد نسبت به آب دمای اتاق منجر به پاسخ پرسور قابل توجه تر در میان شرکت کنندگان جوان و  افراد مسن مبتلا به افت فشار خون ارتواستاتیک می شود یا خیر. این کاهش ناگهانی فشار خون هنگام برخاستن است. آنها دریافتند که در مقایسه با آب دمای اتاق، هم آب سرد و هم آب گازدار منجر به افزایش قابل توجهی در فشار خون شدند. هر دو گروه سنی افزایش فشار خون داشتند، اما میزان آن در گروه مسن تر بیشتر بود.

این افزایش فشار خون لزوما چیز بدی نیست زیرا موقتی است. در واقع، محققان نتیجه گرفتند که نوشیدن آب سرد (معمولی یا گازدار) می تواند یک ابزار کمکی برای درمان افراد مبتلا به افت فشار خون حاد باشد.

آیا باید پس از غذا آب سرد بنوشید؟

برخی معتقدند که نوشیدن آب سرد پس از غذا خطر ابتلا به برخی سرطان های دستگاه گوارش را افزایش می دهد. با این وجود، مدرکی وجود ندارد که نشان دهد نوشیدن آب سرد پس از غذا می تواند برای شما مضر باشد. آب یک نوشیدنی سالم است و انسان ها برای زنده ماندن به آن نیاز دارند.

چه زمانی آب سرد بنوشید

نوشیدن آب در هر دمایی برای شما سالم است. در ادامه برخی از شرایطی که ممکن است ترجیح دهید آب سرد بنوشید، ارائه شده است:

پس از ورزش

پیش از غذا، اگر سعی می کنید کالری کمتری مصرف کنید

در محیط های گرم یا مرطوب

هنگام احساس کم آبی بدن

هنگام احساس ضعف

چه زمانی آب گرم را انتخاب کنید

همچنین مواقعی وجود دارند که ممکن است آب گرم یا داغ را ترجیح دهید. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برای کسب آرامش در شب

در محیط های سرد

برای رفع نفخ یا بیماری های گوارشی

هنگامی که بیمار هستید

دمای ایده آل آب چیست؟

بنابر  مطالعه ای  کوچک در سال 2013، اگر به تازگی ورزش کرده اید یا احساس کم آبی می کنید، دمای 16 درجه سلسیوس آب یک دمای خوب است. در این مطالعه، پژوهشگران بررسی کردند که دمای آب چگونه بر تعریق و آبرسانی دوباره در بین شش فرد دهیدارته که به تازگی ورزشی سبک انجام داده بودند، تأثیر می گذارد.

آنها نتیجه گرفتند که «دمای ایده آل» آب 16 درجه سلسیوس بود - تقریبا دمای شیر آب سرد - زیرا این دمایی بود که شرکت کنندگان کمترین تعریق را داشتند، اما بیشترین آب را مصرف کردند.

در نهایت انتخاب دمای آب یک مساله شخصی است که در هر فرد متفاوت خواهد بود اما با توجه به تحقیقات و "ممکن است" هایی که مطرح شده، به نظر می رسد پرهیز از نوشیدن آب خیلی سرد و خنک کار عاقلانه ای باشد. بنابراین معمولا مصرف آب هم دما با دمای اتاق در شرایط نرمال توصیه می شود.

منبع : عصر ایران
نظرات
پربازدیدترین خبرها