معرفی زیباترین تالاب های ایران؛

تالاب‌های بکر خوی؛ بهشتی برای طبیعت‌گردان در ماه آخر تابستان

خوی شهری است که با طبیعت بکرش آدم را به وجد می‌آورد. در این مطلب سعی داریم تالاب‌های خوی را معرفی کنیم که فضایی جذاب در دل طبیعت دارد.

شناسه خبر: ۴۱۲۳۹۷
تالاب‌های بکر خوی؛ بهشتی برای طبیعت‌گردان در ماه آخر تابستان

راهنماتو- تالاب‌های خوی مجموعه‌ای از تالاب‌های طبیعی و مصنوعی در شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی ایران هستند. این تالاب‌ها به دلیل موقعیت جغرافیایی و اکوسیستم خاص خود، زیستگاه گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر و گیاهان آبزی هستند و به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم برای پرندگان مهاجر در منطقه شناخته می‌شوند.

به گزارش راهنماتو، تالاب‌های خوی درحال نابودی هستند. یکی از تالاب‌هایی که سعی در احیای آن دارند. تالاب قریس در بخش صفائیه خوی با همکاری و مشارکت مردم منطقه و تشکلهای زیست محیطی احیاء شده و پذیرای انواع حیات وحش از جمله پرندگان هستندحال راهنماتو در این مطلب سعی دارد زیباترین تالاب‌های خوی را برای تفریح به شما عزیزان معرفی کند.

تالاب قریس:

5936025526609231742

یکی از تالاب‌های بکری که می‌توانید از تماشا آن لذت ببرید تالاب قریس در خوی است. این تالاب به دلیل قرارگیری در یک منطقه کوهستانی و مرتفع، دارای طبیعتی بسیار زیباست. تالاب قریس به عنوان یکی از تالاب‌های کمتر شناخته شده در این منطقه، اهمیت زیست‌محیطی و اکولوژیکی زیادی دارد و زیستگاه گونه‌های متنوعی از پرندگان مهاجر، پستانداران و گیاهان آبزی است. در میان کوه‌های مرتفع گیاهان آب را احاطه کرده‌اند. این تالاب شما را به وجد می‌آورد. اگر خوش شانس باشید در این تالاب لک‌لک خواهید دید. بیشه‌زار ها و درختان جنگلی ارس شما را به دنیای کارتونی کوه‌های آلپ می‌برد. اگرچه این تالاب به تازگی احیا شده و در معرض خشکی قرار دارد اما امید داریم که مسئولان این تالاب زیبا را نجات دهند. این تالاب محلی زیباست برای کمپ زدن و گذراندن اوقاتی خوش.

برای رفتن به تالاب قریس باید به آذربایجان غربی 52 کیلومتری شهرستان خوی بروید.

تالاب بورالان:

5936025526609231743

تالاب بورالان در مرز ایران، ترکیه و ارمنستان وجود دارد. به همین جهت این تالاب به عنوان پارک صلح و دوستی معرفی می‌شود. بعلاوه، این تالاب با آب چشمه‌های محلی و رودخانه‌های کوهستانی زنده است. فلامینگوها، لک‌لک‌ها و اردک‌ها این تالاب را آرایش کرده اند. این تالاب به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات دارای آبی خنک است پس با خود برای دیدن این تالاب لباس گرم ببرید. می‌ایستید و به آب سبز و زرد تالاب خیره می‌شوید و نی‌زارها شما ر ا احاطه می‌کنند. این تالاب نقش بسیار مهمی در حفظ اکوسیستم محلی دارد. علاوه بر تأمین آب برای کشاورزی و دامداری منطقه، تالاب بورالان به عنوان یک منبع طبیعی برای تنظیم رطوبت و جلوگیری از فرسایش خاک عمل می‌کند. همچنین، تالاب بورالان به عنوان یک پناهگاه طبیعی برای گونه‌های نادر و در معرض خطر شناخته می‌شود. تالاب بورالان به دلیل مناظر طبیعی زیبا و بکر خود، یکی از مقاصد محبوب برای طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به پرنده‌نگری است. این تالاب با داشتن چشم‌اندازهای کوهستانی و آبی، محلی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت در طبیعت است.

برای رفتن به تالاب بورالان باید به آذربایجان غربی، شهرستان خوی، ۱۵۰ کیلومتری شهر مرزی پلدشت بروید.

تالاب یاریم قیه:

5936025526609231744

تالاب یاریم قیه در نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه است و وسعتی حدود 5کیلومتر مربع دارد. آب این تالاب به حدی زلال است که انگار شیشه‌ای قطور روی زمین پخش شده است. تالاب یاریم قیه با وسعتی حدود 5 کیلومتر متر مربع در خاور غار یاریم قیه قرار دارد. آب این تالاب تا درون غار کشیده شده است. تالاب یاریم ‌قیه زیستگاه گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر است که در فصل‌های مختلف سال به این منطقه می‌آیند. همچنین گونه‌های مختلفی از گیاهان آبزی و نیمه‌آبزی در این تالاب رشد می‌کنند که به حفظ اکوسیستم محلی کمک می‌کنند. در کنار این تالاب به آسمان نگاه می‌کنید و رفت و آمد پرندگان مهاجر را مشاهده می‌کنید. این تالاب از آبان تا فروردین در دوره یخبندان قرار دارد پس بهترین زمان سفر به آن روزهای تابستان به خصوص ماه شهریور است. جالب است بدانید آبی که که درون غار کشیده می‌شود آب شرب است پس می‌توانید از آن نوش جان کنید. جدای از این مساله ترکیب غار و تالاب یک زیبایی جادویی را برای شما به ارمغان می‌آورد که می‌توانید از دیدن آن لذت ببرید. تالاب و غار یاریم قیه از مناطق منحصر به فردی هستند که در حق زیباییشان اجحاف شده است پس اگر به آن جا رفتید مراقب محیط زیست باشید.

برای رفتن به تالاب یاریم قیه باید به آذربایجان غربی، شهرستان خوی، روستا یاریم قیه بروید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها