دریاچه تار دماوند؛ زیبایی های گردشگری این بهشت بدون نگهبان

بهتر است همواره هشدارها را حین سفر به مناطق متفاوت طبیعی جدی بگیریم به خصوص وقتی اطراف دریاچه‌ها هستیم. در این مطلب زیبایی‌ها و جاذبه‌های بکر دریاچه تار دماوند را معرفی می‌کنیم.

شناسه خبر: ۴۱۲۷۳۵
دریاچه تار دماوند؛ زیبایی های گردشگری این بهشت بدون نگهبان

ر اهنماتو- به وقت تابستان هیچ چیز بیشتر از آبتنی در یک دریاچه زیبا وسط طبیعت نمی‌چسبد. ایران هم سراسر پر است از دریاچه‌های بزرگ و کوچک طبیعی و مصنوعی که هر یک زیبایی‌های خاص خودشان را دارند. دریاچه تار دماوند هم یکی از این دریاچه‌هاست که البته محبوب بسیاری از مردم تهران است.

به گزارش راهنماتو، چندی پیش یک جوان 35 ساله در دریاچه تار دماوند غرق شده بود. اما، با وجود تلاش‌های فراوان تیم تجسس، ردی از این جوان پیدا نشد. تا اینکه خبرگزاری‌ها خبر پیدا کردن او را پس از 12 روز تایید کردند. این در حالی است که شنا در دریاچه تار دماوند خطرناک بوده و خطر غرق شدن در آن وجود دارد. نکته این است که در اطراف دریاچه تار دماوند، جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری می‌بینیم که می‌توانند لحظات خوشی را برایمان به ارمغان بیاورند. اما بهتر است همواره هشدارها را حین سفر به مناطق متفاوت طبیعی جدی بگیریم. راهنماتو در این مطلب زیبایی‌ها و جاذبه‌های بکر دریاچه تار دماوند را معرفی کرده و آرزو دارد خاطرات خوشی را در این منطقه زیبا رقم بزنید.

دریاچه تار دماوند؛ نگینی فیروزه‌ای در دامنه کوه‌های البرز

tar-lake-damavand-4

دریاچه تار دماوند دریاچه‌ای است که در ارتفاعات البرز مرکزی و در نزدیکی قله دماوند واقع شده است. این دریاچه با آب زلال و فیروزه‌ای خود، چشم‌اندازی بی‌نظیر را به وجود آورده که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. آب این دریاچه از چشمه‌های متعدد اطراف آن تامین می‌شود و عمق آن در برخی نقاط به بیش از 35 متر می‌رسد. نکته این است که دریاچه تار دماوند در ارتفاع 3000 متری از سطح دریا قرار دارد و آب شیرین آن قابل تصفیه و استفاده است. این دریاچه زیبا را رشته کوه‌های قره داغ و کوه زرین احاطه کرده و جلوه‌ای خاص به آن بخشیده‌اند.

جاذبه‌های طبیعی دریاچه تار

tar-lake

  • آب زلال و فیروزه‌ای: یکی از ویژگی‌های بارز دریاچه تار، آب بسیار زلال و شفاف آن است که در زیر نور خورشید به رنگ فیروزه‌ای در می‌آید. این آب زلال، انعکاس آسمان و کوه‌های اطراف را به زیباترین شکل ممکن نشان می‌دهد.
  • کوه‌های سر به فلک کشیده: دریاچه تار در میان کوه‌های مرتفع البرز قرار دارد که منظره‌ای باشکوه را به وجود آورده‌اند. قله دماوند به‌عنوان بلندترین قله ایران، از جمله کوه‌هایی است که بر زیبایی این منطقه افزوده است.
  • چمنزارهای اطراف دریاچه: اطراف دریاچه تار، چمنزارهای وسیعی وجود دارد که در فصل بهار و تابستان به رنگ سبز پوشیده می‌شوند. این چمنزارها، مکانی مناسب برای پیک‌نیک و لذت بردن از طبیعت هستند.

5d43a734-e70f-41ad-b8b8-a0d8117e7dc2_11zon

  • گونه‌های جانوری و گیاهی متنوع: دریاچه تار و اطراف آن، زیستگاه گونه‌های متنوعی از جانوران و گیاهان است. از جمله این گونه‌ها می‌توان به پرندگان مهاجر، ماهی قزل‌آلا و انواع گیاهان دارویی اشاره کرد.
  • چشمه‌ها: در اطراف دریاچه تار، چشمه‌های متعددی وجود دارد که خواص درمانی دارند و برای درمان برخی بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. جالب این است که آب این دریاچه نیز از همین چشمه‌ها تامین می‌شود.
  • رودخانه تار: رودخانه‌ای که از دریاچه تار سرچشمه می‌گیرد، منظره‌ای زیبا را به وجود آورده و به رودخانه حبله‌رود می‌ریزد.

زیبایی‌های گردشگری دریاچه تار

c54eeddc-ed8b-45db-a2db-1fb36e79324a

  • پیاده‌روی و کوهنوردی: پیاده‌روی در اطراف دریاچه تار دماوند و کوهنوردی در مسیرهای اطراف آن، یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های گردشگری در این منطقه است.
  • کمپینگ: کمپینگ در کنار دریاچه تار، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای دوستداران طبیعت است.
  • ماهیگیری: ماهیگیری قزل‌آلا در دریاچه تار، یکی دیگر از تفریحات محبوب در این منطقه است.
  • عکاسی: دریاچه تار با چشم‌اندازهای بی‌نظیر خود، مکانی ایده‌آل برای عکاسی است.
  • آب‌تنی: در فصل گرم سال، برخی از گردشگران در آب خنک دریاچه تار شنا می‌کنند.

نکات مهم برای بازدید از دریاچه تار

47e075e7c31392152d5cfcc3

  • فصل مناسب برای بازدید: بهترین زمان برای بازدید از دریاچه تار، فصل بهار و تابستان است. اما اگر هوای کوهستان در اوایل پاییز را دوست داشته باشید، در این منطقه با بهشتی بی‌بدیل روبه رو خواهید شد.
  • مسیر دسترسی به دریاچه تار دماوند:  برای رسیدن به دریاچه تار، باید از تهران به سمت 30 کیلومتری شرق دماوند حرکت کنید و سپس از طریق جاده‌ای خاکی به سمت روستاهای هویر و سربندان بروید.
  • تجهیزات: برای کمپینگ و پیاده‌روی در اطراف دریاچه، به تجهیزات مناسب مانند چادر، کیسه خواب، کفش کوهنوردی و لباس گرم نیاز دارید.
  • حفاظت از محیط زیست: هنگام بازدید از دریاچه تار، به حفظ محیط زیست توجه کنید و از رها کردن زباله خودداری کنید.
  • خطر غرق شدن: در برخی از فصول سال، آب دریاچه تار بالا آمده و ارتفاع برخی از قسمت‌های آن به بیش از 40 متر می‌رسد به همین خاطر بهتر است از شنا کردن در آن خودداری کرده یا از امن بودن آن مطمئن شوید.
نظرات
پربازدیدترین خبرها