فتح پاییز در طبیعت

قبل از مرگ باید دید؛ جاهای دیدنی املش که شما را به وجد می‌آورد

از ییلاق‌های پاییزی و بکر تا تالابی زیبا و خواستی؛ شما کسی هستید که باید نبض پاییز را در طبیعت املش حس کنید. در این مطلب زیباترین جاهای دیدنی املش در فصل پاییز را به شما معرفی می‌کنیم تا سفری پرخاطره و شاید پر چالش را آغاز کنید.

شناسه خبر: ۴۱۴۲۸۰
 قبل از مرگ باید دید؛ جاهای دیدنی املش که شما را به وجد می‌آورد

راهنماتو- املش یکی از زیباترین منطقه‌های گردشگری در استان گیلان است به همین خاطر در فصول متفاوت گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. این دیار کهن که از هزاره‌های اول و دوم قبل از میلاد پا برجاست تاریخی دیرینه و طبیعتی بکر را به یکدیگر پیوند می‌زند.

به گزارش راهنماتو، ییلاق‌ها،آبشارها، غارها و تالاب‌های املش همگی جاذبه‌هایی خاص از املش هستند که در فصل پاییز جلوه‌ای بی‌نظیر پیدا می‌کنند. در این مطلب از بخش راهنمای سیر و سفر راهنماتو، برخی از این جاذبه‌های گردشگری املش را به شما معرفی می‌کنیم تا در فصل پاییز طبیعت زیبای آن را فتح کنید.

املش

ییلاق هلودشت

وقتی به بخش مرکزی املش برسید، تنها ۳۰ کیلومتر تا ییلاق هلودشت فاصله دارید. ییلاقی که ۴۳۵ هکتار درخت و مناظر طبیعی دارد. وقتی به پاییز می‌رسیم، این منظره دل‌انگیز چنان رنگارنگ می‌شود که ممکن است نفستان در سینه حبس شود. جالب است بدانید که از مرکز تهران تا ییلاق هلودشت تنها ۵ الی ۶ ساعت فاصله دارید. پس از طی کردن این مسافت عطر مزارع چای و زیبایی درخت‌های توسکا شما را تبدیل به انسانی سرزنده خواهد کرد. یکی از جاذبه‌های طبیعی هلودشت که در فاصله ۱۰ الی ۱۵ دقیقه‌ای از آن قرار دارد، آبشار میلاش است. البته در فصل پاییز این ییلاق در مهی غلیظ و هوایی نسبتا سرد فرو می‌رود پس بهتر است لباس‌های گرم به همراه داشته باشید و برای اقامت به سوئیت‌های اطراف آن یا خانه‌های روستایی اجاره‌ای مراجعه کنید.

برای رفتن به ییلاق هلودشت باید به  استان گیلان، شهرستان املش، منتهاالیه جنوبی دهستان لات لیل بروید.

ییلاق خصیل دشت

jpg (3)

کمی که از ییلاق هلودشت دورتر شوید و به سمت بالا بروید، ییلاق خصیل دشت را خواهید دید. این ییلاق که در منطقه رانکوه قرار گرفته است، به وقت پاییز پر می‌شود از برف و مه. یعنی می‌توانید هوایی زمستانی را در پاییز تجربه کنید. البته ممکن است در روزهای ابتدایی فصل پاییزخبری از برف نباشد، اما نم باران و رنگارنگی طبیعت خصیل دشت شما را تبدیل به انسانی سرزنده خواهد کرد. درواقع، جنگل‌های انبوه خصیل دشت با درختان ممرز، راش، بلوط و توسکا، در پاییز به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز در می‌آیند و چشم‌اندازی رویایی را خلق می‌کنند. ضمنا برخلاف فصل تابستان، در پاییز تعداد گردشگران در خصیل دشت کمتر است و شما می‌توانید از طبیعت بکر و آرام این منطقه بیشتر لذت ببرید. لازم هم نیست نگران اقامتگاه باشید، خصیل دشتی‌ها در سوئیت‌ها و خانه‌های روستایی اجاره‌ایشان از شما پذیرایی خواهند کرد.

برای رفتن به ییلاق خصیل دشت باید به  استان گیلان، شهرستان املش، بخش رانکوه بروید.

آبشار سیاه تاش

تاش-آبشار سیاه تاش

اگر دوست داشته باشید برای فتح پاییز در طبیعت کمی متفاوت عمل کنید بهتر است در دل جنگل‌های املش ۲ کیلومتری پیاده‌روی کنید تا به آبشار سیاه تاش برسید. اما، فراموش نکنید که تجهیزات مناسب طبیعت‌گردی در فصل پاییز را به همراه داشته باشید. طبیعت بکر اطراف ابشار سیاه تاش به وقت پاییز چنان رنگارنگ می‌شوند که از خود بی‌خود خواهید شد. علی‌رغم روزهای تابستانی و بهاری که اطراف سیاه تاش پر می‌شود از گردشگران، در پاییز آن را تنها و آرام می‌یابید چون اکثرا در فصول سرد دل از طبیعت می‌کنند تا سرما نخورند، اما این شما هستید که فاتح آبشار سیاه تاش در فصل پاییز خواهید شد. این آبشار تا مرکز املش ۲۰ کیلومتر فاصله دارد و بهتر است شب هنگام کنار آن کمپ نزنید یا اگر خیال چنین کاری را دارید کاملا مجهز باشید.

برای رفتن به آبشار سیاه تاش باید به  استان گیلان، ۲۰ کیلومتری مرکز املش بروید.

غار تلابن گورج

jpg

غار تلابن گورج یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جذاب در شهرستان املش استان گیلان است. این غار با قدمتی دیرینه، رازهای بسیاری را در دل خود نهفته دارد که با کاوش‌های باستان‌شناسی، بخش کوچکی از آن‌ها آشکار شده است. البته پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از این غار را به روزهای ابتدایی پاییز منتقل کنید تا خطری شما را تهدید نکند. در مورد اهمیت این غار در املش باید به شما بگوییم که بقایایی از استخوان انسان و حیوان و انواع فعالیت‌های مربوط به عصر آهن تا دوره اسلامی در داخل غار یافت شده است که نشان از قدمت و اهمیت تاریخی آن دارد. بعلاوه، قرارگیری غار در کنار رودخانه، دسترسی آسان به جنگل و چشمه و موقعیت استراتژیک آن در گذشته، از ویژگی‌های بارز این غار است. طول این غار حدود ۲۲ متر و عرضش ۳ تا ۶ متر است، در حالی که دهانه آن فقط ۳ متر طول دارد. فراموش نکنید که دسترسی به این غار دشوار است، پس بهتر است از یک راهنمای ماهر کمک بگیرید تا آن را فتح کنید. برای اقامت نیز می‌توانید به روستای گورج بروید و یک سوئیت یا خانه روستایی را اجاره کنید.

برای رفتن به غار تلابن گورج باید به استان گیلان، ۹۰ کیلومتری شهرستان املش، دو کیلومتری شرق روستای گورج بروید.

تالاب زربیجار

زربیجار

تالاب زربیجار، یکی از زیباترین و بکرترین تالاب‌های ایران، در دل طبیعت سرسبز املش واقع شده است. این تالاب در فصل پاییز، با رنگارنگی برگ‌های درختان و انعکاس آن‌ها در آب، جلوه‌ای خاص و رویایی پیدا می‌کند. درواقع، با فرا رسیدن پاییز، درختان اطراف تالاب به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز در می‌آیند و منظره‌ای بی‌نظیر را خلق می‌کنند. از زیبایی این تالاب در فصل پاییز باید به پرنده‌های مهاجر و مه صبحگاهی اشاره کنیم که آن را تبدیل به فضایی رویایی می‌کند. این تالاب که در نزدیکی جاده استخر قرار گرفته، منبع تامین آب کشاورزی، زیستگاه پرندگان و جاذبه‌ای گردشگری برای ماست. مساحت آن حدود ۲۵ هزار متر مکعب بوده و آب آن از رودخانه هردوآب تامین می‌شود. ضمنا از آنجایی که این تالاب در نزدیکی کمربندی املش است، برای اقامت می‌توانیم در مرکز املش محلی مناسب پیدا کنیم.

برای رفتن به تالاب زربیجار باید به  استان گیلان، املش، کمربندی املش بروید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها