به وقت سفر پاییزی

خوش آب و هواترین جاهای دیدنی بم در فصل پاییز

مگر بم به جز ارگ تاریخی‌اش جای گردشگری دیگری هم دارد؟ بله؛ از تنگه و روستا گرفته تا آبشار و قنات‌ها که در این مطلب آن‌ها را معرفی کرده تا در سفر پاییزی خود جاهای متفاوتی را در بم ببینید!

شناسه خبر: ۴۱۴۱۶۹
خوش آب و هواترین جاهای دیدنی بم در فصل پاییز

راهنماتو- آیا فکر می‌کنید که زیباترین و تنها جای دیدنی بم، ارگ آن است؟ بله  ارگ بم زیباترین جای دیدنی این شهر است، اما تنها جاذبه دیدنی آن نیست. حالا که به فصل پاییز نزدیک می‌شویم، آب و هوای گرم بم رو به خنکی می‌رود و وقت مناسبی برای سفر پاییزی به این شهر را فراهم می‌کند.

به گزارش راهنماتو، در کنار جاذبه تاریخی بم، جاذبه‌های طبیعی جذابی نیز در اطراف آن وجود دارند که در این مطلب از راهنمای سیر و سفر راهنماتو آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا برای سفر به وقت پاییز خود برنامه‌ای جذاب داشته باشید.

ارگ بم؛ نگین کویر

jpg

ارگ بم، بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران است. قدم زدن در کوچه‌های باریک و خانه‌های قدیمی ارگ در فصل پاییز، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود. رنگ‌های گرم پاییز، زیبایی این بنای تاریخی را دوچندان می‌کند. اگرچه این بنا در اثر زلزله‌ای که در دهه هشتاد بم را لرزاند، آسیبی جدی دید، اما برخی از بخش‌های آن ترمیم و برخی دیگر با وجود آسیب‌ها زیبا هستند.

برای رفتن به ارگ بم باید به ستان کرمان، بم، میدان رحیمی نژاد، خیابان بهمن بروید.

قنات‌های تاریخی

jpg (2)

بم به دلیل وجود قنات‌های تاریخی فراوان، به شهر قنات‌ها معروف است. بازدید از این قنات‌ها و آشنایی با سیستم آبیاری سنتی ایرانی، می‌تواند بسیار جذاب باشد. در فصل پاییز، آب قنات‌ها زلال‌تر است و صدای جریان آب در دل کویر، آرامش خاصی به وجود می‌آورد البته اگر هنوز این قنات‌ها جاندار بوده و نخشکیده باشند. برخی از مهم‌ترین قنات‌های بم، قنات کاخ، قنات فرج آباد و قنات اکبر آباد هستند.  در این میان قنات قاسم آباد بم هنوز اب داشته و در روستای بروات قرار دارد.  طول این قنات ۲۳۰۰ متر بوده و ۵۰ میله چاه دارد. جالب است بدانید که این قنات و قل دوم آن، یعنی قنات اکبر آباد در یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

برای رفتن به قنات قاسم آباد باید به استان کرمان، بم، روستای بروات بروید.

روستای دهبکری

دهبکری-کرمان

روستای دهبکری، با طبیعت بکر و آبشارهای زیبا، یکی از زیباترین روستاهای اطراف بم است. در فصل پاییز، درختان این روستا رنگ‌های زرد و نارنجی به خود می‌گیرند و منظره‌ای رویایی را خلق می‌کنند. پیاده‌روی در جنگل‌های بنه و تماشای آبشارهای دهبکری که از آن با نام آبشارهای دغوییه یاد می‌شود، از جمله تفریحات دلنشین در این روستا است. درواقع این روستا، مهم‌ترین ییلاق کرمان به حساب می‌آید. قله‌های مرتفع، سد بیدان دهبکری، معماری نوسازی شده این روستا از جمله زیبایی‌های آن هستند که می‌توانیم به آن‌ها توجه کنیم. ضمنا در نزدیکی این روستای می‌توانیم اقامت داشته باشیم و از حضور در این ییلاق متفاوت لذت ببریم.

برای رفتن به روستای دهبکری باید به  استان کرمان، بم، ۵۰ کیلومتری جنوب غرب بم بروید.

تل آتشین دارستان

tel-atashin-bam-1_11zon

تل آتشین دارستان، یک سایت باستانی مهم است که آثار برجای مانده از دوران نوسنگی یا هزاره هفتم قبل از میلاد مسیح در آن یافت شده است. بازدید از این سایت و تماشای آثار باستانی، برای علاقه‌مندان به تاریخ بسیار جذاب خواهد بود به خصوص وقتی در فصل پاییز باشیم و گرمای هوا اذیتمان نکند. از جمله اثاری که در این منطقه دیده شده است، اسکلت، سازه‌های خشتی، ابزارهای سنگی انسان‌های اولیه و غیره هستند. البته برخی کاربران بر این عقیده هستند که از تل آتشین دارستان تنها مقداری خاک به جا مانده است. اما، وقتی به این منطقه قدم می‌گذاریم، اگر به تاریخ علاقه داشته باشیم حس خاصی پیدا می‌کنیم.

برای رفتن به تل آتشین دارستان باید به  استان کرمان، بم، ۳۰ کیلومتری شرق ارگ قدیم بم، بخش دارستان بروید.

آبشار تنگ تاهران

jpg (1)

آبشار تنگ تاهران، یکی از زیباترین و بکرترین جاذبه‌های طبیعی استان کرمان و شهرستان بم است. این آبشار که در دل کوه‌های  چهل جبال بارز و در مجاورت روستای آباد چهل تن قرار دارد، در فصول مختلف سال زیبایی‌های خاص خود را دارد. اما پاییز، زمانی است که این آبشار به اوج زیبایی خود می‌رسد.

برای رسیدن به آبشار تنگ تاهران، ابتدا باید به شهر بم سفر کنید. از بم، با اتومبیل شخصی یا وسایل نقلیه عمومی می‌توانید به روستای آباد چهل تن بروید. از روستا تا آبشار، مسیر پیاده‌روی وجود دارد که حدود یک ساعت طول می‌کشد. این مسیر پیاده‌روی از میان طبیعت بکر و زیبا عبور می‌کند و خود به تنهایی یک تجربه لذت‌بخش است.

رودخانه آدوری

99fec561-f43d-46ea-a4e1-78f07c0dcf77_11zon

رودخانه آدوری، همچون رگی حیات‌بخش، کویر پهناور بم را سیراب می‌کند. این رودخانه که از دل کوه‌های جبال بارز سرچشمه می‌گیرد، با طولی در حدود 50 کیلومتر، مسیری طولانی و پرپیچ و خم را طی می‌کند. در طول این مسیر، آدوری از میان دره‌های عمیق و تنگه‌های باریک عبور کرده و به روستاهایی چون گزدان، دسک و آدوری حیات می‌بخشد. پاییز، فصل شکوفایی زیبایی‌های آدوری است. در این فصل، درختان حاشیه رودخانه با برگ‌های رنگارنگ خود، چشم‌اندازی بی‌نظیر را خلق می‌کنند. ترکیب رنگ‌های گرم پاییزی با آبی زلال رودخانه، منظره‌ای رویایی را به وجود می‌آورد که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. در این فضای زیبا به راحتی می‌توانیم کمپ بزنیم، در روستاهای اطراف اقامت کنیم یا با پیاده روی در دل طبیعت متفاوت از ان عکاسی کنیم.

برای رفتن به رودخانه آدوری باید به استان کرمان، بم بروید.

نظرات