به وقت سفر پاییزی

جاهای دیدنی شوشتر؛ بهشت مهندسی آبی ایران

شوشتر؛ جایی که تاریخ و طبیعت در هم آمیخته‌اند. از سازه‌های آبی شگفت‌انگیز و قلعه‌های تاریخی گرفته تا روستاهای جذاب و چشم‌اندازهای بی‌نظیر؛ در این مقاله، به معرفی برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شوشتر می‌پردازیم و با شما همراه می‌شویم تا سفری مجازی به این شهر تاریخی داشته باشیم.

شناسه خبر: ۴۱۴۴۹۶
جاهای دیدنی شوشتر؛ بهشت مهندسی آبی ایران

راهنماتو- وقتی صحبت از سفر پاییزی می‌کنیم باید به یاد شهرهایی از ایران زمین بیافتیم که در فصل تابستان به قدری گرم بوده‌اند که نمی‌توانستیم از آن‌ها دیدن کنیم. مثلا شوشتر! بهشتی که طبیعت، فرهنگ، تاریخ و تمدن را به یکدیگر می‌پیوندد.

به گزارش راهنماتو، شوشتر شهری است خوزستانی که در دامنه‌های کوه زاگرس قرار گرفته است. وقتی در یونسکو صحبت از شوشتر می‌شود از آن با نام «پایتخت سازه‌های آبی جهان» یاد می‌کنند. جالب است بدانید که پروفسور گریشمن، تاریخدان مطرح فرانسوی، شوشتر را اولین سکونتگاه ایرانیان می‌داند که قدمت آن به ده هزار سال می‌رسد. نکته این است که شوشتر در ماه‌های اولیه سال هوایی به شدت گرم دارد، اما به وقت پاییز مکانی مناسب برای گردشگری است. راهنماتو در این مطلب از راهنمای سیر و سفر زیباترین جاهای دیدنی شوشتر را معرفی می‌کند.

سازه های آبی شوشتر

Shushtar-Historical-Hydraulic-System-5_11zon

ما می‌گوییم بهشت مهندسی آبی ایران، سازه‌های آبی شوشتر است چون برای طراحی چنین سازه‌ای در زمانی بسیار دور، یعنی دوره ساسانیان یا شاید هم هخامنشیان، نبوغ و دانش فنی گسترده‌ای را طلب می‌کرده است.

 درواقع، سازه‌های آبی شوشتر، یکی از ارزشمندترین میراث‌های تاریخی و مهندسی ایران و جهان است که به عنوان یک اثر بی‌نظیر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این مجموعه پیچیده از کانال‌ها، پل‌ها، آسیاب‌ها و بندها، شاهکاری از دانش و نبوغ ایرانیان باستان در مدیریت آب است که به مدت بیش از دو هزار سال به حیات خود ادامه داده است.

 اما دلیل زیبایی این سازه‌ها تنها نبوغ گذشتگان ما نبوده؛ علاوه بر اهمیت تاریخی، سازه‌های آبی شوشتر با طبیعت اطراف خود یک ترکیب زیبا و چشم‌نواز را ایجاد کرده‌اند که در فصل پاییز به شدت دیدنی است.

برای رفتن به سازه‌های آبی شوشتر باید به  استان خوزستان، شوشتر، خیابان شریعتی بروید.

قلعه سلاسل

سلاسل

قلعه سلاسل شوشتر، یکی دیگر از ارزشمندترین آثار تاریخی ایران و جهان است که به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این قلعه با معماری بی‌نظیر و سازه‌های آبی شگفت‌انگیز، گواهی بر نبوغ مهندسی ایرانیان باستان است. تاریخ ساخت قلعه سلاسل مربوط به دوره هخامنشیان است، اما برخی منابع قدمت آن را به دوره ساسانیان نسبت می‌دهند.

این قلعه در طول تاریخ دستخوش تغییرات زیادی شده و در دوره‌های مختلف مورد بازسازی قرار گرفته است. به عنوان مثال حتی در دوره ناصرالدین شاه قاجار نیز از این قلعه استفاده می‌شده است. اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های قلعه سلاسل، نهر داریون است که از رودخانه کارون منشعب می‌شود و به عنوان نیروی محرکه آسیاب‌های آبی و سایر سازه‌های آبی قلعه استفاده می‌شده است.

از جمله بخش‌های متفاوت قلعه سلاسل که به وقت سفر پاییزی باید از آن دیدن کنید پل‌های قلعه، خندق، برج و بارو و کوشک است.

برای رفتن به قلعه سلاسل باید به استان خوزستان، شمال شوشتر بروید فراموش نکنید که فاصله این قلعه تا سازه‌های آبی شوشتر تنها ۱.۲ کیلومتر است.

باغ خان شوشتر

jpg

باغ خان شوشتر، یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی ایران است که در دل شهر شوشتر قرار دارد. این باغ زیبا و متفاوت، با معماری اصیل ایرانی و چشم‌اندازهای دلنشین، مکانی ایده‌آل برای فرار از شلوغی شهر و لذت بردن از طبیعت است. این باغ که در دوره قاجار ساخته شده است، در کنار کانال تاریخی گرگر وجود دارد. این باغ که به مرور در اثر فرسایش خاک به دو بخش باغ خان بالا و باغ خان پایین تبدیل شده است، پر است از درخت‌های میو. اما نخل‌های زیبای آن جلوه‌ای بی‌نظیر به باغ بخشیده است. درواقع، در این باغ أنواع درخت‌هایی که با آب و هوای خوزستان سازگار است کاشته شده است.

برای رفتن به باغ خان شوشتر باید به  استان خوزستان، شوشتر، انتهای خیابان امام شرقی، محله بی بی دختران بروید.

دخمه های زرتشتی شوشتر

jpg (3)

دخمه‌های زرتشتی شوشتر، یکی از جاذبه‌های تاریخی و باستانی این شهر هستند که قدمتی چند هزار ساله دارند. این دخمه‌ها که به عنوان استودان یا خرف‌خانه نیز شناخته می‌شوند، مکانی برای دفن اموات زرتشتیان بوده است.

دخمه‌های زرتشتی شوشتر، معمولا در دل کوه‌ها و صخره‌ها کنده شده‌اند. این دخمه‌ها دارای ساختاری ساده و در عین حال پیچیده هستند. معمولا یک دهانه ورودی کوچک به یک اتاقک اصلی منتهی می‌شود که محل قرارگیری جسد بوده است. برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست، جسدها را در این اتاقک‌ها قرار می‌دادند تا توسط پرندگان شکاری خورده شوند. دخمه‌های زرتشتی شوشتر، از نظر تاریخی و فرهنگی اهمیت بسیار زیادی دارند.

این دخمه‌ها به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های دفن مردگان در ایران، اطلاعات ارزشمندی در مورد تمدن و فرهنگ زرتشتیان به ما می‌دهند. همچنین، این دخمه‌ها به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شوشتر، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

بازدید از دخمه‌های زرتشتی شوشتر در فصل پاییز، تجربه‌ای متفاوت و خاص است. در این فصل، طبیعت اطراف دخمه‌ها به رنگ‌های گرم و دل‌نشین پاییزی آراسته می‌شود و منظره‌ای رویایی را خلق می‌کند. هوای خنک و مطبوع پاییز نیز بر زیبایی محیط می‌افزاید و محیطی آرام و دلنشین را برای گردشگران فراهم می‌کند.

برای رفتن به دخمه‌های زرتشتی شوشتر باید به  استان خوزستان، شوشتر، شمال شهر شوشتر بروید.

روستای کوه زر

jpg (2)

روستای کوه زر، یکی از روستاهای تاریخی و زیبای شهرستان شوشتر است که در دل طبیعت خاص و متفاوت شوشتر قرار دارد. این روستا با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی خود، هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. اما زیبایی این روستا در فصل پاییز دوچندان می‌شود چراکه هوای آن در این فصل معتدل است.

 از جمله جاذبه‌های دیدنی این روستا چشمه یوز با آب گوارا و خنک، در دل طبیعت کوه زر قرار دارد و مکانی مناسب برای استراحت و پیک نیک است. اشکفت اناری نیز یک غار زیبا در این روستاست؛ این غار طبیعی با دیواره‌های سنگی و استالاگتیت‌ها و استالاگمیت‌های زیبا، یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد کوه زر است. بعلاوه، سایت تاریخی چرخاب گرد با بقایای آسیاب‌های آبی و کانال‌های آبرسانی، گواهی بر تمدن کهن این منطقه است.

برای رفتن به روستای کوه زر باید به ۱۵ کیلومتری شرق شهرستان شوشتر و در مسیر شوشتر به عقیلی بروید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها