خرید به‌صرفه و گشت و گذار در ماکو؛ جاهای دیدنی و بازارهای ماکو

دومین منطقه آزاد جهان در کنار رتردام اروپا؛ از خرید و گشت و گذار در این بازارهای ماکو و جاهای دیدنی آن لذت ببرید. فراموش نکنید که فصل پاییز فصل سفر به این سرزمین تاریخی و جذاب است.

شناسه خبر: ۴۱۵۱۱۰
خرید به‌صرفه و گشت و گذار در ماکو؛ جاهای دیدنی و بازارهای ماکو

راهنماتو- اگر تا کنون قصد کرده باشید که به شکل زمینی به ترکیه سفر کنید، قطعا ماکو را به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای مرزی ایران با ترکیه از نظر گذرانده‌اید. مرزی بودن ماکو، موقعیت جغرافیایی و آب و هواییش همگی دلایلی هستند برای سفر به این شهر زیبا.

به گزارش راهنماتو، اگر بخواهیم از نظر تجاری به شهر ماکو فکر کنیم، این شهر محصولات کشور ترکیه را با قیمتی نسبتا مناسب به ایران وارد می‌کند. پس باید مهم‌ترین بازارهای این شهر را بشناسیم. اما، تمام جذابیت شهر ماکو موقعیت تجاری و بازارهای آن نیست. از آن‌جایی که این شهر در دره‌ای سرسبز قرار گرفته و قسمت شمالی و جنوبی آن با یک رودخانه به نام رود زنگمار جدا شده است از نظر طبیعی جاذبه‌های فراوانی دارد. از طرفی دیگر ماکو به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش جاهای دیدنی و تاریخی فراوانی دارد که حتما باید از آن دیدن کنیم. در این مطلب از راهنمای سیر و سفر راهنماتو مهم‌ترین بازارهای ماکو برای خرید و جاهای دیدنی برای گردش را به شما معرفی می‌کنیم.

بازارهای به صرفه ماکو

اگرچه ماکو مراکز خرید و بازارهای متفاوتی دارد، اما در ادامه به 3 بازار مرزی ماکو اشاره می‌کنیم که عموما کالاهای ترکیه‌ای را با قیمتی مناسب عرضه می‌کنند.

1. بازار بزرگ مرزی منطقه آزاد ماکو

بازار بزرگ مرزی منطقه آزاد ماکو

وقتی درباره بازار بزرگ مرزی منطقه آزاد ماکو حرف می‌زنیم پیش از هر چیز باید اشاره کنیم که این بازار بیش از 35 هکتار مساحت داشته و با 500 واحد مغازه انواع کالاهای وارداتی به ایران (که از ترکیه آمده و برند ترک دارند) را با قیمت مناسب به فروش می‌رساند. همین مساله باعث شده که بسیاری از مسافران ماکو یا مسافرانی که به قصد سفر به ترکیه از این مرز می‌گذرند از این بازار بزرگ دیدن کرده و لوازم مورد نیازشان را تهیه کنند. از جمله محصولاتی که در این بازار بزرگ ماکو به فروش می‌رسد، مواد خوراکی، لباس، لوازم آرایشی و در برخی واحدها لوازم و اکسسوری‌های منزل است. اگرچه اکثر فروشندگان کالاهای موجود در این بازار را تولید شده در برندی ترکی می‌دانند، اما برای اطمینان از اصالت کالا بهتر است به لوگو، بارکد و علامات استاندارد آن دقت کنید.

برای رفتن به بازار بزرگ مرزی منطقه آزاد ماکو باید به استان آذربایجان غربی، شمال غرب شهر ماکو بروید.

2. بازار مرزی ساری سو

بازار مرزی ساری سو

یکی از جالب‌ترین بازارهایی که در ماکو می‌توانید به آن مراجعه کنید و کالاهایی با قیمتی بسیار ارزان‌تر در آن تهیه کنید، بازار مرزی ساری سو است. این بازار موقعیت جغرافیایی خاصی دارد. درواقع، بازار ساری سو در بخش مرزی ماکو با استان آغری ترکیه یا شهر دغوبایزید قرار دارد. نکته جذاب‌تر در مورد بازار ساری سو، امکانات رفاهی است که در آن برای مسافران در نظر گرفته‌اند؛ از سرویس بهداشتی تا سالن غذاخوری که در این بازار موجود است می‌تواند جای مناسبی برای استراحت فراهم کند. اجناسی که در این بازار به فروش می‌رسند، در 30 مغازه، در دسته‌های گوناگونی قرار می‌گیرند؛ اما بهتر است به هنگام خرید برخی لوازم مثل لوازم آرایشی و بهداشتی و برقی با بررسی جزئیات از اصالت آن اطمینان حاصل کنید.

برای رفتن به بازار مرزی ساری سو باید به محله خنجرخان ماکو و در بلوار امام خمینی بروید.

3. بازار مرزی صنم بلاغی پلدشت

بازار مرزی صنم بلاغی پلدشت

بازار مرزی صنم بلاغی پلدشت، یکی از بزرگترین و پررونق‌ترین بازارهای مرزی ایران است که در فاصله 30 کیلومتری شهر ماکو واقع شده است. این بازار با وسعتی حدود 14 هزار متر مربع، به دلیل تنوع کالا، قیمت مناسب و دسترسی آسان، به یکی از قطب‌های تجاری شمال غرب کشور تبدیل شده است. از جمله کالاهایی که می‌توانید در این بازار مرزی ماکو بخرید، مصنوعات صنعتی مثل ابزارآلات، لوازم یدکی خودرو، تجهیزات ساختمانی و ...، صنایع چوبی مثل مبلمان، درب و پنجره، صنایع دستی چوبی، میوه و تره‌بار و محصولات کشاورزی تازه و باکیفیت و کالاهای وارداتی مثل  پوشاک، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی و غیره را با قیمتی بسیار مناسب است.

برای رفتن به بازار مرزی صنم بلاغی پلدشت باید به استان آذربایجان غربی، ۳۰ کیلومتری شهرستان ماکو، پلدشت بروید.

جاهای دیدنی ماکو

اگرچه تا کنون بهترین بازارهای ماکو برای خرید سوغات و لوازم شخصی برای خودمان را معرفی کردیم، اما حالا جای آن است که جاهای دیدنی ماکو را معرفی کنیم. ماکو، شهری تاریخی و زیبا در استان آذربایجان غربی است که با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی خود، گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. این شهر که به عنوان دومین منطقه آزاد بزرگ جهان پس از شانگهای شناخته می‌شود (برخی هم رتردام را با این عنوان می‌شناسند)، با طبیعت بکر، آثار تاریخی ارزشمند و بازارهای پررونق، مقصدی جذاب برای سفر است. در ادامه چند جای زیبای ماکو برای گردش را معرفی می‌کنیم.

جاذبه‌های تاریخی ماکو

در ادامه زیباترین جاذبه های تاریخی ماکو را به شما معرفی می‌کنیم که شامل قره کلیسا، دخمه ایوان فرهاد و کلیسای زور زور مریم است:

قره کلیسا (کلیسای تادئوس مقدس)

قره کلیسا (کلیسای تادئوس مقدس)

قدیمی‌ترین کلیسای ارامنه جهان است که قدمتی بیش از 1900 سال دارد و یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ایران محسوب می‌شود. این کلیسا که جزو قدیمی ترین کلیسای ارامنه جهان به حساب می‌آید در سال 66 میلادی احداث شده است. این کلیسا در فهرست

برای رفتن به قره کلیسا باید به استان آذربایجان غربی، ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان چالدران، روستای قره کلیسا بروید.

دخمه ایوان فرهاد

گور دخمه ایوان فرهاد

این دخمه باستانی متعلق به دوران مادها است و در دل کوهی تراشیده شده است. جالب است بدانید که این دخمه از هزاره اول پیش از میلاد باقی مانده و به آن خانه فرهاد نیز می‌گویند.

برای رفتن به دخمه فرهاد باید به استان آذربایجان غربی، ۷ کیلومتری ماکو، نزدیکی روستای سنگر بروید.

کلیسای زور زور مریم مقدس

کلیسای زور زور مریم مقدس

 این کلیسا با معماری منحصر به فرد خود، یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی ماکو است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. نکات جالب در مورد کلیسای زور زور تغییر جای آن و تاریخچه آن است. درمورد تاریخچه آن می‌توان گفت که وقتی رهبر کاتولیک‌ها قبول کرد تا رهبریت ارامنه را بر عهده بگیرد شرطی گذاشت و آن اتحاد ارمنی‌ها برای تحت سلطه درآوردن آن و مجاب کردن آنان به دین کاتولیک بود.

برای رفتن به کلیسای زور زور مریم مقدس باید به آذربایجان غربی، شهرستان ماکو، ۱۲ کیلومتری شمال غرب قره کلیسا، نزدیکی روستای بارون بروید.

جاذبه‌های طبیعی ماکو

در ادامه طبیعت زیبای ماکو را می‌شکافیم و زیباترین جاذبه‌های طبیعی آن از جمله دریاچه سد بارون، آبشار قلعه جوق و تالاب بورآلان را به شما معرفی می‌کنیم:

دریاچه سد بارون

سدبارون

 این دریاچه زیبا، مکانی مناسب برای تفریحات آبی و ماهیگیری است. جالب این است که اگر برای بازدید از کلیسای زور زور رفته باشید در نزدیکی آن می‌توانید این سد را ببینید. این سد بر روی مهم‌ترین رودخانه شهر ماکو، رود زنگمار احداث شده است و فضای اطراف آن بسیار زیبا و متفاوت است.

برای رفتن به دریاچه سد بارون باید به آذربایجان غربی، شهرستان ماکو، ۱۲ کیلومتری شمال غرب قره کلیسا، نزدیکی روستای بارون بروید.

آبشار قلعه جوق

آبشار قلعه جوق

 این آبشار زیبا و مرتفع، در دل طبیعت بکر ماکو قرار دارد. آبشار قلعه جوق، یکی از زیباترین و مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است که در استان آذربایجان غربی و در نزدیکی شهر ماکو واقع شده است. این آبشار با ارتفاع تقریبی 80 متر، از دل کوه‌های سرسبز منطقه سرازیر می‌شود و منظره‌ای خیره کننده را خلق می‌کند. اگرچه آب این آبشار کم است اما از جذابیت‌های آن مجاورتش با رودخانه زنگمار است. درواقع آب آبشار از رودخانه زنگمار تامین می‌شود که خود یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه است.

برای رفتن به آبشار قلعه جوق باید به استان آذربایجان غربی، ۵ کیلومتر جنوب غرب شهرستان ماکو، حاشیه روستای قلعه جوق بروید.

تالاب بورآلان

تالاب بورآلان

این تالاب زیبا، زیستگاه انواع پرندگان مهاجر است. تالاب بورالان، یکی از زیباترین و ارزشمندترین تالاب‌های ایران است که در استان آذربایجان غربی و در نزدیکی شهر ماکو واقع شده است. این تالاب با مساحتی حدود 250 هکتار، زیستگاه انواع پرندگان مهاجر و بومی است و از اهمیت زیست محیطی بسیار بالایی برخوردار است.

برای رفتن به تالاب بورآلان باید به استان آذربایجان غربی، شهرستان ماکو، ۱۵۰ کیلومتری شهر مرزی پلدشت بروید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها