به وقت سفر پاییزی

جاهای دیدنی قزوین؛ گردش در عصر صفویه زیر باران پاییزی

قزوین، موزه زنده ایران و شهر اولین ها در مدرنیسم، در فصل پاییز به زیباترین شکل ممکن خود می‌رسد. با قدم زدن در بازار تاریخی قزوین و بازدید از بناهای تاریخی، می‌توانید به راحتی خود را به دوران صفویه برسانید. تصور کنید در یک روز پاییزی بارانی، در میان بازار شلوغ قزوین قدم می‌زنید و از دیدن حجره‌های قدیمی و بوی ادویه‌های رنگارنگ لذت می‌برید. این سفری است به دنیایی که زمان در آن متوقف شده است.

شناسه خبر: ۴۱۸۲۳۷
جاهای دیدنی قزوین؛ گردش در عصر صفویه زیر باران پاییزی

راهنماتو- آقا ببخشید؛ می‌خوام برم اولین خیابان ایران! +کاری نداره؛ همین کوچه رو می‌بینی؟ مستقیم می‌ری تا برسی به خیابان سپه! اون اولین خیابان ایرانه. این‌جا هم قزوینه؛ شهری که 57 سال مرکز سرزمین مادریمون بوده! – راستی آقا قزوین جایی هم برای دیدن داره؟ +زکی! بیا تا بهت بگم!

به گزارش راهنماتو، کافی است پاییز از راه برسد تا دلمان هوای بارانی شهری به بلندای تاریخ را کند. شهری مثل قزوین که زیاد هم از تهران و کرج دور نیست. با یک دنده و چند گاز می‌توان اتوبان قزوین را تا انتها رفت تا به خیابان‌های زیبایی رسید که از دوره ساسانیان و شاپور رازها در سینه دارند. اما، وقتی دوران صفویه رسید، همه چیز تغییر کرد. قزوین که محلی حیاتی در جاده ابریشم بود، تبدیل به پایتخت ایران زمین شد. حالا به وقت پاییز، هنگامی که درختان کهنسال آماده خواب زمستانی می‌شوند و کارگردان رقص برگ‌های پاییزی، وقتی نم بارانی به سرانگشت دیوارهای آجری و گچبری‌های آنچنانی بناهای تاریخی قزوین می‌خورد، می‌فهمیم که وقت سفر به قزوین است. در این مطلب از راهنماتو زیباترین جاهای دیدنی قزوین را به شما معرفی می‌کنیم که ما را به گردش در عصر صفویه و حتی دورتر دعوت می‌کنند.

خیابان سپه

خیابان سپه

در قزوین همه دیدنی‌ها از خیابان سپه شروع می‌شود. خیابانی که نامش را از پیروزی بزرگ شاه طهماسب صفوی با ازبکان می‌گیرد، مهمان‌خانه و چاپارخانه‌هایش را از دوره قاجار و سنگفرش خیابان‌هایش را از دوره پهلوی! تاریخ، تاریخ، تاریخ! لایه لایه از سطح تا عمیق این خیابان تاریخ است. نمی‌توان از آن بی‌تفاوت گذر کرد. کافی است بادی بوزد، برگ‌های پاییزی، رقص کنان بر زمین بنشینند و بارانی سنگ فرش اولین خیابان ایران را تر کند! رویایی نیست؟ ممکن است بپرسید چرا به خیابان سپه اولین خیابان ایران می‌گویند؟ به این دلیل که در ایران اولین خیابانی بود که به شکل مدرن سنگفرش شد و مفهوم شاهراهی اصلی برای مهم‌ترین عبور و مرورها را داشت. پس به وقت سفر به قزوین اول باید خیابان سپه را ببینیم!

آدرس خیابان سپه

برای رفتن به خیابان سپه قزوین باید از بلوار آیت الله مدرس و نادری شمالی و بوعلی عبور کنید.

مدرسه امید

مدرسه امید

-آقا ببخشید این اولین مدرسه نوین ایران که می‌گن، همین طرف‌هاست؟ +بله دیگه وقتی شما اومدی توی خیابان سپه یعنی نزدیک این مدرسه‌ای! -عجب رنگ و لعابی داره، کار بارونه‌ها! + بله دیگه یه نمه بارون پاییزی که بهش می‌خوره سرخی آجراش بیشتر معلوم می‌شه، از سال 1283 تا حالا همینطور مونده!

خلاصه، مدرسه امید، با یک کریدور، 6 اتاق و 3 سرویس بهداشتی با همت شماری از رجال و مشاهیر قزوینی تأسیس شد. این مدرسه در محوطه شرقی سردر عالی‌قاپو احداث شد و به عنوان نمادی از نوگرایی و آموزش مدرن در آن زمان محسوب می‌شد. مدرسه امید با هدف ارائه آموزش‌های نوین به کودکان و نوجوانان قزوینی به وجود آمد و نقش مهمی در توسعه فرهنگی و اجتماعی این شهر ایفا کرد. امروزه مدرسه امید مرکز اسناد و کتابخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین است.

آدرس مدرسه امید

مدرسه امید در قزوین، خیابان سپه، جنب سر درعالی قاپو واقع شده‌است.

سردر عالی‌قاپو

عالی قاپو

سردر عالی‌قاپو، همانند نگینی فیروزه‌ای در دل شهر قزوین می‌درخشد. این بنای تاریخی که زمانی یکی از هفت دروازه باشکوه ارگ سلطنتی صفویان بوده، اکنون به تنهایی یادآور شکوه و عظمت آن دوران است. با قدم گذاشتن به خیابان سپه و روبه‌رو شدن با این سردر، گویی به سفری در زمان می‌رویم و خود را در میان شکوه و جلال صفویان می‌یابیم.

کاشی‌های فیروزه‌ای، آبی و لاجوردی که بر روی این سردر نقش بسته‌اند، در نور ملایم پاییزی، جلوه‌ای دوچندان یافته و فضایی رویایی و آرامش‌بخش را به وجود می‌آورند. کتیبه زیبای به خط علیرضا عباسی که بر پیشانی سردر نقش بسته است، بر زیبایی آن افزوده و گویی قصه‌هایی از تاریخ و هنر ایران زمین را برایمان روایت می‌کند.

در روزهای پاییزی، با ریزش برگ‌های درختان و رنگارنگ شدن طبیعت، سردر عالی‌قاپو به یکی از زیباترین نقاط شهر قزوین تبدیل می‌شود. عکاسان بسیاری به این مکان می‌آیند تا از این ترکیب بی‌نظیر از معماری اصیل ایرانی و طبیعت پاییزی، عکس‌های زیبایی به ثبت برسانند.

آدرس سردر عالی‌قاپو

برای رسیدن به سردر عالی‌قاپو باید به تقاطع خیابان پیغمبریه و سپه قزوین بروید.

مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام

شیخ الاسلام

_یک، دو، سه،... +نشمر، 33 تاست؟ - نه بابا یعنی 33 تا حجره داره؟ عجب آجرکاری قشنگی! اصلا ترکیب بارون با آجر یه چیز دیگه‌ست! _ این که چیزی نیست، یکم بری جلوتر تازه با رسمی‌بندی ایرانی و کاشی‌کاری لعابدار آشنا می‌شی!

در دل شهر تاریخی قزوین، در جایی که خیابان سپه به قوت خود باقی‌ست، بنایی با شکوه و تاریخی قد علم کرده است؛ مدرسه و مسجد شیخ‌الاسلام. این بنای ارزشمند که در سال 1321 هجری قمری به دستور شیخ الاسلام قزوینی ساخته شده، با معماری اصیل ایرانی و اسلامی خود، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

این بنا که در طول تاریخ چندین بار مرمت و بازسازی شده، همچنان به عنوان یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین بناهای قزوین شناخته می‌شود. آجرهای به کار رفته در ساخت این بنا، به همراه کاشی‌کاری‌های ظریف و رسمی‌بندی‌های زیبا، فضایی دلنشین و آرامش‌بخش را در دل مسجد ایجاد کرده است.

شبستان بزرگ مسجد با طراحی داخلی چشم‌نواز و نورپردازی دلنشین، فضایی معنوی و روحانی را برای عبادت و نیایش فراهم کرده است. ستون‌های سنگی، طاق‌ها و گنبدهای بلند، به این فضا شکوه و عظمت خاصی بخشیده‌اند.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مسجد، فضای سبز اطراف آن است که در فصل پاییز، با رنگ‌های گرم و دل‌انگیز برگ‌ها، زیبایی دوچندانی به این بنا می‌بخشد. ترکیب رنگ‌های گرم پاییزی با رنگ فیروزه‌ای کاشی‌ها، منظره‌ای رویایی و فراموش‌نشدنی را خلق می‌کند.

آدرس مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام

این مجموعه در جانب شرقی خیابان سپه در انتهای کوچه پهن و بن بست کوتاهی واقع شده است.

بازار قزوین

بازار قزوین

صدای بزازی را تجسم کنید که از آنسوی بازار با نوایی زیبا می‌گوید:«بیا اینور بازار ببین چه پارچه‌هایی آوردیم!» صدا در دالان‌ها تاب می‌خورد و به گوش ما می‌رسد. این تنها یک صدا از میان میلیون‌ها صدایی است که در این بازار زیبا باقی مانده به همین خاطر است که وقتی بر سطح سنگفرش شده‌اش قدم می‌زنید حسی عجیب پیدا می‌کنید. بازار قزوین یکی دیگر از شاهکارهای تاریخی قزوین است که از عصر صفوی برای ما به یادگار مانده و هنوز که هنوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درواقع، بازار قزوین، نگینی درخشان در جواهرات معماری ایران است. این بازار تاریخی که قدمتی چند صد ساله دارد، با معماری اصیل و چشم‌نواز خود، گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و معماری را به سوی خود می‌کشاند. سراهای بلند، طاق‌های رفیع، حجره‌های کوچک و بزرگ و نورگیرهای ماهرانه، فضایی دلنشین و آرامش‌بخش را در دل بازار ایجاد کرده‌اند. کاشی‌کاری‌های ظریف، گچبری‌های هنرمندانه و ستون‌های سنگی، بر زیبایی و شکوه این بازار افزوده‌اند.

در فصل پاییز، بازار قزوین جلوه‌ای دوچندان می‌یابد. هنگامی که هوای بیرون کمی سرد و دلگیر می‌شود، بازار با معماری سرپوشیده و فضای گرم و صمیمی خود، پناهگاهی امن و دلنشین برای گردشگران می‌شود. قدم زدن در میان دالان‌های بازار و تماشای بازی نور و سایه بر روی کاشی‌ها و گچبری‌ها، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است. بوی ادویه‌ها و تنقلات محلی که از حجره‌ها به مشام می‌رسد، حس و حال خاصی به بازار می‌دهد و شما را به دنیای رنگ‌ها و عطرها می‌برد.

+آقا اگر میخوای از شهر ما سوغات بخری، اینجا، جاشه!

آدرس بازار قزوین

بازار قزوین در بافت قدیمی شهر قزوین در خیابان امام خمینی قرار دارد. این بازار از شمال به خیابان امام خمینی، از جنوب به خیابان کوروش، از شرق به سرای شاه و از غرب به خیابان مولوی می‌رسد. 

کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

سعدالسلطنه

+این رو چی نوشته؟ -«سنه یونت ایل»؛ یعنی سال اسب، روی اون یکی کتیبه‌ هم نوشتن 1312، همون سالی که ساخت این کاروانسرا تموم شده، اون یکی کتیبه هم روش اسم اوستاها رو نوشتن! +عجب عظمتی! حالا چی شد اصلا یاد این افتادن اینجا کاروانسرا بسازن؟ _اون موقع‌ها شاه با روسیه اومد و رفت فراوونی داشت، واسه خاطر همین ساختنش، توی دوره صفوی. اون گرمابه رو می‌بینی؟ اون مال دوره قاجاره! +پس توی دوره‌های مختلف از اینجا استفاده می‌‌کردن! _زکی، نمی‌بینی این همه مغازه بازن؟ ما که نمی‌ذاریم تاریخ بخوابه!

کاروانسرای سعدالسلطنه، یکی از زیباترین و بزرگترین کاروانسراهای سرپوشیده ایران است که در شهر تاریخی قزوین واقع شده است. این بنای باشکوه در دوره قاجار و به دستور محمدباقر خان سعدالسلطنه ساخته شد و به عنوان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی به شمار می‌رود. معماری اصیل ایرانی با استفاده از آجر، گچبری و کاشی‌کاری در این بنا به چشم می‌خورد. حیاط‌های وسیع، حجره‌های متعدد، دالان‌های طولانی و چهارسوق بزرگ از جمله بخش‌های مختلف این کاروانسرا هستند.

در فصل پاییز، کاروانسرای سعدالسلطنه جلوه‌ای دوچندان می‌یابد. رنگ‌های گرم و دل‌انگیز پاییز به همراه معماری اصیل ایرانی، فضایی رویایی و دلنشین را در این مکان ایجاد می‌کند. قدم زدن در میان دالان‌های کاروانسرا و تماشای بازی نور و سایه بر روی آجرهای بنا، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است. همچنین، می‌توانید از حجره‌های متعدد کاروانسرا دیدن کنید و صنایع دستی و سوغات قزوین را خریداری کنید. در این فصل، بازارچه‌های سنتی نیز در اطراف کاروانسرا برپا می‌شوند که با فروش انواع محصولات محلی، بر جذابیت این مکان می‌افزایند.

آدرس کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

برای رفتن به کاروانسرای سعدالسلطنه باید به  استان قزوین، قزوین، میدان آزادی (سبزه میدان)، خیابان امام خمینی بروید.

کاخ چهل ستون قزوین

کاخ چهل ستون

(صدای تقه زدن به پنجره) +کیه؟ _دم غروبی مهمون نمی‌خوای؟ دلت نگرفته؟ یکی اومده کاخ رو ببینه! +بسته‌ست! _این مسافره؛ داره روونه شهر خودش می‌شه. یه دقه باز کن جون تو! +خیلی خب؛ فقط 5 دقیقه‎ها!

کاخ چهلستون قزوین، نگینی درخشان از دوران صفوی، با معماری اصیل ایرانی و نقاشی‌های دیواری بی‌نظیرش، گنجینه‌ای از هنر و تاریخ است. این کاخ دو طبقه که در میان باغی زیبا واقع شده، با طرحی هشت گوش و نورگیرهای رنگی، فضایی رویایی و آرامش‌بخش را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. در غروب پاییزی، هنگامی که نور خورشید کم‌جان از شیشه‌های رنگی به داخل اتاق‌ها می‌تابد و منظره‌ای رنگارنگ از باغ پاییزی را در قاب ارسی به نمایش می‌گذارد، این کاخ به اوج زیبایی خود می‌رسد. این بازی نور و رنگ، فضایی رویایی و دلنشین را خلق می‌کند که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. کاخ چهلستون نه تنها یک بنای تاریخی، بلکه یک اثر هنری است که از دل تاریخ ایران زمین برخواسته است.

کاخ چهلستون با تونل‌های زیرزمینی مرموزش، رازی در دل خود نهفته دارد. این تونل‌ها که به بیرون از شهر نیز امتداد می‌یابند، برای خروج اضطراری در زمان خطر ساخته شده‌اند. با قدم زدن در این تونل‌ها، می‌توانید خود را به سفری در زمان ببرید و تصور کنید که در گذشته در این کاخ چه می‌گذشته است. کاخ چهلستون، با معماری منحصربه‌فرد و تاریخ غنی خود، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم قزوین است که نباید از دست داد.

+از عمد دم غروب آوردمت اینجا، چون باید عاشق بشی، بعد بری!

آدرس کاخ چهل ستون قزوین

برای رفتن به کاخ چهل ستون قزوین باید به استان قزوین، شهر قزوین، مرکز شهر، میدان آزادی (سبزه میدان) بروید.

iranwatching-613-1571297237-4_11zon

بدون شک قزوین بناهای تاریخی و جاهای گردشگری فراوانی دارد، اما در یک سفر پاییزی با وقت تنگ شاید بتوانیم تنها همین تعداد از بناهای تاریخی آن را از نزدیک ببینیم.

نظرات
پربازدیدترین خبرها