فتح پاییز در طبیعت

جاهای دیدنی دورود؛ طبیعت بکر با برگریزان پاییزی در بهشت لرستان

دورود در آغوش پاییز، نقاشی‌ای از رنگ‌های گرم و طبیعتی بکر است. با سفر به این بهشت لرستان، در دل جنگل‌های رنگارنگ قدم بزنید و از زیبایی‌های بی‌نظیر آبشارها و رودخانه‌ها لذت ببرید.

شناسه خبر: ۴۱۹۱۵۰
جاهای دیدنی دورود؛ طبیعت بکر با برگریزان پاییزی در بهشت لرستان

راهنماتو- اگر بخواهیم جرعه جرعه پاییز را سر بکشیم چه؟ کجا به جز قلب طبیعت می‌تواند عظمت خلقت را در رنگارنگ‌ترین شکل ممکن به ما نشان دهد؟ دورود یک مقصد جذاب به نظر می‌‎رسد!

به گزارش راهنماتو، دورود نام پایتخت طبیعت ایران را به دوش می‌کشد؛ شهری در دامنه زاگرس و دو رود که یکی از شمال و دیگری از شرق به حیات طبیعت در آن کمک کرده‌اند. اینجا دورود است که می‌خواهیم در آن قدم بزنیم و همراه پاییز، حین جدا شدن، وعده دیداری دوباره در بهار را از طبیعت بگیریم. اینجا دورود است، سرزمین آبشارهای خروشان، جایی که می‌توان ساعت‌ها کنار آتش نشست و به طبیعت گوش سپرد.

1635239179_2_11zon

اینجا دورود است، جایی که می‌توانیم به طبیعت تکیه کنیم و فراموش کنیم که «انسان» تا چه حد بی‌پناه است وقتی طبیعت نباشد. فراموش نکنید همین جایی که ایستاده‌ایم، مردمان از دوره نوسنگی و عصر مس ایستاده بودند. پس جای جای این شهر زیبا در لرستان پیوند انسان با تنها پناهش، یعنی طبیعت را فریاد می‌زند! در این مطلب از راهنماتو زیباترین جاهای دیدنی دورود برای یک سفر پاییزی را معرفی می‌کنیم.

تنگه لی لی

تنگه لی لی

پیش از هر چیز در سفر به دورود یک دست لباس بسیار گرم و یک کفش کوهنوردی مناسب بردارید که سفری پیچیده در راه داریم با آب و هوایی سرد. برای فتح پاییز در دورود بهتر است سری به تنگه لی لی بزنیم که در هر فصل زیبایی‌های خاص خودش را دارد ولی در فصل پاییز تبدیل به تکه‌ای از طبیعت می‌شود که در سکوت روح شما را به آرامش می‌رساند. این تنگه که در اثر فرسایش آبی و بادی صخره‌ها به وجود آمده، با دیواره‌های صاف و صیقلی و اشکال عجیب خود، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. رود ماربره، با گذر از میان این تنگه، حوضچه‌های طبیعی زیبایی را تشکیل داده که در گرمای تابستان به استخرهای طبیعی تبدیل می‌شوند و در فصل پاییز تبدیل به جایی زیبا برای نشستن و از طبیعت لذت بردن. این مکان رویایی که گفته می‌شود نام خود را از مارهای فراوانی که در گذشته در رود آن زندگی می‌کرده‌اند گرفته است، با طبیعت بکر و چشم‌اندازهای بی‌نظیرش، مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی است.

آدرس تنگه لی لی

برای رفتن به تنگه لی لی باید به  استان لرستان، ۲۰ کیلومتری شرق دورود، بین روستاهای سیره سفلی (لاسوره) و روستای چمنار بروید.

اقامت در تنگه لی لی

در فصل پاییز بهتر است کمپ زدن در کنار تنگه لی لی را فراموش کنید چون هوا به شدت سرد است، اما اگر تجهیزات کامل دارید هیچ چیز بهتر از کمپینگ برتای اقامت در تنگه لیلی نیست. در غیر این صورت می‌توانید به اقامتگاه‌های بومگردی موجود در تنگه لی لی بروید و سفری هیجان انگیز داشته باشید.

آبشار گرمه

آبشار گرمه

مگر نیامده‌اید در این جهان تا زندگی کنید؟ هی نگویید دشوار است، سخت است، نمی‌توانیم! از جایی که ماشین را پارک کنید تا دم آبشار گرمه تنها به نیم ساعت پیاده روی احتیاج دارید؛ مگر اینکه چنان روحیه جست و جوگری داشته باشید که بخواهید به سرچشمه این آبشار در ارتفاع 20 متری برسید که خب کمی تجهیزات و هنر خاص خودش را می‌خواهید. اما، باید بگوییم که وقتی پاییز می‌آید، به خصوص اواخر مهر، طبیعت اطراف آبشار گرمه چنان دل‌انگیز و رنگارنگ می‌شوند که نگو و نپرس. رنگ‌های گرم طبیعت پاییز با هوای سردی که پیرامون ماست تناقض عجیبی دارد و وقتی صدای آبشار پلکانی گرمه را می‌شنویم که صخره‌ها را میشکافد و با شتاب به زمین می‌رسد پویایی خاصی وجودمان را فرا می‌گیرد. اگر دوست داشتید تجربه‌ای متفاوت در سفر پاییزی خود داشته باشید توصیه می‌کنیم با قطار بیشه به نزدیکی آبشار گرمه بروید. این رویایی‌ترین سفر شما خواهد بود!

آدرس آبشار گرمه

برای رفتن به استان لرستان باید به، دورود، ۲۳ کیلومتری جنوب غربی دورود بروید.

اقامت در آبشار گرمه

برای اقامت در نزدیکی آبشار گرمه اگر نخواستید کمپ کنید بهتر است به سراغ روستای زیبای چم چیت بروید.

تالاب ازگن

تالاب ازگن

همین حالا ممکن است دورودی‌های عزیز برای ما بنویسند که تالاب ازگن در فصل پاییز چندان آبی ندارد، اما درخت که دارد، کوه و در و دشت که دارد! این‌ها تماما طبیعت است، طبیعتی که آن را در شهر گم کرده‌ایم و حالا می‌خواهیم در یک سفر پاییزی در دورود آن را بازیابیم. حالا به این تالاب باز می‌گردیم؛ تالاب ازگن یا قارون، نگینی در دامنه کوه پریز دورود است که با آب شدن برف‌های زمستانی و بارش باران جان می‌گیرد. این تالاب فصلی، هر بهار با رویش گیاهان خودرو و شکوفایی طبیعت، جلوه‌ای تماشایی به خود می‌گیرد و تا اواخر بهار میزبان پرندگان مهاجر و حیوانات وحشی است. با فرا رسیدن تابستان، آب تالاب کم‌کم خشک می‌شود و بستر آن آماده برای رویش گیاهان جدید می‌شود. این چرخه طبیعی، تالاب ازگن را به یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری دورود تبدیل کرده که هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. حال وقتی پاییز می‌رسد ما با جلوه‌ای جدید از این چرخه روبه‌روییم که فراموش شدنی نیست.

آدرس تالاب ازگن

برای رفتن به تالاب ازگن باید به دورود، دامنه کوه پریز دورود بروید.

دره نی گاه

دره نی گاه

اجازه بدهید شما را به نگین انگشتر این مطلب آشنا کنیم؛ دره نی گاه که عطری از دریاچه گهر را به همراه دارد و با منظره چشم‌نوازش بدون شک یک سفر خاطره‌انگیز در فصل پاییز را برای ما به همراه خواهد داشت. دره نی‌گاه، نگینی در دل زاگرس است که با طبیعتی بکر و دست نخورده، گردشگران و کوهنوردان بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. این دره زیبا و صخره‌ای که حدود ۱۲ کیلومتر طول دارد، از دل کوه‌های اشترانکوه سرچشمه گرفته و رودخانه سفیدآب خروشان در آن جریان دارد. پیوستن آب رودخانه‌های گردو و دره خرس به سفیدآب، بر شکوه و زیبایی این دره افزوده است. دره نی‌گاه به دو بخش بزرگ و کوچک تقسیم می‌شود که هر کدام زیبایی‌های خاص خود را دارند. آبشارهای متعدد، پوشش گیاهی متنوع و مسیرهای کوهنوردی چالش‌برانگیز، از جمله جاذبه‌های این دره هستند که آن را به یکی از مقاصد محبوب طبیعت‌گردی در ایران تبدیل کرده است.

آدرس دره نی گاه

برای رفتن به دره نی گاه باید به استان لرستان، دورود، منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه بروید.

اقامت در دره نی گاه

برای اقامت در نزدیکی دره نی گاه می‌توانید به روستای تی رفته و در اقامتگاه‌های بومگردی یا خانه‌های اجاره‌ای آن اقامت کنید.

چشمه وقت و ساعت دورود

چشمه وقت و ساعت دورود

اجازه دهید شما را با یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای طبیعی دورود آشنا کنیم؛ چشمه وقت و ساعت! نکته‌ای که این جای طبیعی دورود را خاص کرده، تغییر میزان آبی است که در فصول مختلف از دل چشمه می‌جوشد. حالا که در پاییز هستیم باید بدانیم که این چشمه 40 دقیقه به شکلی آرام جریان می‌یابد و سپس به مدت 10 دقیقه چنان خروشان می‌شود که تعجب می‌کنیم. این تناوب عجیب باعث شده که این چشمه از نظر طبیعت دوستان دور نماند. جدای از جذابیت این چشمه باید به طبیعت اطراف آن اشاره کنیم که به وقت پاییز دست در دست یک پالت رنگی گرم هوش از سر ما می‌برد. فراموش نکنید که آتش روشن کنید و در دل پاییز گرم شوید، اما پس از آن حتما آتش را خاموش کنید تا به طبیعت آسیب نرسانید.

آدرس چشمه وقت و ساعت دورود

 برای رفتن به چشمه وقت و ساعت باید به استان لرستان، جنوب شهرستان دورود، کوه پریز بروید.

اقامت در چشمه وقت و ساعت دورود

این که شما دوست داشته باشید در نزدیکی چشمه وقت و ساعت کمپ بزنید و شبی را در آغوش طبیعت بگذرانید یا به اقامت‌گاه‌های بوم گردی بروید کاملا دست خودتان است، اما فراموش نکنید برای کمپ زدن حتما تجهیزات کامل به همراه داشته باشید و اگر دوست داشتید در اقامتگاه‌های بومگردی آن بمانید بهتر است به روستاهای اطراف آن مثل چشمه ده کولیان بروید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها