۵ نکته مرموز در مورد جاهای دیدنی گنبد کاووس

در دل تاریخ کهن این شهر، اسرارآمیزترین بناها و مکان‌ها نهفته‌اند. از برج قابوس بلندآوازه تا تپه‌های باستانی، هر گوشه از گنبد کاووس داستانی ناگفته را در خود جای داده است. با ما همراه شوید تا به برخی از این رازها پی ببریم.

شناسه خبر: ۴۱۹۵۸۰
5 نکته مرموز در مورد جاهای دیدنی گنبد کاووس

راهنماتو- گنبد کاووس، شهری با قدمتی طولانی و فرهنگی غنی، در استان گلستان واقع شده است. این شهر به عنوان بزرگ‌ترین شهر استان پس از گرگان شناخته می‌شود و به دلیل جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی‌اش، مقصدی محبوب برای گردشگران است.

به گزارش راهنماتو، ریشه‌های تاریخی گنبد کاووس به دوران باستان بازمی‌گردد. این شهر در گذشته به نام جرجان شناخته می‌شد و یکی از مهم‌ترین شهرهای جاده ابریشم بود. در ادامه این مطلب از راهنماتو به معرفی چند جاذبه گردشگری این شهر و نکات مرموز مربوط به آنها خواهیم پرداخت.

1. گنبد قابوس

قابوس

گنبد قابوس یکی از شاهکارهای معماری ایران و جهان است که در شهرستان گنبد کاووس در استان گلستان واقع شده است. گنبد قابوس شاهکاری است که حاصل پنج سال تلاش بی‌وقفه معماران و کارگران ماهر بوده است. این بنا در سال ۳۹۷ قمری به شکل ده ضلعی بنا شد.

نکته مرموز در مورد گنبد قابوس:

روزنه‌ای کوچک، گویی چشمی به آسمان، در دل گنبد قابوس جای گرفته است. این روزنه که رو به مشرق گشوده شده، نه تنها برای روشنی بخشیدن به فضای داخلی، که گویی راهی است به سوی اسرار عالم بالا. برخی بر این باورند که این روزنه، نمادی از ارتباط انسان با نیروهای ماورایی و ستایشی پنهان از خورشید به‌عنوان نماد روشنایی و زندگی بوده است. شباهت این طراحی به سنت دیرینه چادرنشینی که دهانه چادرهایشان را رو به طلوع آفتاب قرار می‌دادند، گویی رمزی است از پیوندی دیرین میان انسان و خورشید که از اعماق تاریخ به ما رسیده است.

همچنین لازم‌به‌ذکر است که گنبد قابوس که به دستور قابوس ابن وشمگیر ساخته شده، بلندترین برج آجری جهان است که همین مسئله و کنجکاوی در مورد چگونگی ساخت آن، بر ابعاداسرارآمیز این بنای تاریخی افزوده است.

آدرس گنبد قابوس:

این بنای تاریخی زیبا در استان گلستان، شهر گنبد کاووس، بین خیابان جمهوری و قابوس واقع شده است.

2. تالاب آلماگل

آلماگل-1

تالاب آلماگل، یکی از زیباترین و ارزشمندترین زیستگاه‌های طبیعی ایران است که در شهرستان گنبد کاووس، استان گلستان واقع شده است. این تالاب به همراه تالاب‌های آلاگل و آجی گل، مجموعه تالاب‌های بین‌المللی را تشکیل می‌دهند که از سال ۱۹۷۵ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده‌اند.

نکته مرموز در مورد تالاب آلماگل:

علاوه بر پوشش گیاهی این تالاب که به آن ظاهری اسرارآمیز بخشیده است، شیرینی نسبی آب این تالاب به نسبت تالاب‌های آلاگل و آجی‌گل نیز می‌تواند به خودی خود جذاب به نظر برسد. البته بر ما پوشیده نیست که شیرینی آب این تالاب به دلیل مجاورت و نزدیکی آن به رودخانه اترک است اما با تمام این تفاسیر، انکار رموز این تالاب کار آسانی نیست.

آدرس تالاب آلماگل:

تالاب آلماگل در فاصله تقریبی ۵۵ کیلومتری شمال شهر گنبد کاووس و در شمال روستای تنگلی قرار دارد. این تالاب در حاشیه شمالی جاده گرگان به اینچه‌برون و در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان واقع شده است.

3. دیوار بزرگ گرگان

دیوار بزرگ

دیوار بزرگ گرگان، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم استان گلستان است. این دیوار تاریخی که در دوره ساسانیان ساخته شده، با طول بیش از ۲۰۰ کیلومتر و قلعه‌های متعدد، شکوه معماری دفاعی ایران باستان را به نمایش می‌گذارد. گردشگران می‌توانند با بازدید از این دیوار، به گذشته سفر کرده و از نزدیک با تاریخ و فرهنگ ایران آشنا شوند.

نکته مرموز در مورد دیوار بزرگ گرگان:

در عمق تاریخ، دیواری به بلندای اسرار، در شمال ایران قد کشید. این دیوار ۲۰۰ کیلومتری که پس از دیوار چین دومین دیوار بزرگ دنیاست، نه فقط یک مرز، بلکه مرزی میان واقعیت و اسطوره است. این دیوار که در دل خود داستان‌های بسیاری را پنهان کرده، همچنان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معماهای معماری جهان شناخته می‌شود.

آدرس دیوار بزرگ گرگان:

این دیوار عظیم از منطقه گمیشان در شرق دریای کاسپین آغاز شده و تا کوه‌های گلیداغ در شمال شرق کلاله امتداد می‌یابد.

4. شهر باستانی جرجان

جرجان

جرجان، نگینی درخشان در تارک تاریخ ایران، با بیش از هزار سال قدمت، روزگاری یکی از بزرگ‌ترین و آبادترین شهرهای جهان اسلام بود. این شهر باستانی که در دل استان گلستان جای گرفته، با معماری پیشرفته، امکانات شهری بی‌نظیر و آثار تاریخی ارزشمندش، گواهی بر تمدن غنی ایران باستان است. کاوش‌های باستان‌شناسی در جرجان، از وجود کاخ‌ها، مساجد، بازارها و خانه‌های مجلل حکایت دارد که با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنیک‌های ساختمانی آن زمان بنا شده بودند. آثار سفالی، فلزی و شیشه ای کشف شده در این شهر، نشان از روابط تجاری گسترده جرجان با سایر شهرهای مهم جهان باستان دارد.

نکته مرموز در مورد شهر جرجان:

جرجان از معدود شهرهایی است که بیش از هزار سال پیش از امکاناتی مانند سسیتم فاضلاب شهری، خیابان‌هایی با سنگفرش‌های آجری و سیسیتم آبرسانی به منازل برخوردار بوده است. همچنین با توجه به کشف سفالینه‌هایی با نقش‌های خاص، می‌توان پی برد که در جرجان این صنعت، صنعتی منحصربه‌فرد و کارآمد بوده است.

آدرس شهر باستانی جرجان:

شهر باستانی جرجان در سه کیلومتری غرب گنبد کاووس قرار دارد.

5. آق‌تپه

d5fe7c81-fe7d-439c-96f4-f16cc3a3bc5a_11zon

تپه باستانی آق‌تپه، این تپه باستانی شکوهمند، منتظر است تا رازهایش را برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ فاش کند. این تپه که در شمال شرقی شهرستان گنبد کاووس واقع شده، با قدمتی بیش از 7500 سال، یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر در دشت گرگان محسوب می‌شود.

نکته مرموز در مورد آق‌تپه:

تپه باستانی آق‌تپه، اسرار بسیاری را در خود جای داده است. این تپه که قدمتی بیش از ۷۵۰۰ سال دارد، به عنوان کهن‌ترین روستای پیش از تاریخ در دشت گرگان شناخته می‌شود و با هر کاوش، لایه‌های جدیدی از تاریخ را پیش روی ما قرار می‌دهد.

اشیای کشف شده از آق تپه، همچون قطعات پازلی هستند که با کنار هم قرار گرفتن آن‌ها، تصویری از زندگی روزمره مردم گذشته را برای ما ترسیم می‌کنند. ظروف سفالی با طرح‌های زیبا، ابزارهای سنگی با کاربردهای متنوع، مهره‌های رنگارنگ و مجسمه‌های کوچک، هر یک حکایت از هنر، صنعت و باورهای مردم آن دوران دارد.

آدرس آق‌تپه:

تپه باستانی آق تپه حدود ۱۵ کیلومتر در شمال شرق گنبد کاووس و در فاصله‌ی ۵۰۰ متری شرق نقطه تلاقی دو رودخانه گرگان و اوغان واقع شده است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها