۱۸ دقیقه تشویق؛ فیلم اتاق مجاور با مفهوم اتانازی جنجال به پا کرد

یکی از تحسین برانگیزترین فیلم هایی که در هشتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد فیلم «اتاق مجاور» بود که در این مطلب نگاهی کلی به آن خواهیم داشت.

شناسه خبر: ۴۱۳۹۱۶
18 دقیقه تشویق؛ فیلم اتاق مجاور با مفهوم اتانازی جنجال به پا کرد

راهنماتو- این روزها فیلم‌هایی که در جشنوار ونیز به نمایش در می‌آیند بیش از پیش ذهن ما را به خود مشغول می‌کنند. درواقع هرچه تشویق‌ها طولانی‌تر می‌شود، انگار آن فیلم‌ حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. فیلم «اتاق مجاور» 18 دقیقه تشویق به همراه داشت.

به گزارش راهنماتو، فیلم‌هایی که با حضور بازیگران و چهره‌های مطرح، مثل آنجلینا جولی و نیکل کیدمن در ونیز به نمایش درآمده چیزی در حدود 8 الی 10 دقیقه تشویق شد. اما، فیلم جدید پدرو آلمودوار با موضوع مورد بحث و متفاوت خودش 18 دقیقه تشویق شد. راهنماتو در این مطلب از راهنمای فیلم خود نگاهی کلی به فیلم «اتاق مجاور» خواهد داشت.

داستان فیلم «اتاق مجاور»

فیلم اتاق مجاور داستان زندگی دو زن را بررسی می‌کند. این فیلم اقتباسی است هوشمندانه از کتاب «چه چیزی تجربه می‌کنی» (What Are You Going Through) که پیش تر توسط سیگرید نونز نوشته شده بود. اما، نقطه عطف زندگی این دو زن زمانی است که سوینتون تصمیم به اتانازی می‌گیرد و حالا دوستش مور باید با این تصمیم تراژیک سوینتون کنار آمده و دست و پنجه نرم کند.

8fa62760-6b63-11ef-b970-9f202720b57a.jpg_11zon

فیلم « اتاق مجاور» به ما چه می‌گوید؟

کارگردان فیلم «اتاق مجاور»، پدرو آلمودوار، همواره اثر انگشت خود را بر فیلم‌هایش باقی می‌گذارد. حالا او با ساخت فیلمی با محوریت اتانازی سعی دارد بار دیگر به موضوعات روز و مدرن بپردازد که رسما زندگی انسان‌ها را به شکلی پست مدرن تراژیک کرده است. این درحالی است که آلمودوار سعی دارد با این فیلم پیامی به جهانیان بفرستد تا همگی اتانازی را در مواقعی پیچیده و دردناک، آزاد کنند. این بحث که پیش‌تر در اسپانیا و بریتانیا، بحثی داغ به حساب می‌آمد، بر آلمودوار بی تاثیر نبوده. با این وجود فیلم «اتاق مجاور» در پی آن است که بگوید باید بتوانیم در مورد زندگیمان تصمیم بگیریم. طبق گفته خود او :« این فیلمی درباره مرگ نیست، بلکه درباره زندگی است، درباره آزادی تصمیم‌گیری در مورد نوع زندگی است که می خواهیم تا آخرین لحظه حیات داشته باشیم».

سبک کارگردانی پدرو آلمودوار

پدرو آلمودوار، کارگردان نام‌آشنای اسپانیایی، با سبک منحصر به فرد خود در سینما، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ سینما پیدا کرده است. فیلم‌های آلمودوار با رنگ‌های زنده، شخصیت‌های قوی، روایت‌های احساسی و گاه سورئال، همواره مورد توجه منتقدان و مخاطبان سینما قرار گرفته‌اند. حالا هم او در فیلم «اتاق مجاور» حرف‌های جدیدی را به زبان آورده است. یکی از جنجالی‌ترین حرف‌های او این بوده است که «شما باید بتوانید صاحب تجربه خود باشید.»؛ این یعنی ما حتی برای انتخاب لحظه مرگ باید قدرت انتخاب و اراده داشته باشیم؛ یک بحث کاملا اگزیستانسیالیستی با بدنه‌ای مدرن!

چرا فیلم «اتاق مجاور» جنجالی می‌شود؟

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل جنجالی شدن و تشویق طولانی حاضران در جشنواره ونیز پس از اکران فیلم «اتاق مجاور» موضوع متفاوتی باشد که المودوار روی آن دست گذاشته است. اما، صحبت‌های فلسفی مابانه او نیز بر چاشنی فیلمش می‌افزاید. بعلاوهه، اکثر منتقدان، روزنامه نگارها و افرادی که این فیلم را مشاهده کرده‌اند لب به تحسین آن گشوده‌اند. به عنوان مثال زان بروکس این فیلم را «ماجرایی دوست داشتنی، گزنده و لطیف» خوانده است.

نظرات