
در یکی از قسمتهای اخیر پادکست Happy Sad Confused، دیوید بنیاف و دی.بی. وایس با صراحت دربارهی پایان دادن به یک پدیدهی فرهنگی صحبت کردند و اینکه چرا میدانستند واکنشها منفی خواهد بود.
Game of Thrones نزدیک به یک دهه مخاطبان جهانی را با پیچشهای داستانی بیرحمانه، شخصیتهای فراموشنشدنی و دسیسههای سیاسیاش مجذوب خود کرده بود. از صعود دنریس تارگرین تا رازآلودگی جان اسنو، هواداران مشتاقانه هر ضربهی شمشیر و خیانتی را در هفت پادشاهی دنبال میکردند. اما زمانی که سریال بدون اتکای مستقیم به رمانهای جورج آر.آر. مارتین وارد فاز پایانی خود شد، جهت داستان بهطرز چشمگیری تغییر کرد.
پنج فصل اول سریال تقریباً بهطور دقیق از رمانها پیروی میکردند، اما سه فصل پایانی ناچار شدند مسیر تازهای را بدون راهنمایی متن اصلی طی کنند، چرا که کتاب ششم مارتین هنوز منتشر نشده بود. در نتیجه، سازندگان باید خلاها را خودشان پر میکردند و پایانی جاهطلبانه اما برای بسیاری ناکارآمد خلق کردند.
فشار این تصمیمگیریها بهوضوح حس میشد؛ در حالیکه فصلهای ابتدایی امتیازهایی بالاتر از ۹۰٪ در راتن تومیتوز کسب میکردند، فصل هشتم تنها به ۵۵٪ سقوط کرد و امتیاز کاربران نیز به رقم ناامیدکنندهی ۳۰٪ رسید؛ ضربهای سخت برای مجموعهای که به غولی در فرهنگ عامه تبدیل شده بود.
در این پادکست به میزبانی جاش هوروویتز، این دو نفر با صداقتی نادر دربارهی میراث سریال و فرود پرتنش آن صحبت کردند.
بنیاف اعتراف کرد: «میدانستیم که پایانبندی جنجالی خواهد بود. امیدوار بودیم واکنشها نصفنصف باشد. برای مقداری نفرت آماده بودیم اما نه آنقدر زیاد.»
این اظهارنظر، لحظهای نادر از آسیبپذیری از سوی دو فردی است که عمدتاً از بحث دربارهی پیامدهای پایان سریال اجتناب کردهاند. اگرچه این اعتراف، ناراحتی هواداران را پاک نمیکند، اما نوری میاندازد بر فشار خلاقانهی بستن فصلی به آن عظمت.
پروژهی جدید: از وستروس تا کهکشان
پس از پایان Game of Thrones، بنیاف و وایس وارد دنیایی کاملاً متفاوت شدهاند: پروژهی علمی-تخیلی The Three-Body Problem در نتفلیکس. این بار به جای اژدها، با بیگانگان فضایی سروکار دارند؛ داستانی دربارهی اولین تماس بشر با موجودات فرازمینی و درگیریهای بینکهکشانی؛ حرکتی جاهطلبانه بهسوی علمیتخیلی سخت.
اما این پروژهی جدید برخلاف انتظار نتفلیکس، جهشی انفجاری نداشت. با وجود بودجهی خیرهکنندهی ۱۶۰ میلیون دلاری برای فصل اول، آمار اولیهی بازدید تنها ۱۱ میلیون بار در چهار روز اول بود در حالیکه سریال Avatar: The Last Airbender در همین بازه زمانی به ۲۱.۲ میلیون بازدید رسید.
نتفلیکس فعلاً در مورد تمدید فصل دوم جانب احتیاط را رعایت میکند. چنین اپرای فضایی عظیمی منابع فراوانی میطلبد و پلتفرم احتمالاً منتظر است تا ببیند آیا مخاطبان واقعاً جذب شدهاند یا نه، پیش از آنکه جنگ کهکشانی دیگری را کلید بزند.
پایانبندی Game of Thrones احتمالاً تا سالها یکی از بحثبرانگیزترین فینالهای تاریخ تلویزیون باقی خواهد ماند. اما برای بنیاف و وایس، داستان فقط دربارهی یک فصل پایانی پرحاشیه نیست بلکه دربارهی مسیری است که پیمودند، ریسکهایی که کردند، و تلاشی خستگیناپذیر برای خلق یکی از بلندپروازانهترین سریالهای تاریخ تلویزیون.