اینطوری از گل ارکیده مراقبت کن تا سالهای سال داشته باشیش!

در ادامه با آموزش شرایط مورد نیاز و نحوه نگهداری از گل ارکیده با راهنماتو همراه باشید.

شناسه خبر: ۳۹۵۷۶۰
اینطوری از گل ارکیده مراقبت کن تا سالهای سال داشته باشیش!

راهنماتو- ارکیده گیاهی حیرت انگیز و فوق العاده زیبا با شکوفه های رنگارنگ و بزرگ است که به جرات می توان گفت با وجود بیش از 20 هزار گونه مختلف از نظر تنوع در صدر جدول گیاهان قرار دارد. این گیاه به یکی از بزرگ‌ترین خانواده‌های گیاهان گل‌دار تک‌لپه‌ای به نام orchidaceae (ثعلبیان) تعلق دارد و برخی از گونه های آن حتی می توانند بیش از 100 سال زنده بمانند. گل ارکیده بومی مناطق جنوب شرقی آسیا و شمال استرالیا و برخلاف نگهداری دشوار، در صورت فراهم بودن شرایط مناسب گل های بادوامی خواهد داشت. بنابراین اگر قصد نگهداری از گل ارکیده را دارید، مهم است که شرایط موردنیاز برای رشد و دوام این گیاه را فراهم کنید.

به گزارش راهنماتو، محبوب ترین نوع این گیاه، ارکیده شاپرکی یا فالانوپسیس است که در اروپا، آمریکا و آسیای دور طرفداران زیادی دارد. اگر شما هم قصد نگهداری از گل ارکیده را دارید، اما از نحوه نگهداری آن اطلاعی ندارید، پیشنهاد می کنیم در ادامه با آموزش شرایط مورد نیاز و نحوه نگهداری از این گیاه با راهنماتو همراه باشید.

1- مکان قرارگیری

مراقبت از ارکیده های گلدانی مستلزم یافتن تعادل مناسب بین نور خورشید و رطوبت است. توصیه می شود این گیاه را در نور روشن و غیر مستقیم خورشید، مانند پنجره نزدیک به شرق یا شمال قرار دهید. در اثر برخورد نور مستقیم خورشید ممکن است برگ های گیاه دچار سوختگی شوند و نور غیر مستقیم خورشید یکی از الزامات اصلی برای نگهداری این گیاه است. فرقی نمی کند که ارکیده را در اتاق نشیمن، حمام یا گلخانه پرورش دهید، با فراهم کردن شرایط موردنیاز برای نگهداری از این گیاه، می توان سال ها از داشتن آن لذت برد. ارکیده برای سالم ماندن به گردش هوای مطلوب نیاز دارد. از قرار دادن این گیاه در نزدیکی دریچه های گرمایشی یا در و پنجره خودداری کنید. ارکیده نیز مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی در برابر سرما و گرمای هوا از خود حساسیت نشان می دهد.

2- آبیاری

نیاز آبیاری یک ارکیده آپارتمانی بسته به فصل متفاوت است. همیشه پیش از آبیاری گیاه میزان رطوبت کمپوست را بررسی کنید. به عنوان یک قاعده کلی، در تابستان که گیاه شما تشنه تر است، هفته ای یک بار باید آن را آبیاری کنید و در زمستان، زمانی که گیاه شما نیاز به آب کمتری دارد، هر دو تا سه هفته یک بار به آن آب دهید. با بررسی ریشه های ارکیده می توانید از صحیح بودن نحوه آبیاری خود مطلع شوید. اگر ریشه ها سبز باشند، همیشه چیز خوب است. اما اگر قهوه ای باشند، به این معنی است که شما بیش از حد گیاه را آبیاری می کنید. خاکستری یا سفید بودن ریشه های گیاه نیز به این دلیل است که شما آن را به اندازه کافی آبیاری نمی کنید. از آب هم دما با دمای اتاق برای آبیاری ارکیده استفاده کنید. اگر آب منطقه تان سخت است، بهتر است به جای آب لوله کشی از آب باران یا آب مقطر استفاده کنید.

ارکیده

3- غبارپاشی

ارکیده یک گیاه گرمسیری است که رطوبت را دوست دارد. می توانید هر چند روز یک بار برگ های این گیاه را غبارپاشی کنید. در صورتی که خاک گیاه خیس بود، توصیه می کنیم غبارپاشی ارکیده را به تعویق بیندازید. قهوه ای شدن نوک برگ ها به این معناست که میزان رطوبت گیاه کم است و باید غبارپاشی شود. اگر آب منطقه تان سخت است، بهتر است به جای آب لوله کشی از آب باران یا آب مقطر استفاده کنید.

4- کوددهی

اگرچه ارکیده می تواند بدون کود هم زنده بماند، اما توصیه می شود در طول دوره رشد، یعنی از اسفند تا آبان ماه به مدت هر دو هفته یک‌بار به آن کود دهید. تغذیه این گیاه با کود پتاس بالا به گلدهی آن کمک می کند. تنها مطمئن شوید که آن را تا نصف دوز توصیه شده بر روی بسته رقیق کنید. کوددهی بیش از حد می تواند منجر به رشد زیاد برگ ها و کاهش گلدهی شود.

ارکیده

5- هرس کردن

هرس کردن و فرم دهی به ارکیده راهی عالی برای رشد شکوفه های گیاه و حفظ سلامت آن است. گل های ارکیده معمولا به مدت 12 هفته در سال گل می دهند. پس از از بین رفتن گل ها گیاه خود را هرس کنید و شاخه های جانبی کوچکی که بر روی آن رشد کرده اند، کوتاه کنید.

6- تغییر گلدان

ارکیده ها در کمپوست پوستی فرموله شده مخصوص رشد می کنند و هر 4 الی 5 سال یک بار یا زودتر نیاز به تعویض گلدان دارند. پوست ارکیده یک محیط غنی از اکسیژن برای رشد گیاه فراهم می کند. اگر پوست گیاه در حال خراب شدن است، نیاز نیست آن را به گلدان بزرگتر منتقل کنید. تنها کافی است کمپوست آن را تعویض کنید. کمپوست قدیمی را خارج کنید، ریشه های گیاه را بررسی کنید و آنهایی که آسیب دیده اند را جدا کنید. سپس کمپوست را تعویض کنید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها