با خاک ژله ای رنگارنگ متفاوت ترین سبزه عمرتو بساز!

مروز قصد داریم نحوه کاشت سبزه در خاک ژله ای را به شما آموزش دهیم.

شناسه خبر: ۳۹۶۱۵۰
با خاک ژله ای رنگارنگ متفاوت ترین سبزه عمرتو بساز!

راهنماتو- نوروز یا سال نو ایرانی یکی از زیباترین سنت‌هایی است که بیش از 3000 سال قدمت دارد. آداب اصلی نوروز در میان تمام اقوام ایرانی تقریبا به طور یکسان انجام می شود. یکی از این آداب برپایی سفره هفت سین است. اما چرا هفت سین؟ هفت در گذشته به عنوان عدد مقدسی برای ایرانیان باستان به شمار می رفت و از آن برای نام گذاری مفاهیم مثبت و خوش یمن استفاده می شد؛ مانند هفت رنگ رنگین کمان، هفت خان رستم در شاهنامه، هفت آسمان، هفت اقلیم، هفت روز هفته، هفت فرشته، هفت شهر، هفت پیکر و ...

به گزارش راهنماتو، سفره هفت سین ما ایرانیان با هفت عنصر اصلی یعنی سیر، سرکه، سیب، سمنو، سماق، سبزه و سنجد تزئین می شود. کاشت سبزه شب عید یکی از آداب ویژه نوروز است که بسته به نوع بذر، چند روز پیش از عید نوروز انجام می شود. یکی از جذاب ترین انواع سبزه عید که زیبایی خاصی به سفره هفت سین می بخشد، سبزه های کاشته شده در خاک ژله ای هستند. امروز قصد داریم نحوه کاشت این نوع سبزه را به شما آموزش دهیم:

خاک های ژله ای رنگ های متنوعی دارند که می توانید از گل فروشی ها یا گلخانه ها تهیه کنید. مقدار مورد نیاز از خاک ژله ای را درون یک ظرف ریخته و روی آن آب بریزید. مقدار آب باید به اندازه ای باشد که سطح دانه های ژله ای را کاملا پوشش دهد. حدود 12 ساعت صبر کنید تا خاک به حجم دلخواه برسد.

خاک ژله ای

کاشت بذرهای درشت در خاک ژله ای

شما می توانید هم بذرهای درشت همچون تخم کدو و گندم و هم بذرهای ظریف مانند ارزن، خرفه و تربچه را روی این نوع خاک ها پرورش دهید. برای کاشت سبزه در خاک ژله ای از یک ظرف بلور استفاده کنید. سه چهارم ظرف مورد نظر را از خاک ژله ای که به مدت 12 ساعت درون آب قرار داده اید، پر کرده و یک لایه تخم کدو را روی خاک ژله ای پهن کنید. توجه داشته باشید که برای این کار، نیازی به خیس کردن تخم کدوها از قبل ندارید. سپس یک لایه دیگر از خاک ژله ای را روی تخم کدو بریزید و یک لایه نایلون شفاف روی ظرف بکشید. به مدت پنج روز باید سبزه در همین حالت باقی بماند. هر روز یک بار نایلون را بردارید و مقداری آب بر روی سطح خاک ژله ای اسپری کنید. پس از حدود 5 روز خواهید دید که تخم کدوها شروع به جوانه زدن می کنند. با مشاهده جوانه ها نایلون را جدا کنید و ظرف سبزه در یک مکان پر نور قرار دهید. توجه داشته باشید که برای تامین نور این سبزه نیازی به نور آفتاب نخواهید داشت. پس از 15 روز بدون هیچ مراقبت خاصی یک سبزه زیبا با خاک های ژله ای رنگارنگ خواهید داشت.

خاک ژله ای

کاشت بذرهای ظریف در خاک ژله ای

برای کاشت بذرهای ظریف مانند مانند ارزن، خرفه و تربچه سه چهارم ظرف بلور را با خاک ژله ای که به مدت 12 ساعت درون آب قرار داده اید، پر کنید و سپس مقداری از خاک باقی مانده را درون مخلوط کن بریزید تا کاملا له شود. خاک ژله ای له شده را به ضخامت نیم سانتی متر روی سطح کار پهن کنید و سپس یک لایه از بذر مورد نظر خود را روی آن پخش کنید. این بذرها نیز نیازی به خیس کردن ندارند. اگر می خواهید ریشه های بذرها پس از رشد مشخص باشند، باید تمام سطح را با یک لایه از بذر بپوشانید. در غیر این صورت به اندازه یک سانتی متر از اطراف آن را خالی بگذارید. سپس مقداری آب روی سطح کار اسپری کنید و یک نایلون شفاف روی سطح بذرها بکشید. روزی یک بار نایلون را جدا کرده و مقداری آب بر روی بذرها اسپری کنید. پس از حدود دو روز بذرها شروع به جوانه زدن کرده و نیازی به نایلون نخواهید داشت. برای جلوگیری از کوچک شدن خاک ای ژله ای هفته ای یک بار ظرف را با آب پر کرده و خالی کنید. این سبزه را می توان حدود 6 روز قبل از آغاز سال نو بکارید.

خاک ژله ای

نظرات
پربازدیدترین خبرها