۹ علامت هشداردهنده که نشان می‌دهد اسیر هوا و هوس خود شده‌ای

بعضی‌ها به سختی می‌توانند در برابر هوس‌های آنی و لذت ناشی از ترشح ناگهانی آدرنالین مقاومت کنند. این افراد چه ویژگی‌های مشترکی دارند؟ با راهنماتو همراه باشید تا چند ویژگی و خصیصه شخصیتی آن‌ها را مرور کنیم.

شناسه خبر: ۴۱۳۵۲۱
9 علامت هشداردهنده که نشان می‌دهد اسیر هوا و هوس خود شده‌ای

راهنماتو-هوس آنی و افتادن در تله خشنودی آنی دو مفهوم متفاوت است. رقص مدام بر مبنای امیال چیزی درباره شخصیت ما رو می‌کند.

به گزارش راهنماتو، به نظر می‌رسد که بعضی آدم‌ها مدام تسلیم وسوسه‌هایشان می‌شوند و لذت‌های آنی را به خشنودی‌های بلندمدت ترجیح می‌دهند. آیا شما هم نگرانید که چنین فردی باشید؟ با راهنماتو همراه باشید تا بگوییم چه رفتارهایی نشان‌دهنده تبعیت بی‌چون‌وچرا از امیال است.

Screenshot 2024-09-03 152440

1.تکانشی عمل کردن

یکی از خصیصه‌های مشترک افرادی که مدام تسلیم وسوسه می‌شوند، تکانشی رفتار کردن است. تکانشی عمل کردن یعنی تمایل به رفتار بدون فکر یا در نظر گرفتن پیامدها. مثل محل خارشی که فقط دوست دارید بخوارانید بدون اینکه به عواقب بعدی‌اش فکر کنید. حالا همین رفتار را در بافت وسوسه و خشنودی آنی در نظر بگیرید. فردی که تکانشی عمل می‌کند بیش‌تر احتمال دارد که سر صندوق فروشگاه دست دراز کند و یکی از شکلات‌هایی که در کنار دست صندوق‌دار چیده شده را به اقلام خریدش اضافه کند یا خودش را با خرید انواع لباس خفه کند. آن هم صرفا به این دلیل که فرصت این کار فراهم است و میل به خشنودی‌های آنی دارد.

تکانش به خودی خود بد نیست. درحقیقت، در بعضی موقعیت‌ها توانایی تصمیم‌گیری آنی می‌تواند به نفع ما باشد. اما وقتی مدام به وسوسه و خشنودی آنی بها می‌دهیم، این خصیصه به پیامدهای منفی منجر می‌شود. درک تکانش به ما کمک می‌کند که زندگی‌مان را بهتر مدیریت کنیم و تصمیم‌های آگاهانه‌تری بگیریم. باید بتوانیم بین ارضای امیال آنی و رسیدن به اهداف بلندمدت یک توازن برقرار کنیم.

2.هیجان‌-طلبی

یکی دیگر از خصیصه‌های مشترک افرادی که به هوس و خشنودی و لذت آنی می‌بازند، تمایل به هیجان-طلبی است. هیجان-طلب‌ها تشنه تجربه‌های هیجان‌انگیز و تازه هستند. آن‌ها همیشه به دنبال اتفاق هیجان‌انگیز بعدی، ترشح آدرنالین و رویداد هوس‌انگیز بعدی هستند. آن‌ها به دنبال ماجراجویی‌، پرش از ارتفاع، پرش از دایو، غذاهای عجیب و غریب یا سفرهای ناگهانی و از پیش برنامه‌ریزه‌نشده هستند.

درست است که این ویژگی می‌تواند به تجربه‌های فراموش‌نشدنی منجر شود، اما معنایش دیگرش این است که این افراد اغلب به خشنودی‌های آنی تن می‌دهند.

3.فقدان خویشتن‌داری

وقتی صحبت از مقاومت در برابر وسوسه و به تأخیر انداختن لذت می‌شود، خویشتن‌داری یکی خصیصه کلیدی است. خویشتن‌داری به معنای تنظیم احساسات، افکار و رفتار در مقابله با تکانش‌ها و هوس‌ها است. افرادی که مدام تسلیم وسوسه می‌شوند اغلب فقدان خویشتن‌داری را نشان می‌دهند. معنایش این نیست که به هیچ‌وجه کنترلی بر خودشان ندارند، بلکه ممکن است بیش‌تر از سایرین برای مقاومت در برابر لذت‌های آنی به تقلا بیفتند. جالب است که بر طبق نتایج یک مطالعه افرادی که سطح خویشتن‌داری‌شان پایین است، بیشتر احتمال دارد که درگیر احساسات ناخوشایند شوند.

Screenshot 2024-09-03 154450

4.میل به لذت

میل شدید به لذت یکی دیگر از خصیصه‌های افرادی است که اسیر هوا و هوس می‌شوند. انی افراد اغلب به امیال آنی‌شان وزن زیادی در مقابل اهداف بلندمدت می‌دهند. آن‌ها به دنبال لذت هستند و هر کاری در این مسیر انجام می‌دهند. حتی اگر معنایش اتخاذ تصمیم‌های تکانشی باشد که ممکن است در درازمدت به نفع‌شان نباشد.

میل به لذت به ذات بد نیست. هر چه باشد، دنبال کردن لذت و آسایش یک میل و غریزه طبیعی در انسان‌ها است. اما وقتی میل به نیروی پیشرانی تبدیل می‌شوند که مدام به لذت‌های آنی و تصمیمات بدون فکر منجر می‌شود، می‌تواند پیامدهای منفی در پی داشته باشد.

5.تحمل کم در مقابل کلافگی

افرادی که مدام به هوس و لذت آنی پر و پال می‌دهند یک ویژگی مشترک دارند و آن کم‌تحملی دربرابر کلافگی است. معنایش این است که نمی‌توانند ناراحتی و فقدان لذت را تحمل کنند و اغلب به دنبال سریع‌ترین مسیر برای بالا بردن احساسات‌شان هستند. لذت آنی‌ای که با تسلیم شدن در برابر هوس به آن‌ها دست می‌دهد، اغلب ساده‌ترین مسیر برای برون رفت از حس کلافگی است. مثلا فردی که انتخاب می‌کند به جای سروکله زدن با پروژه‌ای سخت، پشت سر هم سریال ببیند، ساده‌ترین راه را برای راحتی انتخاب کرده است. لذت آنی تفریحات یک راه گریز آنی از سختی وظایف و مسئولیت‌ها ایجاد می‌کند.

6.وابستگی عاطفی

بسیاری از افرادی که خیلی ساده و سریع اسیر هوا و هوس می‌شوند، وابستگی عاطفی دارند. وابستگی عاطفی زمانی است که فرد به شدت به برخی رفتارها برای احساس خوب و رسیدن به حس معتبر بودن، وابسته می‌شود. این افراد به خشنود‌کننده‌های سریع مثل غذا، خرید یا حتی چک کردن مدام شبکه‌های اجتماعی رو می‌آورند.

7.سخت می‌توانند خشنودی را به تعویق بیندازند

این افراد همچنین در به تأخیر انداختن حس خشنودی به تقلا میفتند. به تعویق انداختن لذت به معنای مقاومت در برابر پاداش آنی و صبوری برای پاداش بهتر و بزرگ‌تر است. این مهارت بسیار ارزشمند است و اغلب به موفقیت در ابعاد مختلف زندگی منجر می‌شود.

8.حساسیت به پاداش

حساسیت زیاد به پاداش خصیصه دیگر افرادی است که در برابر هوس ناتوان هستند. آن‌ها جذب لذت پاداش‌های آنی می‌شوند که می‌تواند روی فرایند تصمیم‌گیری‌شان سایه بیندازد. قول لذت یا آسایش آنی اغلب سنگین‌تر از فواید بلندمدت احتمالی است. مثلا شخصی که به شدت به پاداش حساسیت دارد ممکن است به جای آنکه برای آینده پس انداز کند، پولش را صرف خریدی برنامه‌ریزی‌نشده بکند.

9.فقدان چشم‌انداز بلندمدت

این آخرین مورد اما مهم‌ترین است. این افراد فقدان چشم‌اندازی برای آینده هستند. آن‌ها اغلب خشنودی آنی را به سختی دیدگاه بلندمدت ترجیح می‌دهند. آن‌ها ممکن است تصور فواید آینده را چالش‌برانگیز بدانند، پس لذت آنی را ترجیح می‌دهند. چشم‌انداز بلندمدت بر تصمیمات و رفتار ما اثر می‌گذارد. تفاوت بین انتخاب شیرینی و گزینه‌ای سالم‌تر برای برخورداری از سلامتی در آینده است.

 

 

نظرات
پربازدیدترین خبرها