اگر می‌خواهید فرزندانتان به شما احترام بگذارند این ۷ عادت را کنار بگذارید

با ترک کردن این ۷ عادت می‌توانید تضمین کنید فرزندانتان در آینده به شما احترام می‌گذارند!

شناسه خبر: ۴۱۴۷۷۶
اگر می‌خواهید فرزندانتان به شما احترام بگذارند این ۷ عادت را کنار بگذارید

تفاوت فاحشی میان جلب احترام فرزندتان و انتظار احترام گذاشتن آن‌ها تنها به این دلیل که والدینشان هستید وجود دارد؛ این تفاوت در رفتار‌هایی است که با فرزندانتان دارید. 

 بچه‌ها الگو‌های رفتاری والدین خود را تقلید می‌کنند و وقتی بزرگ می‌شوند به همان اندازه به والدین خود احترام می‌گذارند. اگر می‌خواهید فرزندتان با بالا رفتن سنشان به شما احترام بگذارد، عادات خاصی وجود دارد که باید آن‌ها را کنار بگذارید. در اینجا ۷ مورد از این عادت‌هایی که می‌توانند مانع جلب احترام فرزندتان شوند را بررسی می‌کنیم.

۱) رفتار‌های بیش از حد مقتدرانه

حفظ نظم و انضباط در تربیت فرزندان بسیار مهم است، اما مرز باریکی بین نظم و دیکتاتوری وجود دارد. اغلب، والدین در دام ایجاد یک محیط بیش از حد سختگیرانه می‌افتند. ممکن است والدین فکر کنند این بهترین راه برای حفظ نظم خانه و خانواده است، اما در درازمدت می‌تواند منجر به عدم احترام شود.

هنگامی که کودکان احساس می‌کنند حرفشان شنیده نمی‌شود، به والدین خود به عنوان افرادی ظالم نگاه می‌کنند. تعیین حد و مرز بسیار مهم است، اما ایجاد حس خودمختاری در فرزندانشتان نیز به همان اندازه کلیدی است. لازم است اجازه دهید فرزندانتان درباره زندگیشان تصمیم بگیرند و از اشتباهاتشان درس بگیرند. به این ترتیب، فرزند شما نه تنها با بزرگتر شدن بیشتر به شما احترام می‌گذارد، بلکه مهارت‌های زندگی ارزشمندی را نیز در خود پرورش خواهند داد.

۲) رعایت نکردن قوانین خانه

بچه‌ها از رفتار والدین بیشتر یاد می‌گیرند تا گفتارشان. اگر می‌خواهید فرزندانتان به قوانین خانه احترام بگذارد، شما نیز باید آن‌ها را هم رعایت کنید. اگر قانون خاصی برای فرزندانتان می‌گذارید خودتان نیز باید آن را رعایت کنید. ترک این عادت نه تنها باعث احترام فرزندتان به شما می‌شود، بلکه به آن‌ها کمک می‌کند اهمیت صداقت و راستگویی را درک کنند. به هر حال، اگر والدین به قوانین احترام نمی‌گذارند، نمی‌توانند انتظار داشته باشند فرزندانشان به آن‌ها احترام بگذارند.

۳) نادیده گرفتن علایق فرزندان

آیا می‌دانستید کودکان در سن سه سالگی، شروع به توسعه علایق خود می‌کنند؟ این علایق می‌تواند شامل دایناسور‌ها و شاهزاده خانم‌ها تا چیز‌های پیچیده‌ای مانند منظومه شمسی شود. وقتی والدین این علایق را نادیده می‌گیرند یا آن‌ها را کوچک می‌شمارند، می‌تواند برای کودک بسیار دلسرد کننده باشد. نادیده گرفتن علایق کودکان این پیام را به آن‌ها می‌دهد که علایق آن‌ها مهم نیستند.

در مقابل اگر به چیز‌هایی که فرزندتان از آن لذت می‌برد علاقه نشان دهید، به آن‌ها نشان می‌دهید که افکار و احساساتشان برای شما اهمیت دارد. اهمیت دادن به علایق فرزندانتان در سن کم به آن‌ها کمک می‌کند تا احساس اعتبار و احترام را تجربه کنند؛ بنابراین دفعه بعد که فرزندتان حقایقی مربوط به فضا به شما گفت یا اصرار داشت یک کارتون را بار‌ها و بار‌ها تماشا کند، به جای دعوا کردن آن‌ها، همراهیشان کنید. این همراهی می‌تواند منجر به ایجاد مکالمات جالب و قوی شدن پیوند والد و فرزندیتان شود.

۴) بی توجهی به وعده‌ها

هر قولی که به فرزندتان می‌دهید برای او مانند یک قانون است. وقتی به وعده‌های خود عمل می‌کنید، به فرزندانتان نشان می‌دهید قابل اعتماد هستید. با این حال وقتی به قول و وعده‌های خود بی‌توجهی می‌کنید، حتی برای چیز‌هایی که از نظر شما کوچک هستند، حس بی‌اعتمادی را در آن‌ها پرورش می‌دهید. حتی زمانی که قول کوچکی مانند به پارک رفتن در آخر هفته را می‌شکنید به فرزندانتان نشان می‌دهید اهمیتی به تعهدات خود نمی‌دهید. اگر به تعهدات خود عمل نمی‌کنید، چگونه انتظار دارید فرزندانتان به تعهدات خود احترام بگذارند؟ بنابر آگاهانه تلاش کنید تا به وعده‌های خود عمل کنید. این یک گام ساده، اما حیاتی برای ایجاد احترام و اعتماد نزد فرزندتان است.

۵) فراری بودن از بحث و گفتگو

اگر از صحبت و گفتگو درباره موضوعات دشوار یا حساس با فرزندانتان فراری باشید، در نهایت شخص دیگری این کار را بجای شما انجام خواهد داد و ممکن است به روش مناسب یا درستی این موضوعات را به فرزندانتان توضیح ندهد. اجتناب از گفتگو‌های سخت می‌تواند شکاف ارتباطی عمیقی بین شما و فرزندتان ایجاد کند. فرزندانتان ممکن است احساس کنند که نمی‌توانند در مورد مسائل جدی یا حساس با شما صحبت کنند.

با صداقت و اشتیاق برای صحبت و گفتگو، حتی زمانی که موضوعی ناراحت کننده در میان است، به فرزندتان نشان می‌دهید می‌توانند درباره هر موضوعی با شما صحبت کنند و به شما اعتماد کنند. این صراحت، احترام میان والدین و فرزندان را تقویت می‌کند و ارتباطتان را عمیق‌تر می‌کند.

۶) حل کردن مشکلات فرزندان

به عنوان والدین، این امری غریزی است که بخواهید از فرزندانتان در برابر سختی‌ها محافظت کنید و مشکلاتشان را حل کنید. با این حال انجام مداوم این کار می‌تواند باعث شود فرزندانتان مهارت‌های لازم برای حل کردن مسائل زندگیشان را یاد نگیرند. هنگامی که به عنوان والدین تمام مشکلات فرزندانتان را حل می‌کنید به فرزندانتان نشان می‌دهید به آن‌ها در حل و و مدیریت مسائل زندگیشان اصلاح همه چیز وارد می‌شویم، ناخواسته این پیام را ارسال می‌کنیم که به توانایی آن‌ها برای مدیریت موقعیت‌ها اعتماد ندارید. این موضوع می‌تواند بر عزت نفس آن‌ها تأثیر بگذارد و بر احترامی که برای شما قائل هستند تأثیر بگذارد. در عوض، بهتر است آن‌ها را به سمت یافتن راه حل‌ها راهنمایی کنید. این کار به فرزندانتان کمک می‌کند مستقل باشند و میزان احترامی که فرزندانتان برای شما قائل هستند را افزایش می‌دهد.

۷) احترام نگذاشتن به فرزندان

احترام گذاشتن به فرزندانتان مهم‌ترین نکته است. اگر می‌خواهید فرزندتان به شما احترام بگذارد، ابتدا شما باید به آن‌ها احترام بگذارید. برای زمان، احساسات، افکار و فضای شخصی آن‌ها احترام قائل شوید و به آن‌ها بیاموزید احترام یک رابطه دو طرفه است. زمانیکه با احترام با فرزندانتان رفتار می‌کنید الگویی مناسب برای آن‌ها خواهید بود. احترام متقابل یک اصل اساسی است که می‌تواند رابطه شما با فرزندتان را متحول کند.

منبع : فرارو
نظرات
پربازدیدترین خبرها