۷ عادت به ظاهر معمولی که زندگی مشترک شما را به ورطه روزمرگی می‌کشد

بعد از چندوقتی که از ازدواج یا رابطه‌تان گذشته حس می‌کنید که دیگر آنقدرها مرکز توجه شریک عاطفی‌تان نیستید؟ به نظرتان می‌رسد که حضورتان بسیار بدیهی و عادی نگریسته می‌شود و خبری از احترام نیست؟ بخشی از این احساس به رفتارهای خود ما مرتبط است. این مقاله از راهنماتو ۷رفتاری را به شما نشان می‌دهد که گذر زمان شما را تبدیل به فردی عادی می‌کنند.

شناسه خبر: ۴۱۵۲۲۵
7 عادت به ظاهر معمولی که زندگی مشترک شما را به ورطه روزمرگی می‌کشد

راهنماتو-حس کرده‌اید که در رابطه‌تان عادی شده‌اید؟ خیلی‌ها این حس را در مقطعی از زندگی زناشویی تجربه می‌کنند.

به گزارش راهنماتو، بخشی از این حس به دلیل رفتارهای خودمان است. در این مقاله با راهنماتو همراه باشید تا 7رفتاری که باعث عادی شدن‌تان در چشم شریک زندگی‌تان می‌شود را با شما مرور کنیم:

1.مدام «بله» گفتن

طبیعی است که در رابطه عاشقانه مدام دلمان بخواهد که شریک زندگی‌مان را خوشحال کنیم. این میل ریشه در تمایل ما به هماهنگی و محبت دو طرفه دارد. اما در همیشه «بله گفتن» به ترجیحات و درخواست‌های همسر آسیب‌هایی هست. این امر می‌تواند به برهم خوردن قدرت در رابطه منجر شود، به نحوی که نیازها و تمایلات شما مدام به نفع دیگری نادیده گرفته می‌شود. اصلاً منظور نیست که از امروز به همه درخواست‌ها نه بگویید. بلکه، باید بین این دو وضعیت نقطه تعادل را پیدا کنید. فقط زمانی «بله» بگویید که درخواست با ارزش‌ها و نیازهای شما همخوانی دارد و با انجامش حس راحتی دارید. درغیراینصورت بر سر مواضع و ارزش‌هایتان بمانید و قاطعانه مخالفت کنید.

2.برتری دادن نیاز او به نیازهای خودتان

دهنده صرف نباشید. در رابطه عاشقانه از نیازهای خودتان برای برآورده کردن نیازهای شریک عاطفی‌تان نگذرید. منظورمان همکاری نکردن و انعطاف نداشتن نیست. منظور این است که اگر برنامه‌ای دارید، به خاطر میل و نیاز شریک عاطفی‌تان آن را به هم نزنید. اگر باید باشگاه بروید، به خاطر اینکه او درخواست کرده با شما بیرون برود – کاری که فردا هم می‌تواند انجام دهد – کلاس‌تان را کنسل نکنید. اینجا هم تعادل و توازن نیاز است. وگرنه همه می‌دانند که گاهی باید انعطاف به خرج داد و خود را برای اتفاقات برنامه‌ریزی نشده آماده کرد.

یادتان باشد که نگفتیم اگر شریک عاطفی‌تان در خطر یا بیمار بود، کلاس‌هایتان را کنسل نکنید.

3.نادیده گرفتن پرچم‌های هشدار قرمز

به نگاهی به گذشته متوجه می‌شوید نشانه‌هایی از بی‌احترامی به شما در شریک زندگی‌تان وجود داشته که شما آن‌ها را نادیده گرفته‌اید. نظرات یا حالات بدنی خردی که خدمات شما را تحقیر می‌کردند یا احساسات‌تان را بی‌اهمیت می‌شمردند. شما همه آن‌ها را نادیده گرفتید و خودتان را قانع کردید که همه این‌ها از روی بامزگی و شوخی است و منظورش آسیب زدن یا ناراحت کردن من نبوده است.

اما همه این مثال‌های کوچک در گذر زمان روی هم انباشت شدند و یک پویایی ناسالم ایجاد کردند، به نحوی که مدام ارزش‌های شما نادیده گرفته می‌شود. نادیده گرفتن پرچم‌های قرمز باعث ناپدید شدن‌شان نمی‌شود. درحقیقت، کم‌کم به تخریب عزت نفس منجر می‌شود و رابطه‌ای ایجاد می‌شود که شما مدام در آن نادیده گرفته می‌شوید.

باید این نشانه‌ها را خیلی زود تشخیص بدهید و حتماً مستقیم به آن‌ها اشاره کنید و آماده باشید در صورتی که تکرار شدند و یا ارزش‌های شما را زیر سؤال بردند، از رابطه خارج شوید.

Screenshot 2024-09-16 161444

4.بیش‌جبرانی با رفتارهای باشکوه

این مورد ممکن است در وهله اول شما را متعجب کند. هر چه باشد، رفتارهای باشکوه، نشانه‌ای از عشق و تحسین هستند نه؟ پاسخ به این پرسش هم آری و هم نه است. رفتارهای شکوهمندانه می‌توانند به شریک عاطفی‌تان نشان دهند که به او اهمیت می‌دهید اما همچنین می‌توانند انتظارات غیرواقع‌بینانه در رابطه ایجاد کنند. وقتی این رفتارهای شکوهمندانه تکرار می‌شوند، شریک شما ممکن است آن‌ها را امری طبیعی و عادی در رابطه‌تان ببیند، نه کاری ویژه و خاص به مناسبتی انجام داده‌اید.

اگر مدام برای نشان دادن عشق‌تان دست به غافلگیری‌های بسیار بزرگ بزنید، رفتارهای مهربانانه و تحسین‌های روزمره دیگر به چشم‌ آدم‌ها نمی‌آیند. آن‌ها همیشه چیزی بیش‌تر می‌خواهند.

مادر ترزا گفته است: «همه ما نمی‌توانیم کارهای بزرگ انجام دهیم اما می‌توانیم کارهای کوچک را با عشقی بزرگ انجام دهیم.»

نیازی نیست با هدایای گرانقیمت و غافلگیری‌های بزرگ عشق‌تان را نشان دهید، تحسین و قدردانی واقعی در لحظات کوچک پیدا می‌شود. مثلاً درست کردن غذای مورد علاقه‌اش، گوش دادن به دلخوری‌هایش از دیگران و محل کار یا به سادگی بغل کردن او، می‌تواند یک دنیا ارزشمند باشد. یادتان باشد خرده مهربانی‌های ما معانی بزرگ‌تری در مقایسه با هدایای گرانقیمت و بزرگ دارند.

5. بیش-ارتباط‌گیری

گشودگی در ارتباط با شریک زندگی همیشه یکی از رمزهای رابطه زناشویی موفق تلقی شده است. اما یک نکته‌ای وجود دارد. اگر بیش از اندازه سعی کنید به طرف‌تان نزدیک شوید و با او ارتباط برقرار کنید، جواب معکوس می‌گیرید. به خصوص اگر بی‌پایان درباره همه چیز ار افکار، احساسات و روزمره‌تان صحبت کنید، می‌توانید او را از خودتان دور کنید.

لازم نیست که هر لحظه از زندگی‌تان را به شریک زندگی‌تان گزارش بدهید. این کار به صورت ناخودآگاه به آن‌ها این پیام را مخابره می‌کند که نیازی ندارند برای دانستن جزییات وقت صرف کنند. دیگر نیازی ندارند سعی کنند با شما تماس بگیرند و درک‌تان کنند.

معنایش رازداری و مخفی کردن اطلاعات نیست، بلکه منظور آن است که یک ریتم منظم در برقراری ارتباط داشته باشید. نه خیلی زیاد و نه خیلی کم.

رابطه باید به نحوی روی لبه باریک تعادل حرکت کند که هر دو فعالانه بخواهند بیش‌تر همدیگر را بشناسند. این فرایند شناخت می‌تواند تا سال‌ها مایه جذابیت طرفین برای همدیگر باشد.

6.زیادی در دسترس بودن

خیلی در دسترس بودن هم یکی از آن رفتارهایی است که جواب عکس می‌دهد. اگر به خاطر یک لحظه دریافت توجه از او حاضر باشید که همه چیز را بدهید، به او این پیام را مخابره می‌کنید که همیشه حاضرید. قدری کمیابی باعث می‌شود که حضور شما بیش‌تر قدر دانسته شود. اصلاً منظور بازی سخت به دست آمدن نیست، بلکه منظور رعایت فاصله در هنگام ضرورت است. رابطه ما، نباید همه زندگی ما را به خودش اختصاص دهد. علایق‌تان را دنبال کنید، با دوستان‌تان وقت بگذرانید و حتماً مطمئن شوید که اوقاتی را برای خلوت خودتان دارید.

این رفتارها به شریک زندگی‌تان نشان می‌دهد که وقت شما ارزشمند است و نیاز دارد به این وقت احترام بگذارد.

7.بیش-عذرخواهی

عذرخواهی بعد از اشتباه نشانه بلوغ و احترام است اما اگر مدام عذرخواهی و ابراز تأسف کنید، آن هم زمانی که هیچ ضرورتی ندارد، پیام اشتباه به دیگران مخابره می‌کنید.

بیش-عذرخواهی کردن ممکن است به دیگری این پیام را مخابره کند که همیشه شما مقصر هستید که می‌تواند باعث شود که شریک عاطفی‌تان تلاش‌های شما را کم‌ارزش تلقی کند. این امر حتی باعث می‌شود که عذرخواهی‌های حقیقی در گذر زمان به چشم نیایند.

آلبرت اینشتین گفته است: «احترام فکر نشده برای قدرت، بزرگ‌ترین دشمن حقیقت است.» به همین نحو، عذرخواهی فکر نشده نیز می‌تواند حقیقت و خود-ارزشمندی شما را از بین ببرد.

به جای آنکه برای چیزهایی که فراتر از کنترل شما بوده‌اند عذرخواهی کنید، همدلی و درک‌تان را بیان کنید. به جای «ببخشید» بگویید: «درک می‌کنم چه احساسی داری» یا «حتماً خیلی سخت بهت گذشته». این نوع بیانات نشان می‌دهند که شما بدون آنکه احساس خود-ارزشمندی‌تان را تحقیر کنید، برای طرف مقابل اهمیت قائل هستید.

 

نظرات
پربازدیدترین خبرها