در جست و جوی آدم کامل؛ خطاهای رابطه که ما را از تجربه عشق باز می‌دارند

برخی خطاها نمی‌گذارند هرگز عشق حقیقی را تجربه کنید که آرزویش را دارید این مقاله این خطاها را بر می‌شمارد.

شناسه خبر: ۴۱۷۹۸۳
در جست و جوی آدم کامل؛ خطاهای رابطه که ما را از تجربه عشق باز می‌دارند

راهنماتو-ما اغلب درباره عشق حقیقی و شکل آن فکر می‌کنیم. فرقی نمی‌کند از فیلم‌ها، رسانه‌های اجتماعی یا داستان‌های عاشقانه الگو گرفته باشیم، بالاخره باور پیدا کرده‌ایم که یک شخص عالی که می‌تواند ما را کامل کند برای ما وجود دارد.

به گزارش راهنماتو، مشکل اینجاست که این نسخه از کمال دقیقاً همان چیزی می‌تواند باشد که ما را از پیدا کردن روابط عمیق و پیوندهای معنی‌داری که آرزویشان را داریم، باز می‌دارد.

انتظارات غیرواقع‌بینانه

انتظارات غیرواقع‌بینانه همیشه محکوم به شکست هستند. هیچ‌کسی در زندگی واقعی کامل نیست؛ نه شما، نه شریک عاطفی‌تان نه خودِ رابطه‌تان. اما هنوز بسیاری از آدم‌ها فکر می‌کنند که عشق باید بی‌نقص و آسان باشد. وقتی که اوضاع سخت می‌شود یا شریک عاطفی‌شان نسخه ایدئالی که «باید باشد» را زندگی نمی‌کند، ناامیدی آغاز می‌شود.

این چرخه به کلافگی، خشم و گاهی اوقات به پایان دادن به رابطه‌ای منجر می‌شود که می‌توانست رابطه‌ای رضایت‌بخش باشد.

اگر فکر می‌کنید که شریک عاطفی‌ شما باید هر زمانی که می‌خواهید بتواند ذهن شما را بخواند و درد شما را درک کند، اشتباه می‌کنید. اگر فکر می‌کنید در صورتیکه نمی‌تواند ذهن شما را بخواند «آدم مناسب شما نیست» و به همین دلیل می‌خواهید رابطه را تمام کنید، اشتباه می‌کنید. اگر فکر می‌کنید شریک عاطفی شما باید همیشه بتواند کاملاً احساسات شما را درک کند، دارای انتظارات غیرواقع‌بینانه محکوم به شکست هستید.

خطرات انتظار کشیدن برای آدم کامل

یکی دیگر از تظاهرات این خطا انتظار کشیدن برای «آدم کامل است». اگر مردی هستید و یک تصویر ایدئال از زن دلخواه در ذهن‌تان دارید و هر بار که وارد رابطه می‌شوید، به این دلیل که آن زن با تصویر ایدئال شما فاصله دارد، رابطه را تمام می‌کنید، دارید اشتباه می‌کنید. تصویر ایدئال یعنی من شریکی بخواهم که هم بلندپرواز، هم سریع و بداهه و خلاق، هم به لحاظ فیزیکی جذاب و هم همیشه مثبت باشد و اگر یکی از این‌ها را ندارد، به درد من نمی‌خورد. دنبال کردن کمال، شما را از برقراری پیوندهای واقعی دور می‌کند و اجازه نمی‌دهد که روابط معنی‌دار با انسان‌هایی که همگی نقص‌هایی دارند را آغاز کنید.

ییی

این خطا چطور شما را عقب نگه می‌دارد

شاخص‌ترین پیامد انتظارات غیرواقع‌بینانه آن است که نمی‌گذارد عمق عشقی را تجربه کنید که به واسطه عبور از چالش‌ها، پذیرفتن نقص‌ها و یادگیری تحسین دیگری برای آنچه که هست، شکل می‌گیرد. درحقیقت، شما همیشه ناراضی می‌مانید و به دنبال پیدا کردن شخص بهتر هستید.

علاوه بر آن، این ذهنیت باعث می‌شود که آدم‌ها همیشه رابطه‌شان را با نگاه انتقادی نگاه کنند و به جای داشته‌ها روی نداشته‌ها تمرکز کنند. این اخلاق در گذر زمان، فاصله ایجاد می‌کند، صمیمیت را از بین می‌برد و منجر به عقب‌نشینی عاطفی می‌شود. در درازمدت، دیگر نمی‌توانید آغوش‌تان را به روی عشق باز کنید، زیرا به این باور می‌رسید که عشقی برای شما وجود ندارد.

چطور چرخه انتظارات غیرواقع‌بینانه را بشکنیم

اگر در تله کمال یا انتظارات غیرواقع‌بینانه گیر افتاده‌اید، نگران نباشید - راه‌هایی برای آزادی و در آغوش کشیدن عشق وجود دارد.

1.بدانید که نقص اجتناب‌ناپذیر است

هیچ‌کسی، حتی خود شما، بی‌نقص نیست. مهم است به این درک برسید که هر فردی که با او مواجه می‌شوید حتماً نقص‌هایی دارد. به جای آنکه روی نقص‌هایش تمرکز کنید، سعی کنید روی نقاط قوت منحصربه‌فردی تمرکز کنید که با خودش به رابطه آورده است. عشق پیدا کردن آدم کامل نیست بلکه پیدا کردن شخصی است که با وجود نقص‌هایش دوستش دارید.

2. تمرکزتان را روی رشد بگذارید

روابط سالم بر مبنای رشد و درک ساخته می‌شوند، نه بر مبنای انتظارات غیرواقع‌بینانه. وقتی چالش‌ها به وجود می‌آیند، باید آن‌ها را به مثابه فرصت‌هایی برای رشد بنگرید، نه نشانه‌هایی که باید رابطه را تمام کنید. اگر شما و شریک عاطفی‌تان از خطاهایتان یاد بگیرید و با هم رشد کنید، پیودتان قوی‌تر می‌شود.

3. شفاف درباره نیازهایتان حرف بزنید

انتظاراتی که درباره‌شان صبحت نشده است، اغلب به نارضایتی منجر می‌شوند. اگر دوست دارید که شریک عاطفی‌تان متفاوت رفتار کند، باید نیازهایتان را شفاف مطرح کنید. اگر دو طرف بتوانند نیازهایشان را آزادانه مطرح کنند و با هم برای برطرف کردن این نیازها کار کنند، رابطه، مکان امنی خواهد بود. مثلاً یکی ممکن است دوست داشته باشد که شریک عاطفی‌اش او را با یک قرار عاشقانه خاص، غافلگیر کند و اگر این کار را نکند، ممکن است دلخور شود. اما اگر درباره این میل با شریک عاطفی‌اش حرف بزند، این دلخوری به وجود نمی‌آید.

ما انتظارات‌مان را با دیگران به اشتراک می‌گذاریم و تنظیم می‌کنید.

4. از افسانه «شریک عاطفی کامل» بیرون بیایید

هزار سال هم وقت بگذارید، هرگز شریک عاطفی کامل پیدا نمی‌کنید. آدم مناسب شما ممکن است آدمی ناقص باشد، اما مشتاق است که با شما رابطه‌ای قوی و عاشقانه بسازد. وقتش رسیده که تصویر افسانه‌ای از عشق را رها کنید و تصویر واقع‌بینانه از عشق را که گاهی بسیار درهم‌برهم است، بپذیرید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها