
این هفته در جهان خودرو: رونمایی سه مدل جدید الکتریکی کیا، حراج ماشین پادشاه بریتانیا، کانسپتهای جدید پژو که براساس مدل کلاسیک ۵۰۴ ساخته شدهاند و گاراژ کاملا دیجیتال بامو در رومانی.
سهگانه الکتریکی کیا
کیا میگوید با وجود کاهش استقبال از ماشینهای الکتریکی، این کارخانه قصد ندارد استراتژی خود را برای عرضه مدلهای الکتریکی تغییر دهد. سونگ هو-سونگ، مدیر عامل کیا همزمان با رونمایی سه مدل جدید گفت که انتظار دارد فروش ماشینهای برقی این شرکت تا سال ۲۰۳۰ هشت برابر شود.
دومین خودروساز بزرگ کره جنوبی در مراسمی در شهر تاراگونا در اسپانیا مدلهای EV4، کانسپتی از مدل ارزان EV2 و ون تجاری PV5 را رونمایی کرد. با این مدلها مجموعه ماشینهای الکتریکی کیا کامل میشود.
EV4 در دو مدل سدان و هچبک تولید میشود. مدل سدان رقیبی برای تسلا مدل ۳ است و مدل هچبک برای رقابت با محصولات فولکسواگن و پژو ساخته شده است. این ماشین با قیمت پایه ۳۷ هزار یورو (۳۸ هزار و ۳۰۰ دلار) امکانات لوکس را با قیمتی کمتر در اختیار مشتریان قرار میدهد.
منبع تصویر، Kia
توضیح تصویر، مدل سدان کیا EV4 با تسلا مدل ۳ رقابت میکند
منبع تصویر، Kia
توضیح تصویر، مدل هچبک کیا EV4 رقیبی برای فولکسواگن ID3 است
EV4 دویست اسب بخار قدرت دارد. مدلی از این ماشین که باتری بزرگتر دارد، با هر بار شارژ تا ۶۳۰ کیلومتر حرکت میکند. حداکثر سرعت ماشین ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۷.۴ ثانیه است. کیا میگوید EV4 بالاترین بهرهوری را در بین مدلهای الکتریکی این کارخانه دارد و به ازای هر کیلووات ساعت میتواند ۵.۸ کیلومتر حرکت کند.
کیا همچنین کانسپتی از مدل EV2 نمایش داد که قرار است براساس آن کوچکترین مدل الکتریکی کارخانه ساخته شود. این شاسیبلند کوچک با قیمت حدود سی هزار یورو (۳۱ هزار دلار) فقط در اروپا عرضه خواهد شد. کیا میگوید سالانه صد هزار دستگاه از این مدل را در کارخانهاش در اسلواکی تولید خواهد کرد.
منبع تصویر، Kia
توضیح تصویر، کیا EV2 با قیمت پایه ۳۰ هزار یورو به بازار اروپا عرضه میشود
منبع تصویر، Kia
توضیح تصویر، مدل EV2 در کارخانه کیا در اسلوواکی تولید خواهد شد
کیا به زودی یک ون الکتریکی هم به بازار عرضه میکند. این ون که نامش PV5 است، اولین مدل از مجموعه محصولاتی است که کیا میگوید با آنها شبکه باربری و مسافربری را متحول خواهد کرد.
این ماشین طوری طراحی شده که خریداران میتوانند آن را تا حد زیادی با سلیقه یا نیاز خود تغییر دهند و آن را از یک مسافربر به یک ون باری یا یک فروشگاه سیار تبدیل کنند.
کیا در حاشیه رونمایی از مدلهای جدیدش یک قرارداد هم با سامسونگ برای توسعه نرمافزاری مجهز به هوش مصنوعی امضا کرد. این نرمافزار به شرکتهایی که تعداد زیادی ون کیا دارند کمک خواهد کرد تا ناوگان خود را با بهرهوری بیشتری مدیریت کنند.
کیا در سال ۲۰۲۴ دویست هزار دستگاه ماشین الکتریکی فروخت. این شرکت میگوید فروش محصولات الکتریکی این کارخانه تا سال ۲۰۳۰ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
منبع تصویر، Iconic Auctioneers
توضیح تصویر، لندروور دیفندر پادشاه بریتانیا مدل سال ۲۰۱۰ است
حراج سلطنتی
یک دستگاه لندروور دیفندر متعلق به پادشاه بریتانیا قرار است به زودی حراج شود. این ماشین در سال ۲۰۱۰ و زمانی که چارلز سوم ولیعهد بود، توسط بخش ماشینهای ویژه شرکت جگوار-لندروور برای او و همسرش ساخته شد.
رنگ ماشین سبز است و با مدلهای معمولی لندروور دیفندر فرق چندانی ندارد و فقط صندلیها و شیشه جلوی ماشین گرمکن دارد.
مشخصات فنی این لندروور در آگهی حراج ذکر نشده، اما به احتمال زیاد موتورش ۱۲۲ اسب بخار قدرت دارد و جعبه دنده دستی ماشین شش سرعته است.
حراجی آیکانیک که قرار است این ماشین را بفروشد میگوید این لندروور کمی بیشتر از ۴۱ هزار کیلومتر کار کرده و پیشبینی میکند با قیمتی بین ۴۳ تا ۵۰ هزار پوند (۵۴ هزار تا ۶۳ هزار دلار) فروخته شود.
حراج ماشینهای متعلق به خانواده سلطنتی همیشه با استقبال گسترده مجموعهداران و علاقهمندان به پادشاهی در بریتانیا مواجه میشود. در سالهای اخیر یک دستگاه لندروور دیفندر مدل سال ۱۹۷۸ که برای ملکه الیزابت ساخته شده بود با قیمت ۳۶ هزار و ۸۰۰ پوند فروخته شد. سال گذشته هم یک دستگاه فورد اسکورت مدل ۱۹۸۵ که به پرنسس دایانا، همسر سابق پادشاه بریتانیا تعلق داشت به قیمت ۷۳۰ هزار پوند فروخته شد.
منبع تصویر، Peugeot Design Lab
توضیح تصویر، یکی از کانسپتهای پژو برای مسابقه تپهنوردی طراحی شده است
بازگشت ۵۰۴
پژو برای گرامیداشت گروه هیپهاپ فرانسوی ۱۱۳، از سه کانسپت به همین نام رونمایی کرد. این کانسپتها با الهام از مدل کلاسیک ۵۰۴ ساخته شده و طراحان پژو میگویند یکی از آنها را برای شرکت در مسابقات تپهنوردی «پایکس پیک» در آمریکا طراحی کردهاند.
پژو ۵۰۴ در سال ۱۹۶۸ به بازار عرضه شد. مدل کوپه و سدان این ماشین توسط استودیوی طراحی ایتالیایی پینینفارینا و مدل استیشن توسط پژو طراحی شد. این ماشین به خاطر راحتی و دوامش مشهور بود و تا سال ۱۹۸۳ در فرانسه تولید شد. تولید ۵۰۴ در چین و آمریکایی جنوبی تا اواخر دهه نود میلادی و در کنیا و نیجریه تا سال ۲۰۰۶ ادامه پیدا کرد.
پژو ۵۰۴ هم به دلیل حضور در آفریقا و هم به دلیل محبوبیتش در بین خانوادههای مهاجر و کم درآمد در فرانسه به بخشی از فرهنگ حاشیهنشینی در فرانسه تبدیل شد.
گروه رپ ۱۱۳ در دهه ۹۰ میلادی به شهرت رسید و نقش مهمی در ورود رپ حاشیهنشینان به جریان اصلی موسیقی فرانسه داشت. اعضای این گروه حاشیهنشین و از خانوادههای مهاجر بودند و در ویدیوها و اجراهای خود از پژو ۵۰۴ استفاده کردند.
منبع تصویر، Peugeot Design Lab
توضیح تصویر، طراحان پژطراحان پژو با استفاده از رنگ، تلفیقی از نوستالژی و هنر مدرن خلق کردهاند
منبع تصویر، Peugeot Design Lab
توضیح تصویر، کانسپت پژو به جای سیستم صوتی یک گرامافون دارد
طراحان پژو در یکی از کانسپتها ظاهر قدیمی ۵۰۴ را حفظ کرده و با استفاده از رنگ، تلفیقی از نوستالژی و هنر مدرن خلق کردهاند. ماشین به جای سیستم صوتی یک گرامافون دارد و همینطور باربندی پر از چمدان و بار که به یکی از آهنگهای مشهور ۱۱۳ اشاره دارد که با الهام از سفر تابستانی مهاجران به آفریقا ساخته شده است.
کانسپت دوم یک ماشین اسپرت است که برای مسابقات دریفت طراحی شده است. ماشین همان گرامافون و باربند را دارد، اما چراغهایش نسبت به مدل کلاسیک ۵۰۴ تغییر کرده، سپر عقب برداشته شده و گلگیرها و لاستیکهایش هم پهنتر شده است.
هر سه کانسپت فرمان جدیدی به نام «هایپراسکوئر» دارند که پژو میگوید استفاده از آن از فرمانهای معمولی راحتتر است.
منبع تصویر، Peugeot Design Lab
توضیح تصویر، باربند به یکی از آهنگهای گروه ۱۱۳ اشاره دارد که با الهام از سفر تابستانی مهاجران به آفریقا ساخته شده است
منبع تصویر، Peugeot Design Lab
توضیح تصویر، در هر سه کانسپت فرمان «هایپراسکوئر» پژو نصب شده است
سومین کانسپت کاملا اسپرت است. چراغهای ماشین شبیه به مدلهای کنونی کارخانه است، یک بال بزرگ در عقب دارد و درهای جلو هم برداشته شده است. پژو درباره قوای محرکه این ماشین که برای مسابقات تپهنوری پایکس پیک طراحی شده اطلاعاتی منتشر نکرده است.
مسابقه پایکس پیک یکی از قدیمیترین و سختترین مسابقات اتومبیلرانی جهان است که از سال ۱۹۱۶ در ایالت کلرادو در آمریکا برگزار میشود. این مسابقه مسیری بیست کیلومتری است که ارتفاع آن از نقطه شروع تا نقطه پایان ۱۴۴۰ متر بیشتر میشود. شرکتهای خودروسازی معمولا برای این مسابقه ماشینهایی ویژه میسازند. پژو سه بار در دهه هشتاد میلادی و یک بار در سال ۲۰۱۳ در پایکس پیک شرکت کرد و ساخت این کانسپت علاقه این کارخانه به حضور دوباره در این مسابقه را نشان میدهد.
منبع تصویر، Peugeot Design Lab
توضیح تصویر، چراغهای یکی از کانسپتها شبیه مدلهای جدید پژو است
خودروسازان فرانسوی در سالهای گذشته با نمایش ماشینهایی که با الهام از مدلهای کلاسیک طراحی شدهاند، سابقه خود را به نسل جوان و رقیبان تازه وارد یادآوری میکنند. پژو و سیتروئن فعلا به ساخت و نمایش کانسپت بسنده کردهاند، اما رنو پا را فراتر گذاشته و مجموعهای از مدلهای الکتریکی به بازار عرضه کرده که اقتباسی از مدلهای این کارخانه در دهه هفتاد و هشتاد میلادی هستند.
ماه گذشته هفتهنامه انگلیسی اتوکار خبر داد که سیتروئن در حال بررسی ساخت یک مدل جدید با الهام از مدل 2CV یا ژیان است. آلن فاوی، مدیر جدید پژو هم در مصاحبههای اخیرش اعلام کرده که میخواهد پیوند پژو با تاریخ و میراث این کارخانه را احیا کند.
منبع تصویر، BMW
توضیح تصویر، گاراژ دیجیتال بامو در رومانی آزمایش میشود
گاراژ دیجیتال
بامو در حال آزمایش سیستم تازهای است که مشتریان میتوانند با آن بدون ارتباط انسانی از نمایندگیها برای سرویس وقت بگیرند، ماشین خود را تحویل دهند و پس بگیرند. این سیستم که نامش «سرویس کاملا دیجیتال بامو» است، در یک نمایندگی در رومانی به خریداران ارائه شده و در صورت موفقیت در کشورهای دیگر هم عرضه خواهد شد.
در این سیستم مشتریان با تلفن همراه میتوانند هفت روز هفته و در هر ساعت شبانهروز از نمایندگی وقت بگیرند. نمایندگی یک گاوصندوق هوشمند دارد که مشتری پس از بردن ماشین به تعمیرگاه سوئیچ را آنجا میگذارد. پس از انجام سرویس، پیامکی با یک کد دسترسی به مشتری فرستاده میشود تا با آن گاوصندوق را باز کند و کلید را تحویل بگیرد.
مکانیکهای بامو در صورت نیاز پیامهای ویدئویی به مشتری میفرستند تا روند تعمیر ماشین را به او اطلاع دهند. مشتری میتواند خدماتی را که میخواهد با تلفن همراه انتخاب کند و از همانجا هزینه را پرداخت کند.
نمایندگی بامو در حومه شهر بخارست میگوید با این روش میتواند سالانه به بیست هزار ماشین خدمات ارائه دهد.