
در پژوهش بالینی جدیدی، هوش مصنوعی دستیار پزشکی استارتاپ K Health در دوسوم موارد مانند پزشکان انسانی بیماری افراد را تشخیص داد و در یکسوم نیز نتایج بهتری نسبت به انسانها ارائه کرد.
براساس گزارش فوربز، محققان مرکز پزشکی سیدرز-ساینای و استارتاپ سلامت دیجیتال K Health توصیهها و تشخیصهای چتبات هوش مصنوعی K Health را با عملکرد پزشکان واقعی مقایسه کردند. بیشتر بیمارانی که در این تحقیق شرکت کردند، دارای علائم حاد تنفسی، ادراری، واژینال، چشمی یا دندانی بودند که به بخش اورژانس مجازی مراجعه کرده بودند. محققان دریافتند این هوش مصنوعی در دوسوم موارد تصمیماتی مشابه پزشکان میگیرد و در یکسوم دیگر عملکرد بهتری دارد.
البته K Health میگوید این هوش مصنوعی برای جایگزینی پزشکان طراحی نشده، بلکه هدف آن ارائه مراقبتهای بهداشتی بهتر است.
عملکرد بهتر هوش مصنوعی K Health نسبت به پزشکان
در این پژوهش، محققان از دادههای Cedars-Sinai Connect، برنامه مجازی مبتنیبر دستیار هوش مصنوعی K Health استفاده کردند که سال 2023 راهاندازی شده. این چتبات با بیماران صحبت و سوابق پزشکی آنها را بررسی میکند تا بیماریشان را تشخیص دهد.
بنیانگذاران K Health
در این پژوهش، در ژوئن و ژوئیه 2024 محققان 461 ویزیت بزرگسالان را بررسی و توصیههای هوش مصنوعی را با پزشکان مقایسه کردند. همچنین محققان از 4 پزشک خواستند تصمیمات بالینی انسان و هوش مصنوعی را ارزیابی کنند.
در 68 درصد موارد، توصیههای هوش مصنوعی و پزشکان نمرات برابری گرفتند و در بقیه موارد، داوران تصمیمات هوش مصنوعی را تقریباً دوبرابر بهتر ارزیابی کردند. همچنین این تحقیق نشان داد هوش مصنوعی در 2.8 درصد مواقع توصیه بالقوه مضر به بیماران کرده است، این رقم برای پزشکان 4.6 درصد بود.
«آلون بلوک» (Allon Bloch)، همبنیانگذار و مدیرعامل شرکت K Health میگوید: «من به این موضوع بسیار افتخار میکنم. هوش مصنوعی تصمیمات بهتری میگیرد و اشتباهات کمتری میکند. هوش مصنوعی در پیروی از دستورالعملها بهتر است. جایی هم که هوش مصنوعی بهخوبی پزشکان نبود، تفاوتهای کوچکی وجود داشت.»
محققان میگویند هوش مصنوعی در مشکلات نسبتاً ساده میتواند عالی عمل کند و شاید نیازی به مداخله پزشک نیز نداشته باشد اما در بیمارهای پیچیده باید انسان بر هوش مصنوعی نظارت کند.
یافتههای این پژوهش در ژورنال Annals of Internal Medicine منتشر شده است.