
چرا همه کامیونها این فیلترهای هوای خارجی را ندارند؟
فیلترهای هوای نقرهای بزرگ بهعنوان یک طراحی کلاسیک یا قدیمیتر تلقی میشوند. بسیاری از کامیونهای جدیدتر فاقد این فیلترها هستند، اگرچه در برخی موارد میتوان فیلترهای هوای خارجی را به کامیونهایی که بهطور اولیه با آنها عرضه نشدهاند، اضافه کرد.
کامیونهای باری با طراحی مدرن معمولاً فقط یک فیلتر هوا دارند که در زیر کاپوت و درون محفظه موتور تعبیه شده است.
این طراحی جدید مزیتهایی نسبت به پیکربندی قدیمیتر ارائه میدهد. برای مثال، بدون اجزای خارجی که مقاومت آیرودینامیکی ایجاد کنند، آیرودینامیک بهبود مییابد. علاوه بر این، فرآیند نگهداری سادهتر است، زیرا دسترسی به فیلتر آسانتر میشود؛ کافی است کاپوت را بلند کنید، محفظه فیلتر هوا را پیدا کنید، گیرهها را باز کنید و درپوش را با احتیاط بردارید. با بررسی برندهای محبوب کامیونهای باری در آمریکا، مشاهده میشود که استفاده از اجزای خارجی کاهش یافته و تمرکز بیشتری بر شکل آیرودینامیک برای کاهش مقاومت و افزایش کارایی وجود دارد.
چرا برخی کامیونها همچنان از استوانههای نقرهای قدیمی استفاده میکنند؟
دسترسی به فیلترهای هوای خارجی نیازمند تلاش بیشتری است، اما نیاز به نگهداری کمتری دارند. برای مثال، ممکن است لازم باشد پیچهای نگهدارنده آینهها را باز کنید تا به بالای مجموعه فیلتر هوا دسترسی پیدا کنید. در برخی طراحیها، یک پیچ بزرگ در زیر سیلندر یا چندین پیچ در بالای آن وجود دارد که باید برای دسترسی به فیلتر باز شوند.
با این حال، دو فیلتر بزرگ که بهصورت خارجی بر روی کابین نصب شدهاند، به اندازه یک واحد کوچکتر داخلی نیاز به تعویض ندارند. این فیلترها همچنین میتوانند حجم بیشتری از هوا را جابهجا کنند که در شرایط نامناسب کیفیت هوا یا مسیرهایی مثل بیابانهای پر از شن و ماسه یا مناطق ساختمانی پر گردوغبار بسیار مفید است. در مورد گردوغبار، یکی از خطرات برداشتن غیرحرفهای یک فیلتر هوای داخلی، “غباردهی” به موتور است که به معنای پخش ذرات به عمق موتور است. علاوه بر حساسیت به گردوغبار، ممکن است جنبههای دیگری از موتورهای دیزلی وجود داشته باشد که برایتان غافلگیرکننده باشد.