اوج درخشش ستاره دنباله‌دار سوچینشان اطلس در آسمان ایران

یک محقق حوزه نجوم با اشاره به اینکه اوج درخشش دنباله دار سوچینشان اطلس در ۲۲ مهر در آسمان ایران خواهد بود، گفت: در نیمه دوم مهرماه ۳ بارش شهابی کم فروغ خواهیم داشت.

شناسه خبر: ۴۱۸۰۶۸
اوج درخشش ستاره دنباله‌دار سوچینشان اطلس در آسمان ایران

کاظم کوکرم درباره رخدادهای نجومی در روزهای پیش رو گفت: مهم‌ترین رویدادی که این روزها منتظرش هستیم، درخشش دنباله دار «سوچینشان-اطلس» است. امیدوار هستیم بعد از ۲۰ مهرماه وقتی دنباله‌دار را در شامگاه می‌بینیم، آنقدر پر نور شود که بتوانیم با چشم غیرمسلح آن را مشاهده کنیم. تا چند روز گذشته این دنباله دار در صبحگاه پیش از طلوع خورشید در افق مشرق دیده می‌شد اما از آسمان نیمکره شمالی آنقدر پرنور نبود که بتوان با چشم غیرمسلح آن را به آسانی دید. البته در ایران بسیاری از عکاسان نجومی توانستند عکس‌های بسیار جذابی را از این دنباله دار در روزهای گذشته ثبت کنند.

سردبیر اسبق مجله نجوم ، با اشاره به اینکه این دنباله‌دار حوالی ۱۹ و ۲۰ مهرماه در آسمان شامگاهی ایران قابل مشاهده است، گفت: بهترین زمان مشاهده دنباله دار سوچینشان-اطلس ۲۲ مهرماه از ساعت ۱۸:۱۷ دقیقه تا ۱۸:۴۵ دقیقه با چشم غیرمسلح قابل مشاهده خواهد بود و امیدواریم آنقدر پرنور باشد که ساکنان نیمکره شمالی بتوانند با چشم غیرمسلح آن را ببینند و اگر این اتفاق رخ دهد، می‌توان از آن با عنوان پدیده نجومی سال تعبیر کرد اما آنچه از شواهد بر می‌آید بیشتر محتمل است که با تلسکوپ و دوربین دوچشمی بتوانیم این دنباله‌دار را مشاهده کنیم.

وی با اشاره به وقوع ۳ بارش شهابی در مهرماه افزود: نخست «بارش شهابی اژدهایی مهرماه» و دیگری «بارش شهابی اژدهایی» است اما هر دو بسیار کم فروغ هستند و ما در بهترین حالت اگر نور ماه، آلودگی نوری، ابر و غبار در آسمان نداشته باشیم و کانون بارش بالای سر آن باشد، از این دو بارش شهابی چیزی حدود ۵ تا ۱۰ شهاب در یک ساعت در اوج این دو بارش شهابی در شب‌های ۱۴ تا ۱۶ مهر مشاهده خواهیم کرد. بنابراین بارش شهابی‌های جذابی نیستند که مردم را توصیه کنیم آن را ببینند. اوج بارش شهابی کم فروغ اژدهایی شامگاه ۱۶ مهرماه، بعد از غروب خورشید است.

این محقق حوزه نجوم «بارش شهابی کم فروغ جباری» را سومین بارش شهابی در مهرماه ۱۴۰۳ عنوان کرد و گفت: اوج این بارش شهابی۳۰ مهرماه است.

این روزنامه‌نگار علم ادامه داد: تعداد شهاب های بارش شهابی جباری، در شرایط ایده آل و در زمان اوج نهایتا ۱۵ شهاب در ساعت است که می‌توان آن را مشاهده کرد. اما از آنجا که ۳۰ مهر، هلال ماه شب هجدهم را در آسمان داریم، بعد از دو ساعت ابتدایی شب، ماه طلوع خواهد کرد و نور ماه، آسمان را روشن می کند و عملا شانسی برای دیدن شهاب‌های بارش شهابی جباری نخواهیم داشت.

وی افزود: پدیده نجومی جذاب اما اختفای خراشان سیاره زحل با ماه است که در ساعت ۲۲ و ۳۹ دقیقه ۲۳ مهر از جنوب شرق ایران در استان سیستان و بلوچستان با تلسکوپ یا دوربین دوچشمی قوی قابل مشاهده است.

منبع : مهر
نظرات
پربازدیدترین خبرها