یک ربات غول پیکر که شبیه به یک عنکبوت طراحی شده است، با برنده مدال نقره تنیس روی میز المپیک بازی کرد.
میوا هاریموتو(Miwa Harimoto) برنده مدال نقره تنیس روی میز المپیک، به تازگی با یک ربات به نام فورفیوس(FORPHEUS) در یک رویداد فناوری در توکیو همبازی شد.
این ربات پیشرفته که توسط شرکت امرن(Omron) ساخته شده است، در نمایشگاه Semicon Japan که در توکیو برگزار شد، به نمایش درآمد.
«فورفیوس» نهمین نسل از نوع خود است و به طور پیوسته در طول سالها پیشرفت کرده است، به طوری که هاریموتو در طول مسابقه با این به چالش کشیده شد.
به گفته شرکت سازنده، نام این ربات ترکیبی از کلمات «For» و نام یک قهرمان یونانی و نماد خلاقیت انسان به نام ارفیوس(Orpheus) است.
هاریموتو پس از بازی با این ربات از تواناییهای «فوریوس» ابراز شگفتی کرد و گفت که تحت تاثیر قرار گرفته است.
وی گفت: من واقعا شگفتزده شدم، چرا که این ربات هیچ خطایی نداشت و به صورت پایدار بازی کرد. بنابراین فکر میکنم که این فناوری باورنکردنی است. من مجبور شدم تا حدودی سخت کار کنم، زیرا احساس کردم باید همه ضربات را برگردانم.
فورفیوس ربات پینگ پنگ باز
فورفیوس از سه دوربین و مجموعهای از حسگرها بهره میبرد. این تجهیزات، ربات را قادر میسازد موقعیت توپ و حریف را در لحظه شناسایی و ردیابی کند.
مغز فورفیوس با استفاده از این دادهها میتواند مسیر احتمالی توپ را محاسبه و دستهای خود را برای رهگیری حرکت دهد.
این ربات همچنین به هوش مصنوعی مولد مجهز است که به آن اجازه میدهد با حریف خود گفتگو کند.
با همه اینها، شرکت «امرن» در توسعه این ربات به عنوان رباتی که هدف اصلی از ساخت آن ایفای نقش به عنوان یک مربی و یار تمرینی است، نه یک رقیب برای قهرمانان المپیک، بسیار موفق بوده است.
این ربات حتی در طول بازی به حریف خود گفت: به نظر میرسد که شما یک بازیکن باتجربه تنیس روی میز هستید.
رقابت بین فورفیوس و هاریموتو با سرعت آهستهای آغاز شد، اما سرعت بازی به تدریج افزایش یافت تا هر دو رقیب به تکاپو بیفتند. البته فورفیوس در بیشتر موارد برای برگرداندن ضربات قوی هاریموتو با مشکل مواجه شد.
فورفیوس در هر نسل بهتر می شود
شرکت سازنده فورفیوس بیشتر به محصولات مرتبط با سلامتی خود مانند تبسنج و ترازو شناخته شده است. با این حال، این شرکت خطی از ماشین آلات صنعتی را نیز ارائه میدهد که برای کمک به خودکارسازی خطوط تولید طراحی شدهاند.
شرکت «امرن» توسعه فورفیوس را در سال 2012 آغاز کرد و اولین بار در چین (خانه معنوی تنیس روی میز جهان) رونمایی شد. از آن زمان، چندین تیم بر روی بهبود تدریجی این ربات کار کردهاند.
این باعث شده است که نسل جدیدی از آن هر یک یا دو سال عرضه شود و اکنون این جدیدترین نسخه به گونهای بهبود یافته است که به آن امکان میدهد ضربات پیچدار و نسبتا قوی را به خوبی پاسخ دهد.
هاریموتو همچنین توصیه کرد که زدن ضربههایی با پیچش بیشتر به فورفیوس اجازه میدهد تا بازیکن قویتری شود.
شرکت امرن در آینده بدون شک پیشنهادات بازیکنان را برای اصلاح بیشتر و بهبود تعاملات آینده فورفیوس مورد توجه قرار خواهد داد و شاید روزی فورفیوس قادر به برگزاری رقابتی پایاپای با بازیکنان انسانی باشد.